خسروپناه: ساختار علوم انسانی باید به سمت کارآمدی تغییر کند

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: انقلاب اسلامی نیاز به تملق و گزارش‌های غیر‌واقعی ندارد؛ اگر مردم بدانند که ۱۰ سال قبل از انقلاب چه بود و پس از انقلاب چه شد، به دستاوردهای انقلاب باور پیدا خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، عبدالحسین خسروپناه، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در همایش بین المللی ظرفیت های انقلاب اسلامی، اظهار داشت: چهلمین سال پیروزی انقلاب و ورود به چهل و یکمین سال انقلاب را تبریک عرض می کنم.

وی افزود: انقلاب اسلامی نیاز به تملق و گزارش‌های غیر واقعی ندارد؛ اگر مردم بدانند که ۱۰ سال قبل از انقلاب چه بود و پس از انقلاب چه شد به دستاوردهای انقلاب باور پیدا خواهند کرد؛ زیرا که این انقلاب، انقلابی مردمی است.

خسروپناه ادامه داد: علوم انسانی عبارت است از فهم روش‌مند و نظام‌مند از تجربه بودن انسان در فرهنگ؛ فرهنگ‌ نیز به معنی بینش، منش و کنش انسانی است. علوم انسانی هنگامی انسانی است که بتواند فهمی هدفمند از نگرش انسانی داشته باشد.

معاون علوم انسانی دانشگاه آزاد تصریح کرد: ما بایستی در ۳ ساحت علوم انسانی را بررسی کنیم؛ این سه ساحت شامل ساحت معرفتی علوم انسانی، ساحت نهادی علوم انسانی و کاربرد و کارآمدی علوم انسانی می شود. ساحت معرفتی علوم انسانی یعنی در تغییر انسان موفق و مطلوب چه کرده ایم و چقدر علوم انسانی پس از انقلاب توانسته است توصیف دقیقی از انسان موفق و مطلوب بدهد.

وی گفت: در ساحت نهادی، باید ببینیم چقدر دانشکده ها و رشته های علوم انسانی در این چهار دهه تکامل پیدا کرده اند. در ساحت کارکردی باید ببینیم که علوم انسانی، چقدر پاسخگوی پرسش های انسان معاصر بوده و چقدر توانسته با نیازهای جامعه و آسیب های اجتماعی ارتباط برقرار کند.

خسرو پناه بیان کرد: اگر آمار بدهند ۱۰ هزار نفر در رشته علوم انسانی استاد و دانشجو وجود دارد قابل افتخار است؛ اما باید ببینیم که نقش آن ها در جامعه چقدر بوده و چه مقدار علوم انسانی ما مسئله محور است و با جامعه ارتباط دارد. باید ببینیم که چقدر این پایان نامه می تواند به چالش های منطقه و چالش های بین المللی پاسخ بدهد؛ به لطف انقلاب و برکت خون شهدا امروز در امنیت علمی و اجتماعی به سر می بریم و در هر ۳ ساحت علوم انسانی تحولات گوناگونی را شاهد بوده ایم.

معاون علوم انسانی با اشاره به ساحت معرفتی علوم انسانی گفت: در ساحت معرفتی علوم انسانی؛ در علوم اجتماعی، اسلامی و هنری نه تنها در کشور بلکه این موضوع در کشور های منطقه رشد صعودی داشته است؛ در حالی که قبل از انقلاب، فلسفه اسلامی بسیار ناقص تدریس می شد و فلسفه غرب در حد بسیار مختصر در حد معرفی دکارت و کانت بود؛ اما امروز در فلسفه اسلامی و غرب رشد صعودی داشته ایم.

خسروپناه اذعان داشت: امروز مکتب فلسفی تهران، خراسان و اصفهان و تبریز احیا شده و صدها کتاب در معرفی مدارس فلسفی نوشته شده است؛ این بی انصافی است که برخی می گویند امروز در فلسفه مانند شهید مطهری وجود ندارد. امروز نظام حکمت متعالیه و مشا به دقت نوشته شده که می تواند به دنیا معرفی شود.

وی خاطر نشان کرد: امروز صدها نفر محقق غیر ایرانی در اروپا و آمریکا، تحقیق حکمت اسلامی دارند و کتب اسلامی را ترجمه می کنند؛ قبل از انقلاب خیال می کردند که پایان فلسفه اسلامی ابن رشد است؛ اما الان علامه طباطبایی را نیز می شناسند.


خسرو پناه افزود: امروز فلسفه های تکنولوژی و فرهنگ جایگاه ویژه ای پیدا کرده است؛ قبل از انقلاب علوم اجتماعی را صرفا به صورت نگاه تبیینی گسترش می دادند.

وی با اشاره به دستاوردهای علوم انسانی گفت: حاصل ۴ موسسه پژوهشی پس از انقلاب در دهه اخیر، ۷۰۰ جلد کتاب و ۳ هزار مقاله بوده است؛ ما باید در دانشگاه آزاد اسلامی نمایشگاه انتشارات و مقالات در حوزه علوم انسانی را به نمایش بگذاریم که دانشجویان و اساتید ببینند چه تحولات گوناگونی در این حوزه رخ داده است.

معاون علوم انسانی دانشگاه آزاد یادآور شد: حوزه علمیه قبل از انقلاب صرفا یک حوزه فقه و اصول بود؛ اما امروز در حوزه های علمیه فقه های تخصصی مانند فقه سیاسی و اقتصادی تدریس می شود؛ اما همچنان تا رسیدن به حد مطلوب فاصله داریم. در حال حاضر صدها استاد در حوزه حدیث شناسی و نهج البلاغه فعالیت دارند به طوری که بنیاد نهج البلاغه شکل گرفته است. امروز در حوزه ها و دانشگاه ها تمامی ادیان زنده دنیا شناخته شده است؛ ما رشد علوم انسانی را در ساحت معرفی شاهد بوده ایم.در معاونت علوم انسانی به دنبال این هستیم که سیر تکثر علوم انسانی را در ساحت معرفتی بررسی کنیم.


خسروپناه تاکید کرد: مفاهیم نوینی در حوزه علوم انسانی به برکت انقلاب شکل گرفته است مانند ایثار و امنیت که می شود اقدامات زیادی برای تبیین آن ها انجام داد؛ تصرف شهر فاو در جنگ تحمیلی از نظر کارشناسان نظامی ممکن‌ نبود؛ اما ما توانستیم به وسیله این مفاهیم آن را انجام دهیم.

وی اذعان داشت: سیاسیون باید باور کنند که اداره کشور با دانش و علوم انسانی ممکن است و نه با احزاب. احزاب می توانند سازماندهی رای مردم را انجام دهند؛ برخی از سیاسیون هنوز باور ندارند که اداره کشور با علوم سیاسی امکان پذیر است اما باید حوزه های علمیه و دانشگاه را باور کنیم.

خسروپناه در پایان بیان کرد: ساختار های علوم انسانی باید به گونه ای فعالیت کنند که این علوم کارآمد شوند؛ انسان ظرفیت مهمی دارد و تا کنون علوم انسانی که داشته ایم بر اساس یک تلقی تک ساحتی و جسمانی از انسان بوده است؛ اما باید ساحت های روحانی انسان را بررسی کنیم که این موضوع موجب تحول علوم انسانی خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 994775

وب گردی

وب گردی