باید تولید کننده شاخص های بومی در حوزه زنان و خانواده باشیم

قائم مقام شورای فرهنگی اجتماعی زنان گفت: در کشور نسبت به اسناد داخلی نهایت بی توجهی رخ می‌دهد، اما از اجرای اسناد بیگانه استقبال زیادی صورت می‌گیرد و یکی از ضعف‌های کشور عدم رخ دادن انقلاب فرهنگی واقعی پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست تخصصی زنان در چهل سالگی صبح امروز در اردوی میان دوره‌ای تحکیم وحدت برگزار شد. در این نشست، کبری خزعلی، قائم مقام شورای فرهنگی اجتماعی زنان، هدایتی معاون طرح و برنامه معاونت اسبق زنان و خانواده ریاست جمهوری و گرامی زادگان، معاون حقوقی و پارلمانی معاونت زنان ریاست جمهوری حضور داشتند.

کبری خزعلی با اشاره به عملکرد شورای فرهنگی اجتماعی زنان اظهار کرد: این شورا پیگیری‌های زیادی را در زمینه تحقق سیاست‌های مصوب در خصوص زنان و خانواده داشته است.

وی ادامه داد: در عمل ضعف‌های زیادی را در زمینه تحقق سیاست‌های مربوط به زنان و خانواده می‌بینیم، گرچه که قانون اساسی تاکید زیادی بر تسهیل ازدواج داشته است، اما در عمل کاهش ازدواج و بالا رفتن سن ازدواج رخ می‌دهد.

قائم مقام شورای فرهنگی اجتماعی زنان افزود: در کشور نسبت به اسناد داخلی نهایت بی توجهی رخ می‌دهد، اما از اجرای اسناد بیگانه استقبال زیادی صورت می‌گیرد، به نظرم یک مدیریت میانی نفوذی در دستگاه‌های کشور داریم که با بازی کردن با محاسبات و آمار روی نظر مدیران ارشد تاثیر می‌گذارند.

خزعلی یکی از ضعف‌های کشور را عدم رخ دادن انقلاب فرهنگی واقعی پس از پیروزی انقلاب اسلامی دانست و تصریح کرد: نباید تسلیم شاخص‌های غربی شویم و باید خودمان شاخص‌های بومی در حوزه زنان و خانواده داشته باشیم.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب بار‌ها از لفظ ظلم به زنان استفاده کردند، بحث ظلم عام‌تر از خشونت است و شاهد ظلم شرکت‌های سرمایه داری به زنان برای کسب منافع مادی هستیم.

قائم مقام شورای فرهنگی اجتماعی زنان افزود: شاهد بالا رفتن سن ازدواج در کشور هستیم، به گونه‌ای که برخی از افراد در کشورمان به سن تجرد قطعی رسیدند، از ابتدای دهه هفتاد براساس پژوهش‌ها مشخص بود که با القائات فمنیستی در جامعه به زنان، شاهد بالا رفتن آمار طلاق و سن ازدواج در جامعه باشیم.

خزعلی اولویت اشتغال در دولت را با سرپرستان خانوار دانست و تصریح کرد: باید در مساله اشتغال اولویت را فارغ از جنسیت به کسانی داده شود که سرپرستی خانواده و تامین مالی نیاز‌های آن خانواده را بر عهده داشته باشد.

وی ادامه داد: دختران باید اطلاعات خودشان را در خصوص قوانین از جمله قانون اساسی و قانون مدنی بیشتر کنند.

قائم مقام شورای فرهنگی اجتماعی زنان افزود: همه دولت‌ها بر حقوق زنان تاکید داشتند، ولی برای الگوگیری در سبک زندگی ایرانی اسلامی به سراغ کشوری رفتند که آمار طلاق بالا و آمار ازدواج پایین دارد.

خزعلی بیمه زنان خانه دار را خواسته مقام معظم رهبری دانست و تصریح کرد: این زنان نسل آینده را تربیت می‌کنند، باید صندوقی برای حمایت از بیمه زنان خانه دار تشکیل شود، امکان تامین منابع این صندوق از راه‌های مختلف وجود دارد، اما نیاز به اراده دولت در این زمینه است.

هدایتی معاون طرح و برنامه معاونت اسبق زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به جمعیت زنان کشور اظهار کرد: آن‌ها جمعیت ۴۰ میلیونی را در کشور تشکیل می‌دهند و این مساله اهمیت برنامه ریزی را برای زنان بیشتر می‌کند.

وی ادامه داد: در دولت دهم با تحلیل سخنرانی‌های مقام معظم رهبری، یک سری اسناد سیاستی و بسته‌های اجرایی را در عرصه زنان و خانواده طراحی شد.

