رونمایی از دستاورد‌های علمی انقلاب اسلامی/ همیشه پای دانشگاه آزاد اسلامی در میان است

دستاورد‌های انقلاب اسلامی پس از 4 دهه پیشرفت، در تولیدات علمی و کسب رتبه‌های برتر جهانی است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی رشد چشمگیر تولیدات علمی و پرورش سرمایه‌های انسانی بوده است. تا پیش از انقلاب اسلامی هیچ دانشگاهی از ایران جزو دانشگاه‌های برتر دنیا نبود؛ اما اکنون انقلاب موجب افزایش اعتمادبه‌نفس و توانایی‌های علمی جوانان این مرز و بوم شده است، به‌گونه‌ای که ۹۸ درصد از تولیدات علمی دانشگاه تهران، ۹۹ درصد از تولیدات علمی دانشگاه شریف و ۹۵ درصد از تولیدات علمی دانشگاه شیراز مربوط به بعد از انقلاب است. یکی از دانشگاه‌هایی که دو سال پس از انقلاب فرهنگی در ایران راه افتاد، دانشگاه آزاد اسلامی بود که با تایید امام خمینی (ره) رسما شروع به فعالیت کرد.

این دانشگاه با هدف توسعه منابع انسانی و پرورش نیروهای کارآمد گسترش یافت و الان نزدیک به 440 واحد دانشگاهی در سراسر ایران و حتی کشور های منطقه، واحد دارد. در کنار دانشگاه‌های دیگر دانشگاه آزاد اسلامی پس از انقلاب اسلامی نقش بسزایی در پیشرفت‌های علمی داشته است.

2500 مرکز آموزش عالی

در کل آموزش عالی حدود 2500 مرکز آموزش عالی اعم از جامع و غیر جامع تشکیل شده است. کشورها در تلاش هستند تا نقش آموزش و به ویژه آموزش عالی را در توسعه ملی و ارتقای دانش و تکنولوژی مورد توجه قرار دهند. از این رو نقش آموزش عالی در توسعه اجتناب ناپذیر است. در واقع می توان گفت یکی از پرارزش‌ترین منابعی که جامعه در اختیار دارد، دانشگاه است. در غالب کشورهای پیشرفته و کشورهای در حال توسعه، حل مسائل و رفع نیازمندی‌های اهداف توسعه ملی را دانشگاه و دانشگاهیان تحقق بخشیده اند.

ایران سکان‌دار علم در جهان

قبل از انقلاب حدود 4 هزار نفر عضو هیات علمی وجود داشت؛ اما امروز در جمهوری اسلامی ایران 90 هزار عضو هیات علمی وجود دارد و ما با تراکم منابع انسانی فاخر مواجه هستیم. به همین دلیل است که جمع کثیری از اندیشمندان ایرانی امروزه سکان‌دار علم در جهان هستند.

امید کردستانی مدیر بازرگانی، سهامدار و معاون ارشد گوگل (Google)، حسین اسلامبولچی رئیس بزرگ‌ترین شرکت مخابرات در امریکا AT&T، انوشه انصاری موسس و مدیر کمپانی بزرگ Telecom Technologies آمریکا و اولین زن فضانورد ایرانی، فریار شیرزاد معاون وزارت بازرگانی آمریکا، مشاور رئیس جمهور و عضو شورای ملی امنیت ایالات متحده

پروفسور توفیق موسیوند مخترع نخستین قلب مصنوعی داخل بدن انسان، ماریا خرسند رئیس کمپانی بزرگ سونی اریکسون سوئد، رئیس پروژه بلوتوث، پروفسور لطفی علی‌عسکرزاده استاد بازنشسته دانشگاه برکلی، واضح منطق و نظریه فازی، کامپیوتر هوشمند و بنیانگذار نسل سوم کامپیوتر در جهان، سینا تمدن مدیر ارشد شرکت اپل (Apple).

تاسیس دانشگاه‌های دولتی و غیر‌دولتی

در سال های شروع انقلاب فرهنگی سال های 59 و 60 حدود 27 تا 28 دانشگاه در کشور داشتیم. امروز در وزارت علوم نزدیک به 200 دانشگاه جامع داریم. وزارت بهداشت 60 دانشگاه پزشکی دارد، دانشگاه آزاد اسلامی حدود 440 واحد دانشگاهی در کل کشور دارد و چند برابر این تعداد هم مرکز تحقیقات و پژوهشگاه تاسیس شده است.

افزایش ثبت مقاله‌های بین‌المللی

قبل از انقلاب اسلامی حدود 398 ثبت مقاله بین المللی وجود داشت؛ اما امروز با رشد منابع انسانی و مراکز آموزش عالی امروز 54 هزار مستند و ثبت بین المللی مقاله وجود دارد.

در حال حاضر بیش از 1.9 درصد مقالات جهان توسط ایران ارائه می‌شود در حالی که پیش از پیروزی انقلاب مجموع مقالات ارائه ‌شده دو کشور ایران و عراق با هم حدود سه دهم درصد از کل مقالات ارائه شده جهانی بود.

