تسکین دردهای زانو با استفاده از داربست های زیستی

محققین یک داربست پرینت شده سه بعدی پوشیده شده از اگریکان(aggrecan) را برای بهبود بازسازی بافت غضروفی مفاصل تولید کرده اند. داربست مذکور با رویکرد شایع ریزشکستگی (microfracture) ترکیب شده و در خرگوش ها تست شده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از Stemcellportal، با افزایش سن، درد هم مفاصل(بویژه مفصل زانوها) رفته رفته شروع می شود. آمار ارائه شده در سال 2017 نشان می دهد که نزدیک به 12 میلیون نفر در آمریکا به دنبال درمانی برای درد زانوهایشان بوده اند. برخی از این دردها مربوط به غضروف مفصلی آسیب دیده است که علت فرسایش تخریب می شود و رفته رفته سرخوردن مفاصل را مشکل می سازد. با گذشت زمان، غضروف مفصلی می تواند تخریب شود یا تحت فرسایش و سایش طبیعی دچار آسیب شود و موجب شود که افراد درد را احساس کنند.

از آن جایی که بافت غضروفی به دلیل رگزایی پایین و تراکم سلولی پایین قادر به بازسازی خویش نمی باشد، یافتن راهکاری درمانی برای نواقص غضروفی همواره چالش برانگیز بوده است. یکی از رویکردهای شایع استفاده از ریز شکستگی یا microfracture است که طی آن غضروف آسیب دیده برداشته می شود و سوراخ های کوچکی در استخوان زیر غضروف برداشته شده ایجاد می شود. این سوراخ های کوچک با شروع آزادسازی سلول های بنیادی مزانشیمی طبیعی از استخوان، رشد غضروف جدید را تحریک می کنند. سلول های بنیادی مزانشیمی حیاتی ترین فاکتور برای بازسازی موثر غضروف است.

با این حال، این رویکرد(microfracture) به تنهایی منجر به تولید بافت ضعیفی می شود که قابلیت غضروف طبیعی را ندارد. در این راستا محققین دانشگاه مریلند سعی داشته اند که با ایجاد یک داربست پرینت شده سه بعدی کیفیت بافت بازسازی شده را طی رویکردmicrofracture بهبود ببخشند. برای این منظور آن ها داربستی پرینت شده را تولید کردند که بوسیله اگریکان سطح دارای عملکرد پیدا کرده بود. اگریکان موجب می شود که جایگاه اتصالی برای سلول های مزانشیمی آزاد شده از ریز سوراخ پیدا شود. تست این رویکرد در مدل های خرگوشی نشان داد که داربست سلول های بنیادی مزانشیمی و فاکتورهای رشد را به خوبی به سمت جایگاه آسیب هدایت می کند و بازسازی غضروف را در مقایسه با استفاده از microfracture به تنهایی تا 10 برابر تقویت می کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 994444

وب گردی

وب گردی