تشریح عملکرد دفتر هم‌اندیشی استادان و نخبگان/ شورایی با فعالیت کاملا تشریفاتی

دفتر هم اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاهی با کار ویژه همگرایی طیف های علمی و فکری اساتید و بهره مندی از ظرفیت آنان برای حل چالش های پیش روی جامعه تشکیل شده است. این گزارش به بررسی عملکرد این دفتر می پردازد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ باتوجه به تاثیر مستقیم استادان در تربیت علمی و فرهنگی دانشجویان و لزوم ایجاد شبکه سازی بین اعضای هیات علمی و نخبگان در راستای طوفان فکری، شورای هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی زیر نظر دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فعالیت می کند.

نظر به جایگاه رفیع و موثر استادان در دانشگاه ها و سیستم آموزشی عالی کشور و لزوم بهره مندی هر چه بیشتر از ظرفیت های بالقوه و بالفعل آنان در جهت گره گشایی از مسائل علمی و فرهنگی جامعه از یک سو و رسالت های دینی، علمی و فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها از سوی دیگر، مرکز هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی تأسیس شد.

مرکز هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی در سال 1380 با هدف ساماندهی فعالیت های علمی، آموزشی و فرهنگی استادان و ایجاد ارتباط میان تصمیم گیران و مدیران عالی رتبه و اجرایی با بدنه عظیم علمی کشور، ذیل نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها آغاز به کار کرده و به فعالیت می پردازد.

این مرکز از طریق ارتباط دوسویه مابین استادان و نخبگان دانشگاهی تلاش می کند تا با بررسی و تحلیل برخی از مشکلات جامعه در حوزه های گوناگون، راهکارهایی را برای مسئولین و برنامه‌ریزان و سیاست گذاران، ارائه دهند.

اهداف و وظایف مرکز هم‌اندیشی


بهره گیری از نظرات، دیدگاه ها و راهکارهای علمی و عملیاتی استادان جهت کمک به تصمیم سازی مدیران ارشد، بسترسازی جهت بهره‌گیری از ظرفیت علمی و کارشناسی استادان، ارتقای سطح معرفت دینی استادان و نخبگان دانشگاهی، ایجاد تعامل فرهنگی و فکری در سطح اعضای هیئت علمی دانشگاههای کشور از جمله ماموریت های مرکز هم اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاهی مقام معظم رهبری در دانشگاه هاست.

320 مرکز هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی فعال در دانشگاه های کشور

حجت الاسلام ساداتی نژاد «مدیر دفتر هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی» در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در خصوص اساس و اهداف هم اندیشی استادان و نخبگان در دانشگاه ها گفت: با توجه به جایگاه اثرگذار استادان در تربیت دانشجویان، اگر بتوانیم آنان را در مباحث علمی و فرهنگی توانمندسازی کنیم عملاً زمینه رشد دانشجویان و محیط دانشگاه را فراهم کرده ایم.

مدیر دفتر هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی با اشاره به اهداف و رسالت های این مرکز، تصریح کرد: کمک گرفتن از استادان و اعضای هیأت علمی دانشگاه ها برای مشورت به دستگاه های اجرایی و حل معضلات کلان کشور و مشکلاتی که در منطقه یا استان ها وجود دارد، از رسالت های اصلی این مرکز است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ما سه کمیسیون فعال در این مرکز داریم، در واقع دبیران دانشگاه های آزاد اسلامی با معاون فرهنگی دانشگاه آزاد جلسه خواهند داشت و دبیران دانشگاه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که شامل پیام نور و فرهنگیان هم می شود با معاون آموزشی وزارت علوم و دبیران دانشگاه های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با معاون آموزشی دانشگاه آزاد جلسه خواهند داشت .

وی با ذکر شعار این دفتر مبنی بر هم اندیشی، تخصص محوری و تاثیرگذاری گفت: در حال حاضر 320 دفتر فعال در دانشگاه های سراسر کشور دایر است که شبکه ای از استادان و نخبگان دانشگاهی را در کشور ایجاد کرده است.