معاون طرح و برنامه معاونت اسبق زنان و خانواده ریاست جمهوری افزود: یکی از اقدامات این مرکز ارتقای کارگروه خانواده به ستاد ملی زن و خانواده در دولت دهم بود، حکم مصوبات چنین ستادی در حکم مصوبات هیات وزرا است و از جمله مصوبات ستاد در دولت، مصوباتی در خصوص تحکیم خانواده بود، مرکز رصد امور زنان و خانواده در دولت دهم تشکیل شد.

هدایتی با اشاره اقدامات معاونت زنان و خانواده اظهار کرد: این معاونت ۱۵ لایحه را برای اصلاح و تدوین قوانین ارائه کرد که از جمله این موارد می‌توان به اصلاح بند‌هایی از قانون مدنی و و کاهش ساعت کار زنان اشاره کرد.

وی ادامه داد: در دولت دهم نهاد‌هایی را برای توانمندسازی زنان در عرصه اشتغال ایجاد کردیم که هنوز این نهاد‌ها فعال هستند.

معاون طرح و برنامه معاونت اسبق زنان و خانواده ریاست جمهوری افزود: رویکرد این مرکز در عرصه بین الملل و عدم انفعال در برابر غرب بود و نمایندگان کشورمان حضور گسترده‌ای را در نشست‌های بین المللی داشتند و گزارش‌هایی را در این خصوص تهیه کردند.

هدایتی با اشاره به اعلامیه تهران اظهار کرد: این اعلامیه در نشست وزرای زن سازمان کنفرانس اسلامی در دولت دهم با اجماع این زنان به تصویب رسید.

وی ادامه داد: در دولت دهم با بیش از هزار و ۶۰۰ سازمان مردم نهاد در عرصه زنان و خانواده در ارتباط بودیم.

معاون طرح و برنامه معاونت اسبق زنان و خانواده ریاست جمهوری افزود: حضور اجتماعی مساوی با اشتغال نیست، در مدل غربی بیرون کشیدن زنان از خانواده برای اشتغال بیرون کشیده می‌شود، اما در مدل ایرانی اسلامی به دنبال حضور موثر اجتماعی زنان بدون قطع ارتباط آن‌ها با خانواده و خانه هستیم.

هدایتی گفت: استدلال دولتی‌ها این است که در صورت اشتغال یک مرد در بخش دولتی، او قادر به تشکیل یک خانواده می‌شود، به همین دلیل به صورت غیرعلنی هم شاهد اشتغال بیشتر مردان در بخش دولتی هستیم.

گرامی زادگان در ادامه با اشاره به اینکه ساختار امور معاونت زنان کشور ۴۰ میلیون مخاطب زن دارد منجمله همسر، مادر یادآور شد: که این‌ها همه خواسته‌های مختلفی دارند که در طی دولت‌های مختلف خواسته‌های آن‌ها هیچگاه به صورت کامل برآورده نشده است.

وی افزود: در حال حاضر معاونت امور زنان از ۱۳۰ نفر به ۶۰ کاهش پیدا کرده که ۳۵ نفر از آن‌ها را کارشناسان تشکیل می‌دهند. با تلاش‌هایی که انجام داده ایم معاونت زنان را از دو طبقه به ۳ طبقه ارتقا دادیم و فعالیت آن را گسترش داده ایم.

مشاور امور حقوقی و پارلمانی زنان ریاست جمهوری گفت: مسیری بسیار طولانی برای رسیدن به امور معاونت زنان طی شده است و زحمات زیادی برای آن کشیده شده برای نمونه لایحه تامین امنیت زنان در رابطه با خشونت که در زمان خانم مجتهدزاده تا بر آن برای به تصویب رساندن آن تلاش‌های بسیاری انجام گرفته است هنوز در قوه قضاییه باقی مانده با وجود اینکه ۳ بار تدوین شده است و در دوره خانم ابتکار بار‌ها بار تدوین شده است، اما هنوز در دست قوه قضاییه باقی مانده و از سمت قوه قضاییه به آن انتقاداتی وارد است. برای همین یک مورد ۶ سال زمان صرف شده است آیا این مقدار زیاد نیست؟

گرامی زادگان افزود: آیا اراده کافی برای اینکه مسائل زنان در کشور حل شود نیازمند سرعت بالا نمی‌باشد؟

خزعلی در ادامه با اشاره به اینکه این موضوع برای او نیز مورد بحث است گفت: من نیز به این موضوع اعتراض دارم چرا که از مطالبات مقام معظم رهبری نیز جلوگیری ظلم علیه زنان می‌باشد که حدود ۱۰ سال است که تصویب یک لایحه با چنین موضوعی به طول انجامیده است.

