حقوق فرهنگی و اجتماعی دانشجویان شامل چه مواردی می شود؟

براساس ضوابط و قوانین، دانشجویان پس از ورود به دانشگاه می توانند از حقوق فرهنگی و رفاهی مانند برگزاری و شرکت در اردوهای دانشجویی؛ فعالیت های مطبوعاتی علمی، فرهنگی و اجتماعی و... برخوردار شوند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز،‌ تا الان به این موضوع فکر کرده اید زمانی که صحبت از مسائل فرهنگی و اجتماعی به میان می آید، شامل چه مواردی می شود؟ آیا می‌دانستید که دانشجویان دارای حقوق فرهنگی و اجتماعی هستند و می توانند بر اساس قوانین و آیین‌نامه‌های مشخص از آن استفاده کنند. در گزارش زیر می‌خواهیم حقوق اجتماعی و فرهنگی دانشجویان را بازگو کنیم.

بر اساس ماده ۳ آیین نامه انجمن ها، دانشجویان حق دارند در نهادهای اجتماعی و فرهنگی دانشگاه عضو شوند و در آنها فعالیت کنند. از جمله این نهادها می توان به انجمن های علمی دانشجویی و کانون های فرهنگی و هنری اشاره کرد. بر اساس ماده ۵ آیین نامه انجمن ها، دانشجویان کلیه گرایش ها و مقاطع تحصیلی یک رشته دانشگاهی، اعضای انجمن علمی متناظر با همان رشته به شمار می روند و نیاز به ثبت نام ندارند؛ اما فعالیت در کانون ها نیازمند عضویت داوطلبانه دانشجویان آنهاست.

تاسیس نهادهای اجتماعی و فرهنگی

بر اساس ماده 1 آیین‌نامه کانون ها، دانشجویان حق دارند نهادهای اجتماعی متنوعی تاسیس کنند. این نهادها می‌توانند در زمینه‌های علمی و یا مذهبی، ادبی، هنری، فرهنگی، اجتماعی و... فعالیت کنند؛ این ساز و کار تاسیس و فعالیت این نهادها مشخص است. از جمله آن می‌توان به انجمن‌های علمی دانشجویان و کانون فرهنگی هنری اشاره کرد.

تشکیل انجمن علمی بین رشته ای شورای دبیران انجمن های علمی دانشجویی دانشکده، دانشگاه و اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی از جمله دیگر نهادهایی است که دانشجویان در آن حق تحصیل دارند. گفتنی است حمایت از انجمن های علمی دانشجویی و نظارت برعملکرد آنها برعهده شورای حمایت و نظارت بر انجمن ها و اتحادیه علمی دانشجویی است. بر اساس آیین نامه کانون‌ها، مجمع تخصصی کانون‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی دانشجویان دانشگاه های کشور از جمله نهادهای دیگری است که دانشجویان حق دارند آن را تاسیس کنند.

فعالیت های مطبوعاتی علمی، فرهنگی و اجتماعی

همه دانشجویان حق دارند برای راه‌اندازی نشریه به طور مستقل به دبیرخانه نشریات دانشجویی دانشگاه مراجعه کنند و پس از اخذ مجوز مطالب علمی، فرهنگی و اجتماعی خود را منتشر کنند. گفتنی است بر اساس تبصره 1 ماده 1 دستورالعمل نشریات، عنوان های فرهنگی اجتماعی زمینه های عقیدتی صنفی و رفاهی خبری و طنز را نیز در بر می‌گیرد. انجمن های علمی دانشجویی و کانون‌های فرهنگی نیز می‌توانند به عنوان شخصیت حقوقی در حوزه فعالیت خود نشریه داشته باشند.

برگزاری و شرکت در اردوهای دانشجویی

بر اساس آیین نامه اردوها، برگزاری اردو یا شرکت در اردو های برگزار شده توسط سایر نهادها از حقوق دانشجویان به شمار می رود. طبق ضوابط، برگزاری اردو یا سفر دانشجویی که به نحوی از امکانات دانشگاه استفاده کرده یا در فضای دانشگاه اطلاع رسانی و هماهنگی شود، مستلزم اخذ مجوز از شورای فرهنگی دانشگاه است.

گفتنی است معرفی و ابلاغ سرپرست اردوهای فرهنگی و علمی برعهده معاونت فرهنگی؛ اردوهای آموزشی برعهده معاونت آموزشی و اردوهای ورزشی نیز بر عهده معاونت دانشجویی ورزشی دانشگاه است.

بر اساس ماده ۲۱ آیین نامه اردوها، باید اطلاع رسانی درباره برگزاری اردوها از سوی برگزار کننده اردو به صورت علنی و عمومی انجام شود تا کلیه دانشجویان واجد شرایط به صورت عادلانه حق ثبت نام در اردو را داشته باشند. همچنین سفرهای عمره دانشجویی زیر نظر ستاد عمره دانشجویی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها؛ اردوی راهیان نور از زیر نظر ستاد مرکزی راهیان نور و اردوهای جهادی و از جمله اردوهای متداول دانشگاه ها به شمار می روند.

حق نمایندگی و مشارکت در شوراهای دانشگاه

بر اساس آیین نامه مدیریت دانشگاه‌ها، شورای تخصصی کمیته ها و هیات های گوناگون در دانشگاه‌ها وجود دارد و دانشجویان حق دارند در برخی از آنها نماینده داشته باشند. از جمله مهم ترین این موارد می توان به شورای فرهنگی و اجتماعی دانشگاه اشاره کرد که طبق آیین نامه مدیریت دانشگاه‌ها، نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه و نماینده بزرگترین تشکل اسلامی دانشجویان دانشگاه در آن عضویت دارند. همچنین دانشجویان حق دارند در کمیته ناظر بر نشریات دانشگاهی و شورای انضباطی نیز نماینده داشته باشد.

حق شرکت در جشنواره‌ها و مسابقات فرهنگی و اجتماعی

بر اساس آیین نامه جشنواره ملی حرکت مصوب ۱۳۸۶ و دیگر آیین نامه های مربوط،‌ دانشجویان حق دارند در جشنواره ها مسابقات متعدد فرهنگی که به صورت دوره‌ای در دانشگاه‌های کشور برگزار می‌شود، شرکت کنند. از جمله این جشنواره ها می‌توان به جشنواره‌ها و مسابقات دانشجویی قرآن کریم، جشنواره ملی حرکت ویژه انجمن های علمی دانشجویی کشور، جشنواره نشریات دانشجویی ویژه نشریات دانشجویی کشور، جشنواره رویش ویژه کانون های فرهنگی و هنری و غیره اشاره کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 994363

وب گردی

وب گردی