«دانش‌بنیان» بیست‌ونهم منتشر شد

بیست و نهمین شماره ماهنامه آموزشی، علمی، خبری و تحلیلی «دانش بنیان» با تغییرات شکلی و محتوایی، با نگاهی ویژه به آخرین رویدادها و تحولات حوزه استارتاپ‌ها با وزیر آموزش و پرورش به گفت‌وگو نشسته است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، فرهنگسازی و تحول، حرف اول و آخر استارتاپ‌ها و کسب و کارهای نوپا است. آموزش، گام اول است. حوزه آموزش برای محقق کردن این دگرگونی، نیاز دارد تا متناسب با دنیای امروز الگوهای تازه‌ای را به کار ببندد. همین موضوع، بهانه‌ای شد تا ماهنامه دانش‌بنیان در بیست‌ونهمین شماره خود که ویژه بهمن ماه 1397 منتشر شده است، به گفت‌وگو با سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش بنشیند. بطحایی در این گفت‌وگو، از آینده آموزش، مسیری که در آموزش و پرورش پیموده‌ایم و راه‌هایی که باید رفت نکته‌های درخور توجهی را مطرح کرده است.

گشودن باب گفتمان

پرویز کرمی سردبیر ماهنامه «دانش بنیان» در طلیعه این شماره از ماهنامه دانش‌بنیان، در یادداشتی با عنوان «فرهنگ‌سازی به نفع ایران‌ساخت» باب سخن درباره ویژگی‌ها، مزیت‌ها و معایب فضای مجازی را گشوده است. کرمی در یادداشت خود، به نقش مهم و فرهنگ‌ساز دنیای مجازی در حمایت و رونق کالای ایران‌ساخت اشاره داشته و در بخشی از این یادداشت آورده است: «در آزمون‌های سیاسی و اجتماعی، در این سال‌های اخیر، کاربران دنیای مجازی سرجمع، سربلند بیرون آمدند و پروژه‌های مهمی را به نتیجه رساندند. این توان فوق‌العاده اگر به دیگر عرصه‌های زندگی راه یابد، می‌تواند راه ما را برای رسیدن به اهداف عالیه کشور کوتاه کند.مثلا اگر بتوانیم در عرصه‌های اقتصادی و علمی گفتمان‌سازی کنیم، می‌توانیم با سرعت و سهولت بیش‌تری موانع را از سر راه برداریم و مشارکت عمومی را به بالاترین میزان خود برسانیم.»

راه رفتن در میان رشته‌ها

امروز در میان تحصیل‌کرده‌ها به ویژه‌ آن‌ها که بخشی از تحصیلات خود را در دانشگاه‌های برتر جهان گذرانده‌اند، کسی نیست که از پیوند علوم گوناگون، و پدید آمدن دانش‌های میان رشته‌ای سخن به میان نیاورد. تازه‌ترین شماره دانش‌بنیان به سراغ یکی از دانشمندان موفق همین حوزه رفته است. علی موسوی شائق که دستاوردهای ارزشمندی را در دانش و فناوری‌های میان‌رشته‌ای به ارمغان آورده است، در گفت‌وگویی که جدیدترین شماره ماهنامه دانش‌بنیان منتشر کرده به مطالعات میان‌رشته‌ای مکانیک و علوم پزشکی و تلاش‌های او برای رسیدن به فناوری‌های نوین پرداخته است.

تلألو معافیت‌های تازه

ماهنامه دانش‌بنیان در شماره بیست‌ونهم، به یکی از مهم‌تریتن دغدغه‌های این روزهای استارتاپ‌ها پرداخته است. معافیت‌های بیمه قرارداد، یکی از لازمه‌های حیاتی برای این کسب‌وکارهای نوآورانه است. حالا خبری کوتاه اما بسیار مهم، جامعه استارتاپی ایران را برای هموارتر شدن راه کسب‌وکارهای مجازی امیدوارتر کرده است. لغو بیمه قرارداد برای استارتاپ‌ها دریچه جدیدی را به سوی این کسب‌وکارها گشوده و این شماره از ماهنامه دانش‌بنیان در پرونده‌ای مفصل به کم و کیف این معافیت جدید و جزییات آن را پرداخته است.

محافظان پول و محصول

اگر بنا باشد از فناوری اطلاعات و ارتباطات و نقش آن گفته شود، شاید کم‌تر از هر حوزه‌ای بتوان میان این حوزه و کشاورزی ارتباطی یافت. کشاورزی یک صنعت دشوار به حساب می‌آید که فقط محدود به صبح زود و کار فیزیکی نیست. این روزها اما گستره فناوری اطلاعات محدود به یک یا چند حوزه خاص نیست و پای این فناوری به کشاوزی هم باز شده است. بیست‌ونهمین شماره ماهنامه دانش‌بنیان در یک گزارش ویژه ابعاد گوناگون نفوذ فناوری اطلاعات و ارتباطات بررسی می‌کند.

لکوموتیوها

ماهنامه دانش‌بنیان به رسم شماره‌های پیشین، به سراغ بنیان‌گذاران موفق استارتاپی رفته و پای صحبت‌هایشان از رنج‌ها، امیدها، فرازها و نشیب‌ها نشسته است. محمد صابری و امیر بیدختی، دو بنیان‌گذار استارتاپ ترجمک از روزهایی که بر آنان گذشته، خوشی‌ها و مصائب و نیازهایی که می‌تواند راه را برای پیشرفت آن‌ها و دیگر استارتاپ‌ها هموار کند می‌گویند.

جهان در یک کتاب

دنیای استارتاپ‌ها گسترده‌تر از چیزی است که تصور می‌کنیم. دنیای مدرن به سبب اقتضائاتی که زندگی مدرن دارد، با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کند که تمرکز روی هرکدام از این معضلات می‌تواند به خلق یک استارتاپ درآمدزا و موفق منجر شود.ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری نیز در همین راستا، کتاب‌هایی چاپ کرده است که در هر حوزه، چالش‌ها و فرصت‌ها را معرفی می‌کند و با نگاهی آماری به شرکت‌های جهانی، که این چالش‌ها را به فرصت بدل کرده‌اند در تلاش است تا ایده‌ها نو را پیش روی علاقمندان حوزه استارتاپ قرار دهد.

ماهنامه دانش‌بنیان در شماره 29، نگاهی ویژه به فناوری زنجیره بلوک(بلاک‌چین)، کارآفرینی و فناوری‌ها با انتشار یادداشت‌ها، گزارش‌ها و اظهارنظرهای متعدد درباره دنیای استارتا‌پ‌ها شده است.

بیست و نهمین شماره ماهنامه دانش‌بنیان سرشار است از گزارش ها، گفت وگوها و یادداشت‌های متعدد و متنوعی ارائه شده است که مخاطبان را به سوی دنیاس گسترده دانش‌بنیان و استارتاپی رهنمون می کند. مخاطبان می‌توانند با نرم افزار کدخوان در موبایل‌های هوشمندشان، فیلم ها، عکس ها، صداها و متن‌های تعبیه شده در صفحات این ماهنامه استفاده کنند.
بیست و نهمین ماهنامه «دانش بنیان» به صاحب امتیازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مدیرمسوولی سورنا ستاری و سردبیری پرویز کرمی در 164 صفحه، ویژه بهمن ماه 1397 منتشر شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 994524

وب گردی

وب گردی