تدوین سند راهبردی "آموزش زبان و ادبیات فارسی در کشورهای خارجی"

رییس مرکز زبان و ادبیات فارسی و وزارت علوم از تدوین "سند راهبردی آموزش زبان و ادبیات فارسی در کشورهای خارجی" در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در حال حاضر ۶۰ کرسی زبان و ادبیات فارسی در کشورهای جهان وجود دارد که به طور سالیانه آموزش‌های لازم را به هزاران زبان‌آموز ارائه می‌دهند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از وزارت علوم، دکتر باقری در نشست خبری تشریح فعالیت‌های بین‌المللی وزارت علوم که امروز در ستاد مرکزی این وزارتخانه برگزار شد به فعالیت‌های این وزارتخانه در عرصه گسترش و توسعه زبان و ادبیات فارسی در عرصه‌های بین‌المللی اشاره کرد و گفت: این موضوع برای مسئولان آموزش عالی و وزارت علوم از اهمیت و جایگاه بالایی برخوردار است به گونه‌ای که براساس اسناد عالی کشور توسعه زبان و ادبیات فارسی بزرگترین پشتوانه کشور به‌شمار می‌رود و وظیفه ذاتی وزارت علوم برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری در عرصه آموزش عالی و همچنین توسعه این زبان تاکید دارد و وظیفه سنگینی را برای ما تعیین می‌کند تا در این زمینه تلاش‌های روزافزونی داشته باشیم.

وی در ادامه تصریح کرد: مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی معاونتی به عنوان گسترش زبان فارسی و ایران‌شناسی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی خارج از کشور دارد که این مرکز از حدود ۴۰ سال پیش اساتید مختلفی به دانشگاه‌های خارج از کشور اعزام کرده است. در این راستا حدود ۳۰۰ استاد به مراکز آموزشی خارج از کشور اعزام شده‌اند و ۶۰ کرسی زبان و ادبیات فارسی و همچنین ایرانشناسی، شهرشناسی و اسلام‌شناسی در سایر کشورهای دنیا ایجاد شده و ۲۰۰ دانشگاه نیز یا کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی دارند یا درسی با این عنوان در قالب رشته‌های ایران‌شناسی، شهرشناسی و اسلام‌شناسی درآنها ارائه می‌شود.

رئیس مرکز زبان و ادبیات فارسی وزارت علوم همچنین خاطر نشان کرد: ما به زودی سند راهبردی گسترش زبان فارسی که چشم‌انداز آینده ما در این عرصه است را نهایی و جزئیات آن را اعلام خواهیم کرد. این سند مشخص می‌کند که پنج تا ۱۰ سال آینده چه جایگاهی از لحاظ توسعه زبان و ادبیات فارسی خواهیم داشت و در این زمینه ازتجرییات بین‌المللی آموزش زبان استفاده کرده و آن را بومی‌سازی خواهیم کرد و توانمندی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری روز دنیا را در این عرصه برای توسعه این زبان به کار خواهیم گرفت.

دکتر باقری اظهار کرد: تلاش کردیم آموزش مجازی زبان و ادبیات فارسی را با استفاده از امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری نظیر دانشگاه‌های پیام نور گسترش دهیم و دوره‌هایی که در ایران برگزار می‌شود را به منظور یادگیری این زبان و یا حتی دریافت مدرک در عرصه بین‌المللی برگزار نمائیم.

وی همچنین تاکید کرد: در عرصه یادگیری آموزش و توسعه زبان و ادبیات فارسی پتانسیل خوبی در کشور وجود دارد به طوری که دهها هزار استاد در کشور و هزاران زبان‌آموز در جهان به دنبال یادگیری این زبان هستند به گونه‌ای که سالیانه حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار دانشجوی خارجی از کشورهای مختلف در داخل ایران تحصیل می‌کنند و این افراد نیازمند آشنایی با زبان ادبیات فارسی هستند.

رئیس مرکز زبان و ادبیات فارسی وزارت علوم با اشاره به راه‌اندازی آموزش استاندارد مهارت‌های زبان (سامفا) در وزارت علوم اشاره کرد و گفت: چهار دوره این آزمون برگزار شده است و اولین‌بار این آزمون را در گرجستان، اربیل عراق، لبنان، بیروت، آنکارا، بلاروس و … برگزار کردیم، اما در نظر داریم با الکترونیکی کردن، این آزمون را هردو ماهیکبار و به صورت جهانی و بین‌المللی برگزار نمائیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 994673

وب گردی

وب گردی