آمریکا در وضعیتی بغرنج است/ به هیئت نظارت بر برجام گزارش داده‌ایم

وزیر امور خارجه گفت: ما به صورت مرتب و هر سه ماه یک‌بار گزارش خود درباره روند اجرای برجام را به مجلس ارائه کرده‌ایم.

به گزارش ایسکانیوز ، محمد جواد ظریف در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال علی ادیانی مبنی بر علت عدم اجرای کامل شروط ۹ گانه مطروحه در برجام، گفت: پس از نامه رهبری مبنی بر ضرورت انعقاد شروطی در برجام، هیئتی به نام هیئت نظارت بر برجام تشکیل شد که مسئول رسیدگی به اجرای مفاد آن نامه است.

وی ادامه داد: وزارت امور خارجه به صورت مرتب گزارش هایش را به هیئت نظارت بر اجرای برجام ارسال می کند و هیئت نظارت بر اجرای برجام هم بر اساس مصالح کشور در این باره تصمیم گیری می کند که چگونه عمل کند.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: از ابتدای اجرای برجام، وزارت امور خارجه موارد بدعهدی و نقض برجام توسط آمریکا را به اطلاع هیئت نظارت بر اجرای برجام رسانده و آنان هم این مسائل را به اطلاع طرف مقابل رسانده اند و نسبت به آن اعتراض کرده اند و مواردی توسط هیئت نظارت بر اجرای برجام تصویب و اجرا شده است.

ظریف گفت: ما به صورت مرتب و هر سه ماه یک‌بار گزارشی درباره اجرای برجام به مجلس ارائه کردیم و اگر تصمیم گیری در این باره لازم بوده، مجلس تصمیمات لازم را اتخاذ کرده است.

وی گفت: ما همه شرایط را با توجه به مصالح کشور در نظر گرفتیم و امروز آمریکا در وضعیت بغرنجی قرار گرفته است و آمریکا همه تلاشش را می کند که از منزوی بودن خارج شود.

در ادامه علی ادیانی نماینده مردم قائمشهر گفت: از اظهارات آقای ظریف تعجب می‌کنم، مهمترین واقعه تاریخی سیاسی کشور بعد از انقلاب توافق برجام است.

وی ادامه داد: برای اجرای این توافقنامه، رهبر انقلاب و مجلس ریل گذاری کردند و قرار بود قطار برجام در ریلی که توسط رهبر انقلاب و مجلس گذاشته شده است حرکت کند. اگر صورت مساله چیزی است که آقای ظریف بیان می کنند مملکت گل و بلبل است.

ادیانی گفت: در کمیسیون امنیت ملی در مورد تضمین های برجام سوال کردم و مقرر شد آقای ظریف مدارک و مستنداتی را به ما ارائه کند اما این کار انجام نشد.

عضو کمیسیون انرژی اظهار داشت: ملت ایران می دانند توافقنامه برجام تنها توافقنامه تاریخ ایران با کشورهای بیگانه است که ایران تعهدات خود را نقد انجام داده اما طرف مقابل تعهداتی نسیه داده است.

وی با اشاره به شروط مقام معظم رهبری برای قبول برجام گفت: رهبری تاکید داشتند که باید تضمین های قوی و کافی برای جلوگیری از تخلف طرف مقابل گرفته شود، آقای ظریف آیا این تضمین ها گرفته شد؟ شما در این خصوص مستندی به ما ارائه ندادید. اگر تضمین های لازم را نگرفته اید کار شما خلاف شرع است.

ادیانی اظهار داشت: طبق شروط مدنظر رهبری و مجلس باید رئیس جمهور آمریکا به صورت کتبی لغو تحریم ها را به اتحادیه اروپا اعلام می کرد آیا این کار انجام شد؟ شما خیلی راحت مساله را به هیئت نظارت شورای عالی امنیت ملی حواله می کنید.

وی با بیان اینکه طبق شروط مدنظر مجلس هر گونه تحریم طی سال های اجرای برجام به معنای نقض برجام است، گفت: طبق گزارش کمیسیون امنیت ملی، آمریکا در موارد متعدد برجام را نقض کرده است.

کد خبر: 994471

وب گردی

وب گردی