مرمت بناهای ارزشمند تاریخی  مرکز تهران

پهنه فرهنگی رودکی بزرگترین پروژه فرهنگی شهر تهران به وسعت 35 کیلومتر مربع است. این پروژه با مشارکت شهرداری منطقه 11، سازمان زیباسازی، شرکت توسعه فضاهای فرهنگی و ذیل نظر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در حال انجام است .

به گزارش ایسکانیوز، نصراله آبادیان شهردار منطقه 11 در ارتباط با اقدامات صورت گرفته از جمله مرمت آثار تاریخی، تسهیل و مشارکت در ارتقاء کاربری های فرهنگی و مطالعات انجام شده در این پروژه ضمن اشاره به تسهیلگری شهرداری منطقه 11 در ارتقاء سرانه فرهنگی ضمن اشاره به تسهیل در تغییر کاربری به کاربری فرهنگی در کوچه لولاگر و پردیس های تئاتر شهرزاد و و تئاتر مستقل تهران گفت: کوچه لولاگر نزدیک به 80 سال قدمت دارد که خانه های قرینه این کوچه توسط استاد حسن بنا ساخته شده و حتی درختان کاشته شده در حیاط این خانه ها نیز در همان دوران به صورت قرینه و موازی کاشته شده اند.

آبادیان افزود: کوچه لولاگر به دلیل قرینه بودن تمامی خانه ها وحتی درختان به عنوان متفاوت ترین کوچه پایتخت شناخته می شود.

وی از اقدامات انجام شده توسط بخش خصوصی با مشارکت شهرداری منطقه 11 که با رویکرد صیانت از بافت تاریخی و با تعریف کاربری فرهنگی و هنری به اجرا در آمده است گفت: با همکاری و مشارکت شهرداری منطقه 11 و بخش خصوصی مرمت 3 بنا در این کوچه که برای آن ها کاربری کافه گالری ، بوتیک هتل و فرهنگی تعریف شده است به پایان رسیده است.

آبادیان افزود: یکی از این 3 پلاک تبدیل به هتل شده است و در خانه قدیمی متعلق به دوره پهلوی ایجاد می شود که در اسفند ماه سال جاری افتتاح می شود.

کوچه لولاگر به دلیل قرینه بودن تمامی خانه ها وحتی درختان به عنوان متفاوت ترین کوچه پایتخت شناخته می شود

شهردار منطقه 11 با بیان این که در راستای اجرای طرح "پهنه رودکی " به عنوان بزرگترین پروژه فرهنگی شهر تهران اقدامات بازآفرینی منظرشهری شامل کف سازی ومبلمان شهری اعم از نور پردازی و نیمکت در کوچه لولاگر انجام شده است؛ خاطر نشان کرد: در این طرح که بزرگترین پروژه مرمتی بافت شهر تهران است؛ تبدیل خانه‌های قدیمی با حفظ بنا به اولین «بوتیک هتل » تهران توسط بخش خصوصی و با مشارکت شهرداری منطقه 11 انجام شده.. همچنین یکی دیگر از این خانه ها تبدیل به کافه گالری شده و برای سومین پلاک نیز کاربری فرهنگی هنری تعریف شده است.

شهردار منطقه 11 همچنین در ارتباط با مجموعه تئاتر شهرزاد که با مشارکت شهرداری منطقه 11 به یک مجموعه تئاتر تبدیل شد گفت:مجموعه فعلی تئاتر شهرزاد در گذشته بلا استفاده بوده و به یک فضای متروکه تبدیل شده بود که به دلیل قرار گرفتن در پهنه فرهنگی رودکی با مشارکت و تسهیل شهرداری با تغییر کاربری آن به کاربری فرهنگی و مجموعه تئاتر با دوسالن موافقت شد و در حال حاضر یکی از بناهای فرهنگی پهنه در خیابان نوفل لوشاتو محسوب می شود.

مجموعه تئاتر مستقل تهران با مشارکت شهرداری در سال 1394 در ضلع شرقی چهارراه ولیعصر(عج) و در خیابان رازی راه اندازی شد.شهردار منطقه 11 در ارتباط با این مجموعه گفت:در راستای تعریف پهنه فرهنگی در محدوده پهنه رودکی این مجموعه نیز با مشارکت شهرداری منطقه 11 کاربری فرهنگی یافت و با فعالیت این مجموعه در حال حاضر 2700 صندلی به ظرفیت تئاتر شهر تهران افزوده شده است.

مرمت بناهای ارزشمند تاریخی

شهردار منطقه 11 در ارتباط با مرمت های انجام شده در پهنه فرهنگی رودکی که با مشارکت و همکاری سازمان زیباسازی انجام شده است گفت:در پهنه فرهنگی رودکی 35 اثر ارزشمند تاریخی شناسایی شده است که تا کنون مرمت 7 اثر شامل موسسه حکمت و فلسفه،هنرستان پسرانه بنکدار،کفاشی آداک،ساختمان اداره اوقاف،مهدکودک طلایع ،کانون بازنشستگان تامین اجتماعی و قنادی بامداد به پایان رسیده است.

آبادیان همچنین در ارتباط با اهمیت این بناها گفت:این بناها همگی دارای ارزش تاریخی قابل توجه ای هستند که قدمت بعضی از آنها به نزدیک به 100 سال می رسد.

