پایان‌نامه، کابوسی برای دانشجویان ارشد/ از کسر نمره برای تأخیر تا دوراهی دکتری

در صورتی که دانشجوی مقطع فوق لیسانس محصل در دانشگاه تهران نتواند پایان نامه‌اش را تا پایان ترم پنجم آماده کند و مجبور به تحصیل در ترم ششم شود، مشمول سنوات تحصیلی شده و باید شهریه پرداخت کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، وقتی داوطلبان کنکور، خبر قبولی خود در دانشگاه های دولتی را می شنوند، سر از پا نمی شناسند؛ چرا که می دانند فارغ از کیفیت آموزشی، حداقل قرار نیست هزینه ای برای تحصیلات عالیه بپردازند. دانشجویان کارشناسی ارشد اما تنها در صورتی تا پایان دوران تحصیل از پرداخت شهریه معاف می مانند که بتوانند طی 5 ترم، پایان نامه خود را ارائه داده و از آن دفاع کنند. در صورتی که دانشجوی مقطع فوق لیسانس محصل در دانشگاه تهران نتواند پایان نامه اش را تا پایان ترم پنجم آماده کند و مجبور به تحصیل در ترم ششم شود، مشمول سنوات تحصیلی شده و باید شهریه پرداخت کند؛ اتفاقی که چند دانشجوی مقطع فوق لیسانس دانشگاه تهران در گفت و گو با ایسکانیوز، تأییدش کردند.

* بیکار نیستیم، مقاله می‌نویسیم

دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد، تعداد ترم هایی که دانشگاه تهران برای پایان تحصیلات تکمیلی در نظر گرفته را کافی نمی دانند و البته معتقدند لزوما تأخیر در دفاع از پایان نامه به معنای اهمال نیست و نباید دانشجو متحمل هزینه شود. دانشجویان به صورت معمول در ترم دو یا سه، 32 واحد ارشد را پاس می کنند و دو یا سه ترم (یک تا یک سال و نیم) دیگر فرصت دارند به تحقیق و پژوهش بپردازند. از طرفی چاپ مقاله ISC، ISI، علمی پژوهشی یا نمایه های معتبر دیگر 2 نمره برای نمره پایان نامه دارد. پذیرش یا چاپ هر مقاله در مجلات ترویجی مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم تا سقف یک نمره می تواند به نمره دانشجو کمک کند. ارسال مقاله از پایان نامه با ارائه اصل مقاله و داشتن مدرک معتبر مبتنی بر بررسی مقاله توسط مجله برای مجلات ISI ، ISC، علمی پژوهشی یا نمایه های معتبر دیگر به زبان بین المللی (انگلیسی، فرانسه وعربی) نیز حداکثر تا 75/0 نمره و به زبان فارسی تا 5/0 نمره (مشروط به داشتن revision مثبت از داوران) دارد.

هر دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد بعد از اتمام دروس سه ترم، ملزوم به انتخاب موضوع و انجام پایان نامه است که نمره آن از 18 محاسبه شده و 2 نمره باقی مانده برای مقاله استخراج شده از پایان نامه اختصاص داده می شود. همایش ها هم مثل مجلات می تواند به کمک دانشجویان بیاید. ارائه مقاله یا ارائه پذیرش مقاله به طور کامل در همایش های بین المللی تا یک نمره و ارائه چکیده مقاله تا 5/0 نمره، ارائه مقاله در همایش های ملی و الزاما همراه با چاپ مقاله کامل تا 75/0 و چاپ چکیده مقاله تا 5/0 نمره و ارائه مقاله در همایش های منطقه ای، استانی یا دانشجویی با چاپ مقاله کامل تا 5/0 نمره و چکیده مقاله تا 25/0 نمره دارد. البته نمرات تعیین شده، «سقف نمره» است و تعیین نمره نهایی به نظر کمیته داوران بستگی دارد.

دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد معتقدند جمع آوری و نگارش یک مقاله برای افزایش شانس قبولی در آزمون دکتری، زمان زیادی لازم دارد و تأخیر در دفاع از پایان نامه لزوما به معنای اتلاف وقت نیست و نباید درخواست سنوات با پرداخت شهریه همراه باشد. تعداد قابل توجهی از دانشجویان معتقدند برای ارائه پایان نامه ای جامع و دقیق از موضوعی متفاوت، نیاز به صرف زمان زیادی است وگرنه می توان با پرداخت چند میلیون تومان به راحتی پایان نامه خرید! همچنین موضوع هیچ پایان نامه ای نباید تکراری باشد. تمام پایان نامه ها در سایت «ایرانداک» (پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران) متعلق به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ثبت می شود؛ بنابراین دانشجو باید ابتدا موضوعی نوین انتخاب کند که البته ممکن است یک یا حتی چند مرتبه مورد تأیید «استاد راهنما» قرار نگرفته و چند ماه از وقت دانشجو را بگیرد.

