هوش مصنوعی؛ ابزار یا یک هیولا

تکنولوژی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در جنبه های مختلف زندگی بشر در حال رشد هستند و همین مسئله نگرانی هایی را برای برخی به وجود آورده است. متخصصین این حوزه هر کدام نظرات متفاوتی در مورد وضع قوانین مربوط به این تکنولوژی دارند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، موضوع مزایا و معایب هوش مصنوعی «AI » همواره مورد توجه بوده است و سؤالات زیادی در مورد چگونگی نظارت و تنظیمات قوانین در مورد آن وجود دارد.

«جیم هانسمن» یکی از مدیران شرکت زیمنس اظهار داشت که AI یکی از قوی‌ترین فناوری هایی است که ما توسعه داده ایم و به همین ترتیب در آینده نیز ادامه خواهد یافت.

اگرچه سرعت رشد هوش مصنوعی بالاست؛ اما هانسمن معتقد است که این تکنولوژی فقط باید برای حل مشکلات اساسی استفاده شود.

«آمیتاب کانت» مدیر عامل موسسه «Aayog» اعلام کرد، با نظر هانسمن در این مورد موافق است و افزود که هوش مصنوعی باید از طریقی علمی برای تغییر کیفیت زندگی مردم تلاش کند.

کانت استدلال می کند که اگر این تکنولوژی به درستی مورد استفاده قرار گیرد، این توانایی را دارد که زندگی هر فرد هندی را تغییر دهد و 7.5 میلیارد نفر در دهه آینده از طبقه فقیر به متوسط حرکت کنند. کانت گفت: این تاثیر بسیار مهمی در تغییر جهان خواهد داشت.

«کای فو لی» رئیس و مدیر عامل شرکت Sinovation Ventures، اصرار دارد که AI فقط یک ابزار است و هنگامی که ما در مورد AI صحبت می کنیم در مورد دروس ماشین و یادگیری می گوییم که فقط یک ابزار است.

لی پیشنهاد داد که کشورها باید با به اشتراک گذاشتن یافته ها امیدوار باشند که باعث بهبود و عملکرد بهتر این علم شوند.

هانسمن می گوید دسترسی به داده ها و نحوه استفاده از سیستم عامل ها روش های دسترسی بازی هستند که مردم باید در مورد آن قوانین و اصول را در کنار هم قرار دهند و اگر همه افراد در مورد دسترسی به داده ها شرایط یکسانی داشته باشند، یک هیولا خلق خواهد شد.

هوش مصنوعی در برنامه های کاربردی

یکی از مواردی که در هوش مصنوعی کاربرد زیادی دارد، قابلیت تشخیص تصویر است؛ به ویژه هنگامی که آن را برای هواپیماهای بدون سرنشین و وسایل نقلیه خودمختار اعمال می کنند.

موضوع بحث برانگیز کاربرد این فناوری در سناریوهای نظامی مطرح می شود و وقتی در مورد این که آیا هواپیماهای بدون سرنشین می توانند در مورد کشتن خودمختار باشند یا نه سوال پرسیده شود، نگرانی هایی به وجود می آید و برخی معتقدند انسان باید در این مورد کاملا حضور داشته باشد.

اشتراک گذاری داده ها و همکاری ها

پس از بحث در مورد استفاده از AI در سناریوهای جنگ، بحث ها به سمت مثبت تر شدن به اشتراک گذاری داده ها و همکاری تبدیل شدند.

کارشناسان انجمن جهانی اقتصاد موافقت کردند که به اشتراک گذاری داده ها از تحقیقات علمی و بهبود زندگی انسانی برخوردار خواهد بود، با یک پیش شرط و آن هم حفظ حریم شخصی است.

قوانین یا مرزهای خاصی نیز باید در نظر گرفته شود، تا افراد اطلاعات خود را خصوصی نگه دارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 994320

وب گردی

وب گردی