وی یادآور شد: یکی از ضعف‌های این لایحه را اگر بخواهم مورد انتقاد قرار دهم خشونت زیادی است که در آن وارد شده و می‌توان گفت: کاملا برخلاف گفته رهبری می‌باشد چرا که ما نمی‌خواهیم الگوی زندگی آمریکایی و کانادایی که در آنجا وجود دارد و حتی شکست خورده است را برای کشورمان پیاده کنیم.

قائم مقام شورای فرهنگی اجتماعی زنان افزود: دانشجویان حاضر در جمع به پرسش از این افراد پرداختند یکی از دانشجویان با سوال از اینکه برای افراد و زنان و دخترانی که امنیت اقتصادی و اجتماعی ندارند چه برنامه‌ای دارید ؟

خزعلی در پاسخ گفت: طی تحقیقی که در سال ۷۱ انجام شد نشان دهنده این موضوع بود که خانم‌های ما حتی اگر خانه دار هم هستند القائات فمنیستی در ذهنشان بالاست و پیش بینی شده بود که در سال‌های آینده تجرد قطعی بالا می‌رود و همین اتفاق هم افتاد. اگر دختری تمام شرایط عالی تحصیل را گذرانید و به سن ازدواج رسید، اما شرایط ازدواج برای او فراهم نشد در بحث اشتغال سیاست‌های فرهنگی حتی ریز این باید باشد که کسی که اداره خانه را برعهده دارد اشتغال یابد.

وی ادامه داد: حال فرض کنید که یک دختر در سن ۴۵ سالگی به تجرد قطعی رسیده و اداره خانه را به عهده دارد، اما برای او شغلی نیست چرا که مساله این است که بعضی‌ها می‌خواهند درصد اشتغال را که برای زنان ایجاد شده است را پر کنند، اما در این مورد باید اولویت‌مند نگاه کرد که وضعیت چگونه است فعلا با این توان دولت نمی‌توان ۸۰ میلیون شغل برای همه مردم در نظر گرفت پس مبنا را این باید گرفت که تقسیم شغل بر یک اولویتی باید باشد که ابتدا افرادی که سرپرست خانواده هستند به آن شغل دست یابند.

خزعلی افزود: قرار بود بودجه و امکانات برای اجرای اینگونه مسائل به شورای فرهنگی اجتماعی زنان برسد که در هیچ موردی نرسید.

قائم مقام شورای فرهنگی اجتماعی زنان عنوان کرد: بالای ۳۱ نقطه در برنامه ششم از سند ۲۰۳۰ وجود دارد، اما ما اگر نتوانسته ایم برنامه‌ای را به صورت اجرایی جلو ببریم به این دلیل است که اجازه دخالت زیادی را نداریم و تنها وظیفه شورای فرهنگی اجتماعی زنان ایجاد یک ساز و کار، راهکار و پیگیری و نظارت است.

هدایتی ادامه داد: اگر بخواهیم مدل‌های حضور زن در اجتماع را طبق گفته‌های رهبری تقسیم کنیم به ۳ مدل می‌رسیم یک خانه نشینی زن بدون رشد تحصیلات و مدل طالبانی دو مدل غربی که زن را کاملا از خانه جدا می‌داند و به اجتماع می‌کشاند سه زن را در حین اینکه ارزش‌های وجودی و نقش همسری و مادری دارد و حضور اجتماعی نیز دارد.

وی افزود: اگر در بخش دولتی حضور اجتماعی زن را مساوی اشتغال در نظر بگیریم در واقع زن نقش خاصی در دولت ندارد، ولی اگر یک آقا کار کند و حقوق بگیرد خیلی از مسائل و مشکلاتش از دید دولت حل می‌شود در واقع سیاست‌های سیاستمداران ما خاموش است وقتی برای استخدام آزمون می‌گیرند در شرایط برابری نمره یک زن و مرد با هم باز هم امتیاز را به آن مرد می‌دهند و در اصل وقتی راه شغل د. ولتی بر روی زنان بسته است حضور در بخش خصوصی برای آن‌ها باز می‌گردد و بخش خصوصی عمده کارش استعمار زنان است.

معاون طرح و برنامه معاونت اسبق زنان و خانواده ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: یک بخش مردمی است که بخش‌های سازمان‌های مردم نهاد تبدیل می‌شود، در این بخش و در قالب انجمن‌ها و سازمان‌های مختلف زنان می‌توانند تشکل‌ها و انجمن‌هایی را راه بیاندازند و به انجام فعالیت‌های مثل نیکوکاری بپردازند. سازمان‌هایی که از ایران به ژنو می‌روند حضور فعال و موثری دارا هستند و فعالیت‌های خود را به خوبی مطرح می‌کنند.

