مراکز تیپ یک تشخیص‌سرطان در کشور توسعه می یابد

معاون درمان وزارت بهداشت، گفت: وزارت بهداشت بر توسعه مراکز تیپ یک متمرکز شده است.

به گزارش‌خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مراسم افتتاح همزمان مراکز پیشگیری و تشخیص زود هنگام سرطان با حضور سرپرست وزارت بهداشت و سایر مسئولان صبح امروز‌ در‌سالن امام جواد‌(ع) وزارت بهداشت برگزار‌ شد.

دکتر قاسم جان بابایی در ابتدای این مراسم گفت: در‌حال حاضر بسته های حمایتی از بیماران مبتلا به سرطان، در قالب خدمات سرپایی و بستری، تدوین و ارائه خواهد شد.

وی ادامه داد: همان طور که می دانید قسمتی از هزینه های سرطان از طریق طرح تحول سلامت تامین شده است، همچنین ساخت مراکز تشخیص و درمان سرطان، در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد.

معاونت درمان وزارت بهداشت گفت: سیمای سرطان به سمت سرطان های قابل پیشگیری قابل حرکت است. به همین منظور هدف‌گذاری وزارت بهداشت در راستای ایجاد مراکز پیشگیری و تشخیص زود هنگام سرطان مناسب بوده است. از جمله مهم‌ترین سیاست‌های ما در این حوزه می‌توان به استانداردسازی خدمات سرطان، مدیریت منابع این حوزه، توسعه شبکه ارائه خدمت، توسعه نیروی انسانی و ثبت اطلاعات سرطان اشاره کرد.

وی در زمینه ساخت مراکز تیپ یک، ۲ و ۳ تشخیص و درمان سرطان ها اظهار داشت: وزارت بهداشت بر توسعه مراکز تیپ یک متمرکز شده است، در این مراکز خدمات پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان ارائه خواهد شد.

جان بابایی از تدوین استانداردهای خدمت برای داروهای پرهزینه سرطان خبر داد و گفت: برای داروهای پر هزینه سرطان و سرطان‌ های شایع و استانداردهای خدمت را به صورت بومی تدوین کرده و آن ها را ابلاغ کرده ایم،‌ گفتنی است این اقدام برای اولین بار در کشور صورت گرفته است.

وی افزود: یکی دیگر از اقدامات ما در حوزه سرطان، مدیریت مراکز شیمی درمانی بوده است، در این راستا بر اساس استانداردهای وزارت بهداشت به مراکز شیمی درمانی مجوز جدید اعطا خواهد شد و مراکزی که فاقد استانداردهای لازم هستند، اجازه شیمی درمانی نخواهند داشت.

معاونت درمان وزارت بهداشت اظهار داشت: در حال حاضر تمام مراکز شیمی درمانی کد شناسه دریافت کرده و در حال رصد و پیگیری هستند. گفتنی است که دستورالعملی مشخص برای شیمی درمانی بیماران تدوین شده و در حال اجراست که در آن مواردی مانند اصول بیمار، اصول تهیه دارو و اصول کارکنان لحاظ شده است.

وی در پایان در زمینه بهره‌برداری از 75 مرکز پیشگیری و تشخیص زود هنگام سرطان، تاکید کرد: لازم به ذکر است که نقریبا نیمی از سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند، در نتیجه ما به کمک این مراکز می‌توانیم حدود 60 درصد جمعیت کشور را غربالگری کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 994314

وب گردی

وب گردی