خیری: تألیف کتب علوم انسانی باید بر اساس شناخت مبانی جامعه صورت گیرد

رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: بحث اسلامی سازی علوم انسانی باید از دانشگاه‌ها آغاز شود. باید مبانی جامعه خودمان را بشناسیم و براساس آن در زمینه علوم انسانی تألیف کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن خیری رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره چگونگی اسلامی سازی دانشگاه‌‌‌ها، توجه به علوم انسانی در دانشگاه آزاد و مشکلات پیش رو گفت: ایجاد معاونت علوم انسانی و هنر در دانشگاه آزاد نشان دهنده توجه به بحث اسلامی سازی و جایگاه علوم انسانی در این دانشگاه است. یکی از مهم‌ترین عوامل اسلامی شدن دانشگاه‌‌ها تدوین صحیح علوم انسانی، براساس علوم اسلامی، هماهنگ با آخرین پیشرفت‌های علوم انسانی در مغرب زمین است.

وی افزود: در راستای تحقق هدف اسلامی شدن دانشگاه‌‌‌‌ها و به دنبال آن توجه به علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی قدم‌های استواری در این مسیر برداشته، تا جایی که در همایش بین‌المللی «ظرفیت انقلاب اسلامی؛ کارآمدی و کارنامه نظام جمهوری اسلامی» 2هزار جلد از کتاب‌‌های علوم انسانی با رویکرد اسلامی را به نمایش گذاشتیم که دارای نوآوری بوده و بعضا در آن‌ها، نظریه‌‌پردازی شده است.

رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه خاطر نشان کرد: در دانشگاه‌‌ها و حوزه علمیه پژوهشگران خوبی وجود دارد که کارهای موثری را در حوزه علوم انسانی اسلامی آغاز کردند؛ اما ارائه دورس علوم انسانی با مبانی اسلامی نیازمند تلاش مداوم و زمانی طولانی است.

رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه خاطر نشان کرد: خوشبختانه در حال حاضر، برنامه‌‌ریزی به سمت توجه به اسلامی سازی علوم انسانی در مراکز آموزش عالی است مخصوصا، این امر در دانشگاه آزاد به صورت کرسی‌های نظریه‌پردازی و ترویجی که یکسال است در دانشگاه آغاز شده و به صورت گفتمانی غالب درآمده است.

وی تاکید کرد: کرسی های آزاداندیشی که مقام معظم رهبری دستور داده اند، می‌‌تواند به این موضوع سرعت دهد. استادان باید با هم بحث کنند تا مشخص شود که ما خودمان چه چیزهایی داریم و چه استفاده‌هایی از آن می‌توانیم داشته باشیم. آنچه مسلم است، بحث اسلامی سازی علوم انسانی باید از دانشگاه‌ها آغاز شود، باید مبانی جامعه خودمان را بشناسیم و براساس آن تألیف کنیم.

خیری متذکر شد: با توجه به تاثیرپذیری شدید علوم انسانی از باورها و ارزش‌ها، هم در عرصه گردآوری و هم در عرصه داوری، وظیفه ما این است که این علوم را در راستای باورها و ارزش‌‌‌های اصیل، حقیقی، معقول و صحیح، که همان باورها و ارزش‌‌های اسلامی است، سوق دهیم و این به معنی تولید و عرضه علوم انسانی اسلامی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 994536

وب گردی

وب گردی