طی 20 سال گذشته تعداد 7 کشور اسلامی در لیست 50 کشور برتر تولید کننده علم قرار گرفتند. در این دسته‏ بندی ایران در زمره 20 کشور برتر دنیا و در جایگاه‌ 16 تولید علم قرار گرفت. ‌

مدارک و مقاله ‏های علمی ثبت شده توسط پژوهشگران کشور در 20 سال اخیر از 983 مدرک در سال 1997 به 49 هزار و 696 مدرک تا پایان سال 2017 رسیده است که این عدد افزایش بیش از 50 برابری را نشان می‌ ‏دهد.

تعداد کل مقالات دانشگاه آزاد اسلامی از گذشته تا به الان 484 هزار و 519 عدد بوده است که 33 درصد علم کشور را تشکیل داده است.

پیشرفت رتبه های علمی ایران در جهان/ رتبه یک نانو مختص به دانشگاه آزاد

رتبه جهانی تولید علم ایران از 53 به 16 جهان ارتقا یافته است.

رتبه جهانی تولید علم ایران در رشته انرژی اتمی از 83 به 11 جهان ارتقا یافته است.

رتبه جهانی تولید علم ایران در رشته نانو و نانو تکنولوژی مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی است که رتبه یک در ایران را به خود اختصاص داده است واز 57 جهان به 16 جهان ارتقا یافته است.

رتبه جهانی تولید علم ایران در رشته بیوتکنولوژی از 56 به 14 جهان ارتقا یافته است.

رتبه جهانی تولید علم ایران در رشته مهندسی هوا و فضا از 43 به 11 جهان ارتقا یافته است.

رتبه جهانی تولید علم ایران در رشته پزشکی از 54 به 19 جهان ارتقا یافته است.

رتبه جهانی تولید علم ایران در رشته شیمی از 48 به 11 جهان ارتقا یافته است.

هم اکنون 22 دانشگاه از ایران عضو FUIW هستند که تنها چهار مورد آن از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی است.

توسعه فناوری نانو و هوا فضا

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، گفت: اتفاقات خیلی خوبی در علوم جدید در سالیان اخیر افتاده است و رشد بسیار زیادی در حوزه های نانو، بایو، سلول های بنیادی، هوا فضا و علوم شناختی داشته ایم. به وضعیت خوبی رسیدیم و رتبه های مناسبی در این زمینه کسب کرده ایم.

سهم ایران در توسعه فناوری‌‌های جدید مانند بیو، نانو، علوم شناختی، انرژی‌‌های تجدیدپذیر، هوافضا، میکروالکترونیک و سلول‌‌های بنیادی به طور شایان توجهی افزایش یافته است. ایران اکنون حدود 5/7 درصد از علم نانوی جهان را در اختیار خود دارد.

افزایش تعداد دانشجو در دانشگاه ها/ یک میلیون‌و‌پانصد هزار دانشجو در دانشگاه آزاد

در دوران قبل از انقلاب اسلامی، تعداد 154 هزار دانشجو در تعداد محدودی دانشگاه یا مراکز آموزش عالی و آن هم در چند کلان‌ شهر کشور تحصیل می‌ کردند.

اکنون تعداد 119 دانشگاه و مرکز آموزش عالی دولتی، 28 مرکز آموزش عالی وابسته به دستگاه‌‌های اجرایی، 295 دانشگاه غیرانتفاعی، 550 دانشگاه پیام نور، 440 دانشگاه آزاد اسلامی، 739 مرکز آموزش عالی علمی و کاربردی، 274 مرکز آموزش فنی حرفه‌ ای و تربیت معلم در کشور فعال است.

در این دانشگاه‌‌ها و مراکز آموزشی، حدود 4/5 میلیون دانشجو به تحصیل اشتغال دارند که افزایش 29 برابری را در مقایسه با قبل از انقلاب نشان می دهد. تا سال ۵۷ تعداد ۳۹۶ رشته تحصیلی در دانشگاه‌ های کشور دایر بود که این تعداد هم اکنون به بیش از سه هزار رشته رسیده است.

در این بین دانشگاه آزاد بیشترین پذیرش دانشجو را از سال های ابتدایی انقلاب اسلامی تا الان داشته است و بیش از یک میلیون و پانصد هزار نفر عضو خانواده این دانشگاه هستند.

رتبه های جهانی دانشگاه آزاد اسلامی

برخی از رشته ها و گرایش های دانشگاه آزاد اسلامی در رده بندی های جهانی جایگاه ویژه ای دارد که برخی از آن ها عبارتند از:

مهندسی شیمی دانشگاه آزاد اسلامی رتبه (26) جهان را دارد، مهندسی معدن( 33)، داروسازی و علوم دارویی دانشگاه آزاد اسلامی(۳۰۰-۲۰۱)، دندانپزشکی و علوم دهانی دانشگاه آزاد اسلامی(۳۰۰-۲۰۱)، علوم دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی (۲۰۰-۱۵۱).

انتهای پیام/

کد خبر: 994753

وب گردی

وب گردی