ترسیم راهکارهای توسعه دانش علوم‌شناختی توسط رهبر معظم انقلاب

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در امور توسعه علوم شناختی با اشاره به دیدار جمعی از مسوولان و محققان ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی با رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: رهبر انقلاب در این دیدار رهنمودها و راهکارهای روشن و بسیار ارزنده‌ای را برای توسعه و ارتقای دانش علوم شناختی در کشور ترسیم کردند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سید کمال خرازی مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در امور توسعه علوم شناختی با شاره به دیدار اعضای ستاد توسعه علوم شناختی معاونت علمی با رهبر معظم انقلاب اسلامی بیان کرد: فعالیت های علمی و تحقیقاتی و تخصصی در حوزه های دانش علوم شناختی بر اساس رهنمود های مقام رهبری ادامه می یابد. امروزه ایران در حوزه علوم شناختی در سطح منطقه در جایگاه ممتازی قرار دارد و در زمره کشورهای پیشرو در این حوزه بشمار می آید.

پیگیری جدی رقابت شدید با کشورهای پیشرفته

خرازی ادامه داد: تلاش ها برای ارتقای این جایگاه و دستیابی به موفقیت های بیشتر در حوزه های علوم شناختی به رغم رقابت شدید میان کشورها به طور جدی و گسترده ادامه خواهد یافت.

وی شناسایی استعداد ها و انجام سرمایه گذاری در بخش های مختلف آموزشی و علمی را یک امر لازم و اساسی برای ترویج و توسعه دانش علوم شناختی در داخل کشور دانست و ابراز کرد: سنجش و پایش شناختی، بازتوانی و تقویت توانایی های شناختی، توسعه آموزش و پرورش شناختی، توسعه ابزار و فناوری های سنجش و معالجه اختلالات شناختی، گسترش علوم و فناوری های شناختی به سایر حوزه های علمی و توسعه پدافند شناختی در برابر تهدیدات امنیتی از حوزه های اولویت دار فعالیت ها و اقدامات ستاد توسعه علوم شناختی معاونت علمی است.

تقویت همکاری های بین المللی در حوزه علوم شناختی

وی درباره همکاری‌های بین المللی میان ستاد توسعه علوم شناختی و مراکز علمی و تخصصی دیگر کشورها گفت: در راستای توسعه همکاری های بین المللی، تلاش ها و اقدامات وسیعی برای همکاری با سایر کشور ها صورت گرفته و پروژه های مشترکی نیز با حضور اساتید و دانشگاه های ایرانی و مراکز علمی کشورهای دیگر تنظیم شده است.

تمرکز بر تربیت و توسعه نیروی انسانی متخصص

مشاور عالی معاون علمی رییس جمهوری در امور توسعه علوم شناختی تمرکز بر تربیت و توسعه نیروی انسانی متخصص و نیز توجه به زیرساخت ها و طراحی و ساخت تجهیزات و ابزارهای مورد نیاز حوزه علوم شناختی در مراکز تحقیقاتی و تخصصی را حرکتی هدفمند از سوی ستاد توسعه علوم شناختی معاونت علمی یاد کرد و گفت: ستاد در بخش آموزش نیز به هدایت بورسیه ها به حوزه های اولویت دار، جلب همکاری فارغ التحصیلان خارج کشور، فراهم کردن حمایت از فرصت های مطالعاتی، دعوت از اساتید بین المللی، برگزاری دوره ها و دروس انتخابی در دانشگاه ها و تربیت کارشناسان آزمایشگاه ها توجه جدی داشته و اقدامات مثبتی نیز در این زمینه ها صورت گرفته است.

تامین تجهیزات تحقیقاتی با حمایت ستاد علوم شناختی

خرازی با بیان اینکه توانمندی در تامین زیرساخت‌ها و ابزارهای مورد نیاز ارائه‌کنندگان خدمات شناختی یکی از الزامات موفقیت برنامه‌های توسعه خدمات شناختی کشور است، گفت: به واسطه حمایت های ستاد علوم شناختی بسیاری از تجهیزات و امکانات مورد نیاز طرح های تحقیقاتی و علمی در داخل کشور ساخته و تامین شده و تلاش های گسترده در این زمینه همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 994722

وب گردی

وب گردی