با همکاری ایران و روسیه، منطقه را از فاجعه نجات می‌دهیم

رئیس‌جمهور ترکیه با ادعای اینکه تا کنون نزدیک به 300 هزار آواره سوری بعد از عملیات‌های آنکارا در شمال سوریه، به خانه‌های خود بازگشته‌اند، تاکید کرد که مصمم هستند با همکاری ایران و روسیه، منطقه را نجات دهند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه با رد گزارش‌ها مبنی بر تجاوز نظامی آنکارا به سوریه، گفت که اولویت اصلی ترکیه استفاده از ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک است.

اردوغان طی سخنرانی در جمع اعضای مردمی حزب «عدالت و توسعه» در استان «غازی‌عینتاب» گفت: «ما مصمم هستیم از طریق همکاری با ایران، روسیه، آمریکا و علی‌الخصوص مردم سوریه، منطقه خودمان را از فاجعه حفظ کنیم».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» وی با بیان اینکه اولویت ترکیه استفاده از روش‌های سیاسی برای پایان داده به بحران سوریه است، توضیح داد: «وظیفه خودمان می‌دانیم که از حق و عزت دوستان و برادرانمان در ورای مرزهای خود، حفاظت کنیم همانطور که از شهروندان خود در داخل حمایت می‌کنیم».

رئیس‌جمهور ترکیه سپس آماری ادعایی از مبارزه این کشور با گروه تروریستی داعش اعلام کرد: «ما طی دو سال گذشته، حدود هشت هزار عضو داعش را بازداشت کردیم که 2300 نفر از آنها طبق قانون دستگیر شدند... در الباب، سه هزار عضو داعش را از پای درآوردیم».

اردوغان پیشتر گفته بود که برگزاری نشست‌های سه‌جانبه ترکیه، روسیه و ایران در شهرهای سوچی، آنکارا و تهران توجه جهانیان را به خود معطوف کرده است و انتظار می‌رود که این نشست‌ها در مراحل آتی خیلی مفید و موثر واقع شود.

بحث بر سر شمال سوریه و وضعیت کردها در این منطقه پس از آن بالا گرفت که رئیس‌جمهور آمریکا 28 آذر گذشته، اعلام کرد نیروهای آمریکایی از سوریه خارج خواهند شد. تصمیم ترکیه برای استقرار این نیروهای مسلح در شمال سوریه و تعجیل در آغاز حمله به منبج و شرق فرات نیز بعد از اعلام تصمیم آمریکایی‌ها بود.

ترکیه اما به آمریکا پیشنهاد داده که برای اجتناب از ایجاد خلأ قدرت در شمال سوریه بعد از خروج نظامیان آمریکایی، که می‌تواند منجر به تقویت شبه‌نظامیان کُرد و تسلط بیشتر آنها بر مناطق مرزی با ترکیه شود، منطقه امنی به عمق 32 کیلومتر در داخل خاک سوریه و تمام مرز این کشور با ترکیه ایجاد شود و نهایتا در اختیار آنکارا قرار گیرد.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 994412

وب گردی

وب گردی