خوش‌بین باشید تا سالم بمانید

تحقیقات جدید نشان می دهد که داشتن حس خوش‌بینی ممکن است اثر محافظتی بر دیابت نوع 2 در زنان یائسه داشته باشد.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، دانشمندان اعلام کردند در کنار عواملی که بر دیابت نوع2 موثر هستند خوش‌بینی نیز می‌تواند موثر باشد.

برخی از این عوامل مانند رژیم غذایی، فعالیت بدنی و وزن ممکن است اصلاح شوند؛ اما مواردی دیگر از جمله قومیت، ژن و سن این طور نیستند.

مطالعات اخیر نشان داده‌اند که روانشناسی فرد نیز می تواند بر خطر ابتلا به دیابت تاثیر بگذارد.

به عنوان مثال، علائم افسردگی به شدت با ریسک ابتلا به دیابت ارتباط دارد و محققان پیشنهاد کرده اند که افسردگی در میان عوامل خطرزا برای دیابت نوع 2 است.

علاوه بر این، مطالعات دیگر نیز نشان داده است که «خود بدبینی» همچنین ممکن است خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد و علائم تشدید سندرم متابولیک در زنان یائسه را ایجاد کند.

سندرم متابولیک (Metabolic syndrome) به مجموعه‌ای از شرایط گفته می‌شود که عبارت هستند از: فشار خون بالا، سطوح افزایش یافتهٔ انسولین در خون، چربی انباشتهٔ اضافی در اطراف شکم و سطوح افزایش یافتهٔ چربی خون، بنابه گفتهٔ محققان سندروم متابولیک گروهی از عوامل خطر شامل چربی دور کمر، چاقی شکمی، فشارخون بالا، دیابت، تری گلیسیرید بالا و HDL (چربی خوب) پایین است که با هم رخ می‌دهند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته و دیابت را افزایش می‌دهند.

طبق این تحقیق خوش‌بینی ریسک دیابت را تا 12 درصد کاهش می‌دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 994432

وب گردی

وب گردی