طهرانچی: ما بقای خود را در «برای مردم بودن» می دانیم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اگر آموزش و پژوهش ما برای توسعه اقتصاد شهری و اقتصاد مردم نباشد، به هیچ وجه دانشگاه نمی تواند توسعه پیدا کند. ما بقای خود را در«برای مردم بودن» می دانیم. الان برنامه جدی ما برای آینده دانشگاه این است که حرکت‌های ما با اقتصاد مردم گره بخورد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمد مهدی طهرانچی در همایش بین‌المللی «ظرفیت انقلاب اسلامی؛ کارآمدی و کارنامه نظام جمهوری اسلامی ایران»، درباره تحقق وعده عدالت آموزشی در آموزش عالی کشور مخصوصا دانشگاه آزاد اسلامی در چهل سال گذشته از پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار داشت: همان‌طور که همگان می‌دانند چیزی که چهل سال پیش در این کشور اتفاق افتاد، در حقیقت عبور از یک نظام وابسته به نظامی برای مردم بود. این نظام برای استقلال و آزادی که می خواست در سایه جمهوری اسلامی رقم بخورد، ارزش قائل بود.

وی ادامه داد: یکی از اصولی که برای استقلال این کشور، بر آن تکیه شد، دانستن این مردم و ارتقای جایگاه دانش در این کشور بود. این اعتقاد که علم راهگشاست، علم اگر علم تبعی نباشد و علمی باشد که بتواند توسط ملتی تولید شده و با مدیریت خود مردم راهبری شود، می تواند زمینه های استقلال را فراهم کند. علم فقط به یک طبقه شهری متعلق نبود و برای همه مردم بود. 175 هزار نفر از 33 میلیون جمعیت سال 1357 در دانشگاه بودند و این جمعیت بعد از 40 سال به بیش از 4 میلیون نفر در 85 میلیون نفر افزایش یافته است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: دیگر فقط و فقط تهران و شهرهای بزرگ نبودند که دانشگاه داشتند و مدل جدیدی از دانشگاه، مطرح شد. دانشگاه اجتماعی، دانشگاهی از مردم برای مردم. این دانشگاه که محور توسعه شهری قرار گرفت، در همه شهرها گسترش یافت و اتفاقی بود که عدالت آموزشی را به عینه رقم زد. امروز فقط دانشگاه آزاد در بیش از 300 شهر و شهرستان گستردگی دارد؛ حتی در بعضی از شهرستان ها در دو یا سه بخش، حضور دارد و این موارد همه برای عدالت آموزشی بوده است. این موارد به غیر از حمایت‌هایی است که در زمینه گسترش خوابگاه ها صورت گرفته تا جوانان کشور به راحتی جابه‌جا شده و در شهرهای دیگر مستقر شوند.

طهرانچی خاطرنشان کرد: در حال حاضر هیچ منعی برای تحصیل فردی از جامعه ایرانی وجود ندارد. آموزش رایگان تا جایی که امکان داشت، توسعه یافت. البته آموزشی همراه با پرداخت شهریه نیز داریم ولی این شهریه در مقایسه با شهریه های دانشگاه های بین المللی، رقمی جدی نیست.

وی با اشاره به برنامه های آینده برای جهش دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه های مختلف افزود: ما در دانشگاه آزاد به دنبال این هستیم که به جامعه نزدیک و نزدیک‌تر شویم. اگر آموزش و پژوهش ما برای توسعه اقتصاد شهری و اقتصاد مردم نباشد، به هیچ وجه دانشگاه نمی تواند توسعه پیدا کند. ما بقای خود را در «برای مردم بودن» می دانیم. الان برنامه جدی ما برای آینده دانشگاه این است که حرکت های ما با اقتصاد مردم گره بخورد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: ما نه تنها در مقیاس کشوری بلکه در مقیاس شهری به مسئله نگاه می کنیم و این برنامه جدی ما برای آینده دانشگاه است تا علم در خدمت توسعه و پیشرفت برای مردم باشد.

طهرانچی در پاسخ به سؤال خبرنگار خارجی مبنی بر این که نقش دانشگاه ها در توسعه پایدار چیست، گفت: سؤال شما، سؤالی بسیار جدی است؛ اساسا توسعه پایداری که در کشور ماست، متعلق به توسعه علم است. توسعه منابع برای کشور، توسعه پایدار به همراه نیاورده چرا که تحریم پذیر است؛ ولی فکر مردم، در توسعه پایدار برای این کشور بسیار اهمیت دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 994614

وب گردی

وب گردی