آبادیان افزود:به عنوان مثال قنادی بامداد که مرمت جداره های بیرونی آن به پایان رسیده است یکی از قدیمی ترین قنادی های شهر تهران است که ساختمان آن در خیابان ولی عصر – نرسیده به چهارراه ولی عصر (عج) ابتدای کوچه هاشمی فر از سال 1308 تاکنون کاربری قنادی دارد و با نام " بامداد" شناخته می شود.

قنادی بامداد که مرمت جداره های بیرونی آن به پایان رسیده است یکی از قدیمی ترین قنادی های شهر تهران است که ساختمان آن در خیابان ولی عصر – نرسیده به چهارراه ولی عصر (عج) ابتدای کوچه هاشمی فر از سال 1308 تاکنون کاربری قنادی دارد و با نام " بامداد" شناخته می شود

مطالعات فنی و ترافیکی

نصراله آبادیان شهردار منطقه 11 در ارتباط با پروژه های مطالعاتی انجام شده در پهنه رودکی گفت:مطالعات فنی و ترافیکی یکی از اولین مطالعات انجام شده در پهنه فرهنگی و رودکی است.بررسی آثار ترافیکی این پروژه در محله های اطراف از جمله محله رودکی و محدوده مجموعه تئاتر شهر و تالار وحدت،امکان سنجی پیاده راه سازی در محور استاد شهریار،امکان سنجی راه اندازی پارکینگ مکانیزه در محدوده ،پیش بینی آثار ترافیکی پروژه بر شریان های اصلی همچون خیایان انقلاب،خیابان حافظ و خیابان نوفل لوشاتو از جمله مهمترین موضوعات بررسی شده در مطالعات فنی و ترافیکی است که این مطالعات فنی و ترافیکی در سال 96 به پایان رسید.

ارزیابی تاثیرات فرهنگی و اجتماعی احداث پهنه فرهنگی رودکی

شهردار منطقه 11 ارزیابی تاثیرات فرهنگی و اجتماعی پهنه فرهنگی رودکی را یکی دیگر از مطالعات انجام شده در پهنه فرهنگی رودکی خواند و افزود: ارزیابی تاثیرات فرهنگی و اجتماعی پیاده راه استاد شهریار یکی دیگر از مطالعات انجام شده در پهنه فرهنگی رودکی است.در این نوع از مطالعات ادراک ساکنان محلات از آثار پروژه، و به طور کلی آثار پروژه بر ذی نفعان و ذی مدخلان مورد ارزیابی قرار می گیرد.میزان رضایت و استقبال ساکنان محلات متاثر از احداث پروژه ،پیشنهادهای عملیاتی برای اجرای بهتر پروژه و سناریو سازی از جمله ویژگی ارزیابی تاثیرات فرهنگی و اجتماعی پروژه است.این مطالعات در نیمه اول سال جاری به پایان رسیده است.

شناسایی آثار ارزشمند تاریخی

شهردار منطقه 11 در ادامه ضمن اشاره به مطالعات انجام شده در شناسایی بناهای ارزشمند این پهنه گفت:تاکنون 180 پلاک ثبتی شامل ابنیه ارزشمندی چون اماکن آموزشی،فرهنگی،هنری در این پهنه شناسایی شده است که تاریخ شفاهی این بناهای ارزشمند نیز جمع آوری شده است. مرمت جداره های بیرونی،مقاوم سازی و پیرایش شهری این آثار ارزشمند ازجمله اقدامات در حال انجام در پهنه فرهنگی رودکی است.

تاکنون 180 پلاک ثبتی شامل ابنیه ارزشمندی چون اماکن آموزشی،فرهنگی،هنری در این پهنه شناسایی شده است که تاریخ شفاهی این بناهای ارزشمند نیز جمع آوری شده است

راه اندازی دفتر تسهیلگری پروژه پهنه رودکی

شهردار منطقه 11 در آخر راه اندازی دفتر تسهیل گری را با حضور محمد علی حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی را یکی دیگراز اقدامات انجام شده در پهنه فرهنگی رودکی دانست و در ارتباط با مهمترین فعالیت های این دفتر افزود:گفتگو با شهروندان و ساکنان محلات متاثر از پروژه،بحث گروهی متمرکز با افراد اثرگذار این محلات پیرامون آثار مثبت و منفی احتمالی پروژه،اطلاع رسانی مستمر به شهروندان و ساکنان درباره اقدامات اجرایی و برنامه های پیش بینی شده در محدوده پهنه رودکی از جمله فعالیت های دفتر تسهیل گری پروژه پهنه فرهنگی رودکی است.

شهردار منطقه 11 همچنین افزود: ضرورت تسهیلگری و انجام پژوهش هایی با موضوع مردم، وجود تیمی مرکب از اساتید روان شناس و جامعه شناس را برای تعیین نحوه مقتضی تسهیلگری ضروری ساخته است که از جمله با توجه به این که بوستان دانشجو یکی از محورهای مهم طرح است ؛ وجود معضلات اجتماعی در این بوستان و نیز دستفروشان و بساط گستران از آسیب هایی است که دسترسی مردم عادی را به این پهنه و بخش هنری تئاتر شهر با اختلال رو به رو کرده و مشکلات جدی برای اصناف قانونی ایجاد کرده است که افتتاح دفتر تسهیلگری جهت کاستن از این تداخلات است.

انتهای پیام/

کد خبر: 994763

وب گردی

وب گردی