نبود تعریف دقیق از فساد، چالش اصلی ارتقای سلامت اداری کشور است

مدیرکل دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه مقابله با فساد، مستلزم نگاه علمی و غیر شعاری به مقابله با پدیده فساد اداری است، نبود تعریف جامع و مانع از فساد در ادبیات اداری و حقوقی کشور را از جمله مهمترین چالش‌ها در ارتقای سلامت اداری کشور عنوان کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر فریدون جعفری در نشست سراسری مدیران امور اداری و پشتیبانی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور، با تشریح برنامه‌های کمیته ارتقای سلامت اداری و صیانت از حقوق شهروندی به عنوان یکی از کمیته‌های اصلی شورای راهبری توسعه مدیریت وزارت علوم که اجرای برنامه‌های ششم، هفتم و هشتم از اصلاح نظام اداری وزارت علوم را در دستور کار دارد، به تبیین چالش‌های فراروی دستگاه‌های اجرایی در مقابله با فساد و ارتقای سلامت اداری پرداخت.

وی در خصوص مهم‌ترین چالش‌های این حوزه به "نبود تعریف جامع و مانع از فساد در ادبیات اداری و حقوقی کشور " اشاره کرد و "تمایز و تفکیک میان جرم، تخلف و رابطه آنها با فساد" را از موضوعاتی دانست که باید در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، مطالعه علمی و کارشناسی در مورد آن انجام پذیرد.

دستیار ویژه وزیر علوم در امور حقوق شهروندی، عدم توجه به معضل بیکاری پنهان در دستگاه‌های اجرایی را ازجمله معضلات مهم حوزه اداری دانست و وجود قوانین و مقررات متکثر و موازی بالاخص در قالب دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های اداری را یکی از عوامل فسادزا عنوان کرد.

دبیر کمیته ارتقای سلامت اداری و صیانت از حقوق شهروندی وزارت علوم، ضمن بر شمردن اقدامات این کمیته در وزارت علوم از جمله؛ راه‌اندازی میز خدمت حضوری و الکترونیک در سطح ستاد، سامانه رصد و پایش اجرای حقوق شهروندی و دریافت شکایات مرتبط با عدم رعایت حقوق شهروندی، از تلاش در جهت ایجاد سیستم جبران خسارات ناشی از عدم رعایت حقوق شهروندی به صورت عملی و کاربردی به عنوان یکی از برنامه‌های آتی کمیته یاد کرد.

وی خطاب به مدیران امور اداری دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری نیز بر رعایت این تکالیف برای ارتقای سطح رضایت‌مندی و رعایت این حقوق تاکید کرد و توجه ویژه به این حوزه را به عنوان تکلیف همه دستگاه‌های اجرایی از حقوق مسلم شهروندان متاثر از حقوق عامه اسلامی و قوانین و مقررات مسلم و انسانی جهانی برشمرد.

دکتر جعفری ضرورت وجود اراده قاطع و برنامه‌های علمی و غیرشعاری در سطح مدیران ارشد دستگاه‌های اجرایی را در مقابله با فساد از مهم‌ترین راهبردهای این حوزه عنوان کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 994544

وب گردی

وب گردی