شرکت توانیر آماده حمایت از سازندگان داخلی برای ساخت ترانس های ابر رسانا ست

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی توانیر گفت: اگرچه با وجود تحریم ها و مشکلات اقتصادی، این صنعت دچار چالش هایی شده است، اما خوشبختانه خودکفایی سازندگان ایرانی در بخش های زیادی از صنعت ترانس، باعث شده تا در این زمینه کمترین نیاز را به خارج از کشور داشته باشیم.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، مصطفی رجبی مشهدی معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی و سید زمان حسینی معاون هماهنگی انتقال شرکت توانیر آغاز به کار کرد.
در این کنفرانس دو روزه مهمترین مباحث مربوط به صنعت ترانسفورماتورمورد بحث و تبادل نظر قرار می گیرد.
در افتتاحیه این کنفرانس، دکترمصطفی رجبی مشهدی معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی توانیر با ارائه آماری از شبکه برق ایران گفت: هم اکنون ظرفیت نصب شده نیروگاهی ایران نسب به ابتدای انقلاب11.4 برابر و تعداد مشترکان برق نیز 10.4 برابر شده است.
وی ادامه داد: پیک مصرف برق نسبت به سال 57 در حدود 16.4 برابر و روستاهای برقدار 13 برابر شده است.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی توانیر با اشاره به میانگین رشد 7 درصدی مصرف برق کشور در هر سال، تصریح کرد: در صورت تداوم این روند رشد، حجم تاسیسات شبکه برق باید در هر 10 سال به دوبرابر افزایش یابد که نیازمند سرمایه گذاری بسیار زیادی در همه بخش هاست.
رجبی مشهدی درخصوص وضعیت کنونی شبکه انتقال و فوق توزیع کشور گفت: هم اکنون با اضافه بار در شبکه انتقال مواجه هستیم، به طوری که اگر یک ترانس از مدار خارج شود، 119 پست انتقال با اضافه بار مواجه می شوند.
وی یاداور شد: در این خصوص استان های خوزستان، تهران و مازندران با بیشترین میزان اضافه بار مواجه هستند که نیازمند تمهیدات بسیار ویژه ای برای پیک 98 است.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی توانیر همچنین درخصوص بخش فوق توزیع نیز گفت: 768 پست فوق توزیع برق در صورت خروج یک ترانس دچار اضافه بار می شوند که بیش از همه در مناطق تحت پوشش شرکت های برق منطقه ای فارس، تهران و خراسان قرار دارند.
وی با بیان این که این مناطق نیازمند رسیدگی بیشتری است در خصوص ترانس های با عمر بالا در کشور نیز گفت: در حال حاضر 17 هزار مگاولت آمپر ترانس در شبکه انتقال و فوق توزیع کشور با عمر بالای 40 سال استفاده می شود که نیازمند تعویض صد درصد هستند.
رجبی مشهدی اضافه کرد: همچنین45 هزار مگاولت آمپر ترانسفورماتور با عمر بالای 30 سال در شبکه انتقال و فوق توزیع کشور نیز وجود دارد که نیازمند تعمیرات و رسیدگی سریع است .
وی تصریح کرد: هم اکنون نیازمند بهره برداری از ظرفیت واقعی شبکه انتقال با پایش لحظه ای تصویری حرارتی در مراکز کنترل هستیم که در این خصوص می توان به توان شرکت های داخلی تکیه کرد توانیر نیز آمادگی حمایت از سازندگان را در این زمینه دارد.
معاون برنامه و ریزی و امور اقتصادی توانیردر خصوص مهمترین چالش های صنعت ترانسفورماتور سازی ایران نیز اظهار داشت: تشدید روزافزون مشکلات تامین مواد و قطعات خارجی و افزایش بی رویه قیمت آنها به دلیل اعمال تحریم های جهانی، خرید مواد، قطعات دستگاه ها و تجهیزات تولیدی به صورت پیش پرداخت و یا خرید نقدی، افزایش شدید نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی و افزایش شدید هزینه ها و بروز مشکلات همه جانبه ناشی از شرایط رکود اقتصادی داخلی از مهمترین مشکلات صنعت ترانسفورماتورسازی ایران است.
رجبی مشهدی خاطرنشان کرد: همچنین ادامه مشکلات ناشی از عدم وصول مطالبات و تشدید مشکلات ناشی از کمبود نقدینگی، سخت تر شدن شرایط و کاهش امکانات برای اخذ تسهیلات بانکی، خودداری تامین کنندگان از قبول سفارشات به بهانه رعایت تحریم های جهانی و کاهش امکان صادرات به جهت تشدید تحریم های بین المللی وضع شده از دیگر مشکلاتی است که صنعت ترانسفورماتورسازی ایران با آن مواجه است.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی توانیر درباره انتظارات وزارت نیرو توانیر از سازندگان ترانسفورماتور نیز گفت: با توجه به نیاز و وضعیت کنونی شبکه برق، سازندگان ترانس در داخل باید به سمت طراحی و تولید ترانسفورماتورهای با ظرفیت بالا و امپدانس درصد پایین، کاهش تلفات ( تلفات بی باری) و تمرکز بر تحقیقات علمی و انتقال دانش فنی به داخل کشور جهت بهبود طراحی و ساخت ترانسفورماتور حرکت کنند.
رجبی مشهدی به افزایش قیمت زمین به ویژه در کلانشهرها نیز اشاره کرد و گفت: به دلیل این شرایط، نیازمند طراحی ترانس هایی با حجم و وزن کمتر هستیم که علاوه بر قابلیت سازگاری با محیط زیست، امکان نصب و راه اندازی آن در زیر زمین را نیز داشته باشند.
رجبی مشهدی همچنین با اشاره به این که توانیر از تحقیقات و توسعه در صنعت ترانسفورماتور حمایت می کند، تاکید کرد: این شرکت آمادگی حمایت از سازندگان داخلی را برای طراحی و ساخت ترانس های ابررسانا دارد.
وی یاداور شد: در حال بررسی برای برقراری روشی برای فاینانس فروشنده یا خرید اقساطی ترانس هستیم تا از این طریق علاوه بریافتن راهکاری برای تامین و افزایش گردش مالی در بخش ساخت تجهیزات و به ویژه ترانسفورماتور، نیازهای شبکه برق را نیز در عین کمبود منابع مالی برطرف کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 994629

وب گردی

وب گردی