انتشار عکس‌های زیبای سیاه‌چاله ترسناک

دانشمندان اعلام کردند که بعد از سال‌ها تلاش، «تلسکوپ افق رویداد» توانست اولین عکس تلسکوپی سیاه‌چاله را ثبت کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از آلرت، دانشمندان اعلام کردند که تلسکوپ افق رویداد تصاویری جدید از یک سیاه‌چاله را ثبت کرده است که می تواند به آن ها در کشف حقایق جدید کمک کند. این تصاویر هنوز در معرض دید عموم قرار نگرفته‌اند.

ممکن است افراد زیادی در تخیلات خود به یک سیاه‌چاله و شکل آن فکر کرده باشند و البته که دیدن تصویری از آن می تواند شگفت‌انگیز باشد.

سیاه‌چاله ناحیه‌ای از فضا-زمان است و آثار گرانشی آن چنان نیرومند است که هیچ چیز (حتی ذرات و تابش‌های الکترومغناطیسی مثل نور) نمی توانند از میدان گرانش آن بگریزد. نظریه نسبیت عام آلبرت اینشتین پیش‌بینی می‌کند که یک جرم به اندازه کافی فشرده شده، می‌تواند سبب تغییر شکل و خمیدگی فضا-زمان و تشکیل سیاه‌چاله شود.

مرز این ناحیه از فضا-زمان که هیچ چیزی پس از عبور از آن نمی‌تواند به بیرون برگردد را افق رویداد می نامند. صفت «سیاه» در نام سیاه‌چاله برگرفته از این واقعیت است که افق رویداد همه نوری که از آن می گذرد را به دام می‌اندازد و از این دیدگاه سیاه‌چاله رفتاری شبیه به جسم سیاه در ترمودینامیک دارد.

از سوی دیگر نیز، نظریه میدان های کوانتومی در فضا-زمان خمیده پیش‌بینی می‌کند که افق‌های رویداد نیز تابشی به نام تابش هاوکینگ گسیل می‌کنند که طیف آن همانند طیف جسم سیاهی است که دمای آن با جرمش نسبت وارونه دارد. میزان دما در مورد سیاه‌چاله‌های ستاره‌ای در حد چند میلیاردم کلوین است و از این رو ردیابی آن دشوار می شود.

کد خبر: 994467

وب گردی

وب گردی