استان هرمزگان به قطب صنایع دریایی تبدیل می شود/ طرح پایش به چرخه صنعت و اقتصاد کشور شتاب می‌بخشد

پایان‌نامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس در راستای طرح پایش، در زمینه توسعه صنایع دریایی متمرکز خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، طرح پایش ( پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه ای) که گامی موثر در راستای ایجاد پژوهش ها و تحقیقات هدفمند است، با توجه به نیازها و سیاست های کشور طراحی و با هدف جهت دهی مطلوب به بخش آموزش و پژوهش کشور ایجاد شده است.

در واقع جامعه علمی و دانشگاهی کشور باید بتواند پایان نامه ها و طرح های علمی و پژوهشی خود را همگام با نیازها و چالش های موجود در کشور پیش ببرد تا با استفاده از علوم کاربردی و طرح های پژوهشی این معضلات و چالش ها را تا حد زیادی حل کند.

یکی از اهداف اصلی طرح پایش دانشگاه آزاد اسلامی، رفع مشکلات اشتغال دانشجویان و فارغ التحصیلان کشور است که با کاربردی کردن پایان نامه ها، طرح های پژوهشی و همچنین گسترش فعالیت شرکت های دانش بنیان شرایط را برای نخبگان و پژوهشگران ما هموار کرده است و می‌تواند فرصت های شغلی جدید و خوبی را نیز بیافریند.

عدم توجه به ظرفیت های طبیعی و منابع انسانی کشور، یکی دیگر از دلایل مهم فاصله‌ گرفتن صنعت از دانشگاه است که امروزه، به یکی از چالش های بزرگ کشور تبدیل شده و در صورت اصلاح این شرایط می تواند تاثیر زیادی در شتاب بخشی به چرخه اقتصاد کشور داشته باشد.

تبدیل استان هرمزگان به قطب‌ صنایع مرتبط با دریا

استان هرمزگان با داشتن ۳۲ بندر تجاری و صیادی ازجمله بنادر شهیدان رجایی و باهنر، بندرلنگه، جزیره قشم و کیش به‌عنوان دروازه تجارت ایران شهرت دارد؛ بنابراین نگاه توسعه‌ای به این استان قطعا باید دریامحور باشد.

بخش های حمل و نقل، شیلات، کشتی‌سازی و صنایع فراساحل و همچنین فعالیت‌های دریامحور از صنایع اصلی این استان هستند که مورد توجه مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته که قطعا با تمرکز مداوم بر این حوزه‌ها می‌توان زمینه اشتغال‌زایی مناسبی در مناطق ساحلی استان هرمزگان فراهم کرد.

دکتر مهدی باقری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اظهار کرد: با توجه به ظرفیت های بالایی که استان هرمزگان در حوزه دریا دارد، ماموریت دانشگاه آزاد اسلامی به این استان و واحدهای دانشگاهی زیرمجموعه آن، حول توسعه دریا محور معرفی شده است.

وی ادامه داد: در این راستا، دانشگاه های استان هرمزگان با همکاری دیگر استان های ساحلی خلیج فارس و همچنین دانشگاه آزاد واحد تهران شمال اقدام به تدوین نظام موضوعات حوزه ها و رشته های مربوط به دریا کرده است که شامل گردشگری، آلودگی و مشکلات زیست محیطی دریا، پرورش آبزیان و همچنین دستگاه ها و تجهیزات آب شیرین کن و رباتیک دریا می شود.

باقری تصریح کرد: قطعا ما تا پایان سال جاری، نظام موضوعات احصا شده را در سامانه پایش ثبت خواهیم کرد و طبق زمانبندی ارائه شده، دانشجویان ملزم هستند که از شهریور ماه سال آینده موضوعات پایان نامه های خود را از سامانه پایش انتخاب کنند.

وی افزود: رویه ای که در حال حاضر در نظام دانشگاهی ما حاکم شده، به این صورت است که مباحث و موضوعات پایان نامه ها و تحقیقات تنها با توافق میان دانشجویان و استادان انتخاب می شود، و با وجود صرف هزینه، وقت و انرژی زیاد عملا نتیجه ای کاربردی و خوبی حاصل نمی شود.

باقری بیان کرد: مهم ترین هدف طرح پایش این است که چالش ها و نیازهای اصلی کشور را شناسایی و سپس برای طرح های کاربردی ارائه شود تا با کمک دانشجویان و استادان راهکارهای مربوطه را با توجه به ظرفیت های فراوانی که در جامعه علمی و دانشگاهی خود داریم اجرا کنیم.

وی در ادامه گفت: همچنین لازم است بر اساس سند آمایش استان، ما برخی رشته ها را در واحدهای دانشگاهی خود توسعه دهیم و همچنین پذیرش در برخی رشته ها را کاهش دهیم تا بتوانیم براساس قطب بندی انجام شده فعالیت های تخصصی خود را با رویکرد مهارت محورانه پیش ببریم.

باقری افزود: همچنین ما در نظر داریم فعالیت های میان رشته ای را در حوزه دریا گسترش دهیم و رشته های جدیدی مانند حمل و نقل دریایی، حقوق محیط زیست و دریا و همچنین رشته مدیریت امور دریا را تعریف کنیم تا بتوانیم برنامه های خود را به صورت بهتر و دقیق تر از گذشته انجام دهیم.

وی در پایان تاکید کرد: دیدگاه و هدف طرح پایش، استفاده از فرصت هاست، در این راستا ما چند شرکت دانش بنیان و مرکز رشد داریم که تاکنون فعالیت ها و دستاوردهای متعددی نیز در زمینه توسعه دریا داشته اند و امیدواریم که با اجرای طرح پایش این فعالیت ها را گسترش دهیم و در سطح بین المللی نیز حرفی برای گفتن داشته باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 994685

وب گردی

وب گردی