* از نوآوری تا کنکور دکتری

دانشگاه بر ارائه مقاله و نوآوری در پایان نامه ها تأکید دارد. از طرفی بسیاری از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد نیم نگاهی به آزمون مقطع دکتری دارند. این آزمون معمولا در هفته ابتدایی اسفند ماه برگزار می شود و طبیعتا دانشجو باید انرژی و زمان زیادی صرف کند تا بتواند جزو پذیرفته شدگان انگشت شمار باشند. به طور میانگین 10 داوطلب در هر رشته، شانس ادامه تحصیل در مقطع دکتری را پیدا می کنند، بنابراین رقابتی سنگین بین دانشجویان ایجاد می شود چرا که گاهی ایستادن در رتبه ششم آزمون هم می تواند رویای قبولی در آزمون دکتری را بر باد دهد. در این شرایط، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد بر سر دوراهی قرار می گیرد؛ از یک سو باید پایان نامه‌اش را در موعد مقرر تحویل دهد تا مشمول سنوات نشده و مجبور به پرداخت شهریه نشود، از طرف دیگر شانس قبولی در آزمون دکتری را از دست ندهد. ایجاد وقفه میان تحصیل هم پروسه ای است که دانشجویان دوست ندارند دچارش شوند و ترجیح می دهند بلافاصله در آزمون دکتری قبول شوند و در حال و هوای درس و دانشگاه بمانند؛ البته دانشجویان پسری که به خدمت مقدس سربازی نرفته یا کارت معافیت ندارند بیش از دیگران علاقمند به قبولی در آزمون دکتری پیش از دفاع پایان نامه هستند.

* تأخیر مساوی با کسر نمره

یکی از دانشجویان فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایسکانیوز، از کسر نمره به ازای هر ماه تأخیر در دفاع از پایان نامه صحبت کرد. او در این باره گفت: «تاریخ دفاع من، یک سال دیرتر از موعد تعیین شده بود، به همین دلیل 3 نمره از مجموع نمرات من کم کردند، در واقع به ازای هر ماه تأخیر، 25/0 از نمره‌ام کم شد، در حالی که من روی چهار مقاله کار کردم و در مجلات معتبر هم چاپ شد. چرا باید 3 نمره را به خاطر یک سال تحقیق و مطالعه از دست بدهم؟»

البته دکتر سید حسین حسینی، معاون آموزشی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایسکانیوز، چنین ادعایی را رد کرد؛ اما پذیرفت ممکن است برخی دپارتمان ها چنین رفتاری ارائه دهند. در حقیقت عدم وجود آیین نامه مشخص به استادان اجازه می دهد برخوردی سلیقه ای داشته باشند. چندین دانشجوی دانشگاه تهران هم در گفت و گو با ایسکانیوز، اعلام کردند کسر نمره به خاطر تأخیر در دفاع از پایان نامه، پدیده شایعی است و در چند نمونه معدود، خلاصه نمی شود.

* واحدهای اختیاری اما اجباری!

یکی دیگر از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه تهران در رشته مدیریت رسانه هم در گفت و گو با ایسکانیوز، درباره 4 واحد ارائه شده توسط دانشگاه صحبت کرد که دانشجو ملزم به پشت سر گذاشتن این واحدها بوده است. او در این خصوص گفت: «دانشگاه تهران برای 4 واحدی که در قالب دروس اختیاری به ما ارائه داد، 2 میلیون و صد هزار تومان دریافت کرد، در حالی که نمی توانستیم از انتخاب این واحدها امتناع کنیم و به نوعی مجبور به گذراندن 4 واحد بودیم. جالب این‌که یکی از این دو درس، جزو منابع ارشد بود و قطعا به خوبی مطالعه کرده ایم و درصد بالایی در آزمون کارشناسی ارشد گرفته ایم که توانسته ایم قبول شویم، بعد همان درس را دوباره به ما ارائه می دهند و برایش پول می گیرند.»

انتهای پیام/

کد خبر: 994757

وب گردی

وب گردی