افزایش 10 برابری تعداد دانشجویان پزشکی پس از انقلاب

سرپرست وزارت بهداشت گفت: پوشش واکسیناسیون در کشور‌ پیش از انقلاب حدود ۳۰ درصد بود که در‌حال حاضر به ۱۰۰ درصد‌ رسیده است.

به گزارش‌خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مراسم افتتاح همزمان مراکز پیشگیری و تشخیص زود هنگام سرطان با حضور سرپرست وزارت بهداشت و سایر مسئولان صبح امروز‌ در‌سالن امام جواد‌ وزارت بهداشت برگزار‌شد.
دکتر‌سعید نمکی در این مراسم گفت: پیش از انقلاب اسلامی، از هر هزار کودک حدود 103 کودک به یک ماهگی‌ نمی رسیدند و همگی فوت می‌کردند. از هر 1000 کودک، خانواده‌ها 120 کودک را پیش از یک سالگی از دست می‌ دادند. همچنین از هر 1000 کودک جشن تولد 5 سالگی 147 کودک گرفته نمی‌ شد و آنها از بین می‌ رفتند. پوشش واکسیناسیون ما پیش از انقلاب حدود 30 درصد بود.

وی ادامه داد: ما پیش از‌انقلاب تنها ۶۱۰ دانشجوی پزشکی داشتیم امسال‌ با لطف خدا و زحمت تمامی‌ دست اندرکاران علوم پزشکی‌ کشور‌، در تمامی‌شاخص ها به کمتر از یک دهم مرگ و میر‌ رسیده ایم. همچنین تعداد دانشجویان پزشکی ما‌در حال حاضر به بالای ۶ هزار نفر رسیده است. حدود به 140 هزار پزشک ما در دورترین نقاط کشور به مشغول به ارائه خدمت به مردم هستند.

سرپرست وزارت بهداشت گفت: پوشش‌ واکسیناسیون از 30 درصد پیش از انقلاب به 100 درصد رسیده است، امروزه برای خدمات بهداشت و درمانی به هیچ خدمتی خارج از‌ مرزهای نیازمند نیستیم، به جرات می‌توان گفت در‌عرصه سلامت دستاوردهای بهتری‌نسبت به بقیه حوزه ها داشتیم.

وی اظهار داشت: خرج یک روز شیمی درمانی معادل هزینه واکسیناسیون یک شهرک و یا یک روستای بزرگ است. هزینه یک شب بستری در ICU و CCU در ارزان‌ترین کشورها حدود 1000 دلار است. باید برنامه‌ها و عملکردهای جدیدی را برای بیماری های غیر واگیر طراحی کنیم.

نمکی بیان کرد: در حال حاضر فرق بیماری‌های واگیردار با بیماری‌های غیرواگیر در این است که بیماری‌های واگیردار با هزینه کمتری قابل پیشگیری هستند، همچنین نیازی به مشارکت بین بخشی عظیمی ندارد و در وزارت بهداشت قابل اجرا است. این در حالیست که بیماری‌های غیرواگیر هزینه زیادی را متحمل می شوند و نیازمند مشارکت بین بخشی هستند،‌در همین راستا وزارت بهداشت کم‌ترین تأثیر را در اجرا و بیشترین تأثیر را در سیاست‌گذاری و تدوین بسته‌ ها دارد.

وی افزود: ما واکسن HPV را وارد پروتکل واکسیناسیون خواهیم کرد، در این زمینه رئیس انسیتو پاستور اعلام کردند که در ساخت واکسن HPV با کمک بخش خصوصی کار را پیش می‌بریم تا بتوانیم آن را با قیمت ارزان‌ تر تولید کرده و گروه‌های هدف را علیه HPV واکسینه کنیم. همچنین در زمینه تشخیص بیماری‌ها هم از همه بخش پژوهش کشور خواهش کرده‌ایم که به سمت تشخیص زودرس حرکت کنیم زیرا اگر در مراحل اولیه تومور را تشخیص دهیم می‌توانیم عمر طولانی را برای بیمار تضمین کنیم.

سرپرست وزارت بهداشت اضافه کرد: در حوزه درمان هم باید به سمت شیوه‌های مدرن برویم اما شیوه‌ های مدرن گران‌ قیمت هستند، در صورتی که بتوانیم به شیوه مدرن درمان اقدامات را انجام دهیم، به مراتب عوارضی که برای بیمار ایجاد می‌شود، کمتر است.

وی افزود: خیرین باید به حوزه پیشگیری و درمان سرطان کمک کنند؛ ما نیز باید راه را برای خیرین باز کنیم.حرکات متعددی به شکل زیبا از سوی خیرین در کشور شکل گرفته و ما باید آنها را تشویق کنیم که در کنار دولت به عرصه بیایند و برای کاهش درد و رنج بیماران گام بردارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 994329

وب گردی

وب گردی