تولید مواد اولیه داخلی راهگشای صنایع دارویی شد

محققان دانشگاه شهید بهشتی با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی طرح پژوهشی را انجام دادند که می‌تواند راهگشای صنایع دارویی کشور در تولید مواد اولیه دارویی باشد و از واردات این مواد گران قیمت جلوگیری کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران از واردکنندگان دارو به شمار می رفت. اما سال ها گذشت. توانمندی نیروی جوان و خلاق باز به کار آمد و صنعت داروسازی کشور را متحول کرد. به گونه ای که امروز بسیاری از داورها با برند ایرانی تولید می شود. محصولاتی که پس از عبور از مسیر پر پیچ و خم تحقیقات به بازار می رسد تا مرهمی بر زخم های دل بیماران و خانواده هایشان باشند. بله، اتکا بر توانمندی نیروی مستعد موضوعی است که هیچ گاه از آن پشیمان نمی شویم.

اما هر روز محققان در دنیا بر روی موضوع و ایده ای جدید کار می کنند. یکی از موضوعاتی که در سال های اخیر توجه ها را جلب کرده سنتز مولکول های نامتقارن است. چرا که به عنوان پیش ماده در صنایع دارویی کاربرد دارد. از جمله این ترکیبات می توان به الکل های نامتقارن اشاره کرد که که بدون شک نقش مهمی در صنایع دارویی و همینطور در تحقیقات بر روی سنتز مولکول های نا متقارن به عنوان ماده اولیه ایفا می کنند.

از سوی دیگر با توجه به این که این الکل ها معمولا با روش های پیچیده شیمیایی و کاتالیزورهای گران قیمت تولید می شوند پس در مقیاس صنعتی مقرون به صرفه نیست. همچنین واکنشگرها و حلال های آلی مورد استفاده در این واکنش ها خطرات جدی بر روی سلامتی انسان و همینطور محیط زیست ایجاد می کنند.. از این رو امروزه تلاش محققان بر استفاده از آنزیم ها و انجام فرایند هایی برای رفع این مشکلات است.

«استفاده از منابع گیاهی به عنوان بیوکاتالیزور در تولید الکل های نامتقارن» از جمله طرح هایی است که با تلاش محققان دانشگاه شهید بهشتی انجام شد. صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی پژوهشگران این دانشگاه را در مسیر دستیابی به نتایج مطلوب حمایت کرد تا پیشرفتی دیگر ایجاد شود.

استفاده از بافت های ارزان قیمت گیاهی یکی از مزایای این طرح پژوهشی است. نتایج این طرح تحقیقاتی می تواند راهگشای صنایع دارویی کشور در تولید مواد اولیه دارویی باشد که عمدتا از کشورهای دیگر و با صرف هزینه های فراوان وارد کشور می شوند.

همچنین با انجام این طرح گام مثبتی در راه کنار گذاشتن واکنشگرها و حلال های مضر شیمیایی و کاربرد منابع ارزان قیمت گیاهی با قابلیت عدم آسیب رسانی به محیط زیست برداشته شد. نتایج این طرح می تواند استفاده فراوانی در صنایع دارویی کشور و همچنین مراکز تحقیقاتی که بر روی سنتز نامتقارن ترکیبات آلی فعالیت می کنند داشته باشد.

اما مولکول نامتقارن چیست؟ وقتی در مولکولی چهار گروه مختلف به یک اتم کربن متصل باشند، آن کربن، کایرال (مرکز فضایی یا مرکز کایرال) نامیده می‌شود. به کربن موجود در این نوع مولکول‌ها مرکز کایرال یا کربن نامتقارن نیز می‌گویند. پس یک مولکول نامتقارن، نوعی از مولکول است که تصویر آینه‌ای انطباق ناپذیر بر خود دارد. حضور یک اتم کربن نامتقارن غالباً آن ویژگی ای است که سبب ایجاد نامتقارنی در مولکول ها می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 994367

وب گردی

وب گردی