متون درسی دانشگاه‌ها با انگاره‌های بومی و اسلامی هماهنگی ندارد

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در حال حاضر حجم زیادی از متون درسی مراکز آموزش عالی ما با انگاره‌های بومی و اسلامی جامعه ایران هماهنگی ندارد.

دکتر رضا نصیری مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره اسلامی شدن دانشگاه‌ها و کارهایی که در این زمینه تا به امروز انجام شده است، گفت: بحث اسلامی شدن دانشگاه‌ها، نیازمند یک اقدام همه جانبه است و این امر تحقق نخواهد یافت مگر اینکه نظام آموزش و پرورش اصلاح شود. متاسفانه خیلی از افراد فقط ظاهر بیرونی دانشگاه را مد‌نظر قرار می‌‌دهند. هر چند که بخش ظاهری دانشگاه دارای اهمیت بوده؛ اما بحث اصلی در حوزه استادان دانشگاه است که باید معتقد به ارزش‌ها و آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی باشند تا بتوانند این موارد را انتقال دهند.

وی افزود: در واقع، کسانی باید عهده‌‌‌دار تدریس در دانشگاه‌‌‌ها و مراکز آموزش عالی شوند که با علم و آگاهی نسبت به اصول و مبانی دینی و اسلامی بتوانند با روشی صحیح نسلی پرورش دهند که حامل ارزش‌های اصیل اسلامی به نسل‌های بعد باشد.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه خاطر نشان کرد: بخش مهم دیگر از اسلامی شدن دانشگاه‌‌ها به متون درسی برمی‌‌گردد که در حال حاضر، حجم زیادی از متون درسی مراکز آموزش عالی ما با انگاره‌‌های بومی و اسلامی جامعه ایران هماهنگی لازم را ندارد.

نصیری خاطر نشان کرد: اگر بنا باشد که دانشگاه، براساس رهنمودهای حضرت امام و مقام معظم رهبری به درجه اعلای اسلامی بودن برسد باید از جنبه‌‌های مختلف ورود کرد تا منجر به روند صحیح شکل گیری اسلامی شدن دانشگاه‌‌ها گردد.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه خاطر نشان کرد: در سال های بعد از انقلاب در راستای اسلامی سازی دانشگاه‌ها تا به امروز، اقدامات حداقلی در رابطه با وحدت بین حوزه و دانشگاه انجام شده است که راه‌اندازی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، مبادله استادان، تعریف دروس معارف اسلامی در دانشگاه، برگزاری برنامه‌های مناسبتی در دانشگاه‌ها، حضور استادان علمی در حوزه‌ها از اقدامات انجام شده در زمینه نزدیکی این دو نهاد انسان ساز در راستای اسلامی سازی مراکز آموزش عالی کشور است.

وی یادآور شد: آنچه مسلم است، حوزه از ابتدای انقلاب تا به امروز نقش خود را ایفا کرده و بسیاری از کتب دینی را برای نسل امروز و متناسب با ادبیات دانشجویان ترجمه کرده؛ اما متاسفانه آن طور که باید، استفاده لازم از این منابع ارزشمند در دانشگاه‌‌ها و مراکز آموزش عالی ما صورت نگرفته است.

نصیری متذکر شد: در حال حاضر، دانشگاه آزاد اسلامی اقدامات موثری در مسیر تقویت اصول و مبانی دینی به لحاظ شکلی و محتوایی آغاز کرده است که سند جامع راهبردی و فرهنگی دانشگاه آزاد و شکل گیری حوزه معاونت علوم انسانی در دانشگاه آزاد یک اقدام موثر در این زمینه است که حضور چشمگیر دانشگاه آزاد در این عرصه نشان دهنده توجه به اهمیت این موضوع، از جانب مسئولان دانشگاه است و این اصول و مبانی بدون شک در آینده نه چندان دور، تبدیل به الگویی برای دیگر مراکز آموزش عالی کشور خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 994644

وب گردی

وب گردی