۹۸ درصد تولیدات علمی دانشگاه تهران، پس از انقلاب اسلامی بوده است

 همایش بین المللی «ظرفیت انقلاب اسلامی؛ کارآمدی و کارنامه نظام جمهوری اسلامی ایران» صبح امروز در واحد یادگار امام برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، همایش بین المللی «ظرفیت انقلاب اسلامی؛ کارآمدی و کارنامه نظام جمهوری اسلامی ایران» با حضور دکتر محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، حجت الاسلام کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، حجت الاسلام خیری، مسئولان کشوری و لشکری، برگزار شد.

حجت الاسلام عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در همایش ظرفیت های انقلاب اسلامی گفت: استکبار جهانی سلطه خودش را در جهان با مفاهیمی مانند سوسیالیسم و لیبرالیسم گسترش داد. مهم ترین چالش نظام سلطه امروز اسلام و ایران است و به همین دلیل است که بیشترین فشار بر جبهه مقاومت وارد می شود.

وی افزود: بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب، دستاورد فرهنگی است؛ اما با در نظر گرفتن توجهی که مقام‌ معظم رهبری و امام به مسئله علم داشتند، علم را به عنوان سرمایه اصلی قدرت و تغییر نهادینه در ایران می‌دانستند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: علم اگر نتواند اهداف کمالی الهی را به مقصود برساند، به رشد متناسب جامعه و ارزش انسانی نخواهیم رسید.

وی اظهار داشت: انقلاب اسلامی بسیار عظیم بود که توانست ظرفیت های علمی کشور را تغییر دهد. انقلاب موجب افزایش اعتماد به نفس و توانایی های علمی شد که این موضوع به دلیل ایمان به خدا بود.

عاملی بیان کرد: ۹۸ درصد تولید علمی دانشگاه تهران مربوط به پس انقلاب اسلامی است؛ دانشگاه شریف نیز ۹۵ درصد تولیدات علمی آن مربوط به بعد از انقلاب است. رتبه علمی ایران در شاخص isi ۱۶ بوده است؛ اما در رشد علمی در ذیل ۱۰ کشور برتر جهان قرار دارد.

وی افزود: به آموزش پرورش در کشور ما نقد وارد است؛ اما این حوزه دارای ظرفیت های انسانی بسیاری است. استادان کشور قبل از انقلاب ۴ هزار نفر بودند؛ اما در حال حاضر بیش از ۹۰ هزار عضو هیات علمی در اختیار داریم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امروز ظرفیت بزرگی از مفاخر ایران در بسیاری از نقاط دنیا در حال فعالیت هستند که توسعه ظرفیت‌های انسانی انقلاب اسلامی محسوب می شود‌. به عنوان مثال ایران رتبه ۱ منطقه در المپیاد ریاضی و فیزیک، رتبه سوم جهان در شیمی و نجوم، همچین رتبه چهارم جهان را المپیاد کامپیوتر را دارد.

وی اظهار داشت: امروز نزدیک به ۳۶ هزار پزشک متخصص و ۸۰‌ هزار پزشک عمومی در کشور داریم. سهم ایران از مقالات ۱ درصدی دنیا که ارجاع به آن ها بالاست، بیش از ۲/۹ درصد علم دنیاست. با وجود این که ۱ درصد جمعیت دنیا را در اختیار داریم، حدود ۲ درصد تولید علم دنیا را به خود اختصاص داده ایم.

عاملی تاکید کرد: انقلاب اسلامی یک انقلاب جهانی است؛ انقلاب اسلامی قبل از هر چیز یک انقلاب فرهنگی بود که در مسیر استقلال فرهنگی و ابتنای فرهنگ بر ارزش اسلامی و انقلابی پیش می‌رفت.

انتهای پیام/

کد خبر: 994606

وب گردی

وب گردی