گرامی زادگان در ادامه مطرح کرد: با شرایطی که اکنون کشور ما دارد زن و مرد هردو باید با هم کار کند هم مرد ایرانی حق کار دارد هم زن یکی از دلایل آن این است که هیچ خانه‌ای با حقوق ۵/۱ میلیون تومان نمی‌تواند اداره شود و درست است که فرهنگ ایران شغل را مخصوص مرد می‌داند و زن را بیشتر مخصوص خانه نشینی، اما با شرایط فعلی که مردان ۳ شغل دارند و ۳ شیفته کار می‌کنند زنان نیز باید کار کنند.

وی افزود: یکی دیگر از دانشجویان با پرسش درباره اینکه در حالی که کشور‌های غربی با نداشته‌های فرهنگی خود در حال شکل دادن سند هویتی برای زنان هستند و تلاش می‌کنند تا تعریفی از هویت زن داشته باشند چرا ما سندی با شکل ایرانی و اسلامی برای تعریف هویت زنان نداریم.

مشاور امور حقوقی و پارلمانی زنان ریاست جمهوری پاسخ داد: اول از همه باید بگویم که شما قانون را مطالعه نکرده اید چرا که در قانون ما ارتباط جهانی قید شده است و باید این کار انجام شود. جمهوری اسلامی باید با دنیا تماس برقرار کند و ما باید جامعه اسلامی را به جامعه جهانی نشان دهیم یکی از دلایلمان برای حضور در سوریه و یمن نیز همین است و علت اینکه با جنگ نیابتی توانستیم کار را پیش ببریم همین حضور فعال ایران در اجلاس روابط بین المللی می‌باشد.

وی در پاسخ به یکی از دانشجویان پیرامون اینکه چرا با جاسوس‌هایی مثل نزار زاکا و هما هودفر دیدار و جلسه داشته اید گفت: چه کسی می‌تواند نظر بدهد که این‌ها واقعا جاسوس هستند یا نه اگر شما عضو سپاه و اطلاعات هستید به ما بگوید؟ من ۶۶ سال سن دارم و تا به حال ده‌ها بار به براداران سپاه و اطلاعات جواب پس داده ام و باز هم جواب پس می‌دهم چرا که آن‌ها زحمت می‌کشند و وظیفه خود را انجام می‌دهند.

گرامی زادگان ادامه داد: به یاد داشته باشید که هیچ مسوول دولتی نمی‌آید با یک جاسوس دیدار کند حال ممکن است یک نفر سوءاستفاده‌ای کرده باشد و عکسی بگیرد.

مشاور امور حقوقی و پارلمانی زنان ریاست جمهوری افزود: خانم خزعلی دائم می‌گوید نزار زاکا و ... اینجا هستند چرا که خضعلی به اوضاع همیشه مشکوک است و نظر من این است که خانم خزعلی این مسائل را پیش قوه قضاییه ببرد و ببیند اگر کاری از جانب ما انجام شده ما را محکوم کنند.

گرامی زادگان گفت: ما با نزارزاکا هیچ برادر خواندگی نداریم با خانم هودفر هم هیچ ارتباطی نداشته و نداریم من مدافع حقوق زنانم چرا که خود شاهد خشونت به زنان از نزدیک بوده ام.

وی تصریح کرد: معاونت زنان بیشتر جنبه سیاست گذاری دارد و اگر بخواهیم کار اجرایی انجام دهیم با وزارتخانه‌ها و ... تفاهم نام می‌بنیدیم چرا که قدرت اجرایی نداریم و فقط در مقام سیاست گذاری هستیم.

هدایتی ادامه داد: کشور ما ساختار وظیفه‌ای دارد و ما وقتی می‌آیم بعضی از موضوعات را قشری می‌کنیم مثلا می‌گویم قشر زنان آن وقت در هر حوزه‌ای که بخواهیم کار کنیم پای یکی از وزارتخانه‌ها به میان می‌آید.

وی افزود: برای مصوبه لایحه ماده ۲۳۰ بعد از کلی تلاش و پیگیری بسیار یکی از وزیر‌ها آمد و گفت: این کار مربوط به وزارتخانه ما می‌باشد و شما نباید انجام دهید.

معاون طرح و برنامه معاونت اسبق زنان و خانواده ریاست جمهوری در ادامه تصریح کرد: همانطور که رهبری گفتند ۵ مرحله برای تمدن اسلامی داریم که مرحله پنجم آن دولت سازی است این همان مرحله‌ای است که ما هنوز در آن مانده ایم چرا که هر وزارتخانه‌ای و هر نهادی یک روز با هم ادغام می‌شوند و یک روز از هم جدا. بدین ترتیب هیچ گونه ترکیب مناسبی برای آن‌ها تدارک دیده نشده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 994505

وب گردی

وب گردی