دیگر نگران خروپف نباشید

دانشمندان اعلام کردند که بالشی تولید کرده اند که می تواند صدای خروپف را خنثی کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از دیلی میل، گروهی از محققان در دانشگاه «نورثرن ایلینوی» بالش هوشمندی ابداع کرده اند که با استفاده از فناوری ساکت کردن سر و صدا و الگوریتم های انطباقی، الگوهای تنفس فردی که خروپف می کند را رصد و سر و صدای او را ساکت می کند.

در نتیجه هم اتاقی فرد به راحتی می تواند بدون مزاحمت بخوابد. در حال حاضر بالش هوشمند فقط یک طرح اولیه بوده و جزئیات آن در یک تحقیق جدید در ژورنال IEEE/CAA منتشر شده است.

سیستم های پیشین این فناوری را داخل هدبند یا پتو به کار می بردند اما در تحقیق جدید، این دستگاه در بالش تعبیه شده است. سیستم ساکت کردن سر و صدا نخست صدای خروپف را رصد می کند و در مرحله بعد امواج صوتی منتشر می کند که دامنه آن با صدا یکسان باشد.

به طور دقیق در این تحقیق یک فیلتر انطباقی در بالش به کار رفت که دو سیگنال ورودی را دریافت می کرد. این سیگنال های ورودی عبارتند از صدای خروپف که توسط یک میکروفون مرکزی در بالش رصد می شد و دیگری سیگنال دیگر مربوط به سر و صداهای مختلفی بود که توسط دو میکروفون دیگر ثبت می شد. با توجه به این سیگنال ها،فیلتر انطباقی امواج صوتی منتشر کرد که دامنه آن با صدای خروپف یکسان باشد. این سیگنال ها از دو بلندگو در بالش های فرد دیگر پخش می شوند.

به بیان ساده، با این روش سروصداهای مذکور فیلتر می شوند و در نتیجه یک سیگنال «مناسب ضد سر و صدا» به وجود می آید که در بلندگوهای موجود در بالش فرد دیگر پخش می شود.

علاوه بر آن، سیستم های معمول ساکت کردن سر و صدا معمولا از الگوریتم های LMS استفاده می کنند تا صوتی با دامنه یکسان تولید بسازند. اما در تحقیق جدید، پژوهشگران از الگوریتم های انطباقیLMS استفاده کردند.

از آنجا که سیگنال های خروپف هر فرد فرکانس خاصی دارد، طراحی الگوریتم های LMS انطباقی کمک می کند خروپف افراد به شیوه بهتری ساکت شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 994645

وب گردی

وب گردی