بهره مندی از توانایی تخصصی اساتید برای توسعه منطقه ای

شیرمحمدی مسئول مرکز هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، گفت: این مرکز در واقع در قالب خلاقیت های بارش فکری و طوفان ذهنی به نخبگان دانشگاهی این امکان را می دهد، حول موضوعات، مسائل و مشکلات جامعه می توانند نتیجه را به صورت راهکار و در موضوعات مختلف ارائه دهند.

شیرمحمدی تصریح کرد: قسمتی از جلسات نیز به دانش افزایی استادان مرتبط است که آنان براساس کمیسیون ماده 1 بخش فرهنگی آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی، برای ارتقا به آن احتیاج دارند.

وی افزود: در این جلسات متناسب با نوع موضوع از یکسری نخبگان دانشگاهی و مطلع در آن حوزه که دارای طرح و ایده برای حل مشکل با ارائه راهکار هستند، برای حضور در این جلسات دعوت به عمل می آید.

شیرمحمدی تصریح کرد: در نهایت مشکلات میدانی جامعه در حوزه های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... همچنین ساختار و قوانین کشوری که بیشتر جنبه کاغذبازی را دارد، از مشکلات این مرکز است. همچنین جامعه نخبگانی متشکل از استادان و دانشجویان اگر حول محور های حل مشکلات ارائه نظر داشته باشند، این مرکز فقط می تواند انتقال دهنده پیشنهادات و راهکارهایی به مسئولین تصمیم گیرنده کشور باشد.

طرح دیدگاه انتقادی؛ کوشش برای کارنامه سازی؟

احسانی دانشجوی کارشناسی ارشد بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، شورای هم اندیشی استادان و نخبگان در این دانشگاه را بسیار تشریفاتی عنوان کرد و گفت: این مرکز صرفاً به دنبال کارنامه‌سازی و پرکردن صورت جلسه برای ارائه به مسئولان بالا دستی است که مصوبات آن اصولاً غیرتخصصی و روتین است.

احسانی با انتقاد از رویکرد این مرکز تصریح کرد: در این برهه زمانی که مسئولین دانشگاهی استادان با افکار نزدیک به خود را انتخاب و جذب می کنند، دانشجویان چگونه علم و افکار استاد را به چالش بکشند. در صورتی که شبهات دانشجویان در کلاس های درس را استادان می توانند در این مرکز برطرف سازند.

این دانشجو تصریح کرد: اگر یک دانشجوی خوش فکر و دارای ایده بخواهد در این جلسات شرکت کند، به هیچ عنوان امکان حضور و مطرح کردن طرح ایده خود را ندارد.

برای جمع بندی

نخبگان دانشگاهی به جهت دارا بودن ظرفیت های علمی و کارشناسی و دیدگاه های تخصصی، یکی از بهترین فرصت ها در تصمیم سازی و سیاست‌گذاری برای ارکان مدیریتی کشور هستند. این موضوع یکی از مطالبات جدی مقام معظم رهبری نیز هست که می تواند موجب تسهیل در امر تصمیم سازی و تصمیم گیری عقلانی، علمی و منطقی بر مبنای خرد جمعی نیز باشد.

پس ضروری و دارای اولویت است مسئولین کشور و دانشگاه ها با اهتمام ویژه به گسترش ارتباطات علمی و کارشناسی بدنه علمی کشور با مدیریت کلان، به گسترش فرهنگ هم اندیشی، مطالعه و پژوهش جمعی، مشارکتی و ارتباطات علمی فرهنگی استادان بپردازند. اما سوالی که در انتهای این گزارش همچنان پایدار می ماند، این است که این مرکز چقدر در هم‌افزایی بین استادان و نخبگان دانشگاهی موفق و کارآمد بوده است؟

انتهای پیام/

کد خبر: 994450

وب گردی

وب گردی