اژدها زمین را گرم می کند

در سال های اخیر چین نهایت تلاش خود را برای مبارزه با گرم شدن آب و هوای زمین انجام داده است، غافل از این که خودش به طریق دیگر یکی از آلوده کننده ترین کشورهای دنیاست.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، هنگامی که « دونالد ترامپ»، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا سند 32 صفحه‌ای مقابله با تغییرات آب و هوایی پاریس را که از سوی سازمان ملل حمایت می شد، پشت پا انداخت این چین بود که با برداشتن آن، پرچمدار مبارزه با گرم شدن زمین و تغییرات آب و هوایی شد؛ این در حالی بود که جهانیان غافل از نفس مسموم و گرم اژدهایی بودند که از زیر زمین تنوره کشیده و تمام سیاره را آلوده کرده است.

در سال های اخیر چین نهایت تلاش خود را برای مبارزه با گرم شدن آب و هوای زمین انجام داده است .

در این راه مبارزه خود را با عمل به وعده خود برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای از طریق کم و قطع کردن استفاده از تولید و محصولات به وجود آمده از زغال سنگ پیش برده است.

این در حالی است که مطالعه جدید نشان داده است این کشور هنوز نتوانسته است تا جلوی انتشار گاز متان را که 84 بار آلوده کننده تر از دی اکسید کربنی است که سیاره را به سمت گرمتر شدن سوق می دهد.

در سال 2010 چین تصمیم گرفت تا با استفاده از گاز استخراج شده در طول قرایند استخراج زغال سنگ معدن برای تولید برق و حرارت فرایند انتشار گاز متان را کنترل کند؛ در همین راستا هدف گاری کرده بود که نا سال 2015، 5.6 میلیون متر مکعب گاز متان را در معادن زغال سنگ استفاده کند.

بر طبق یک مطالعه توسط دانشمندان دانشگاه جان هاپکینز انجام شد، این مقدار معادل حذف انتشار تمام گازهای متان استرالیا یا کانادا خواهد بود.

این در حالی است که بر طبق یافته های همین تحقیق که در 29 ژانویه در « نیچر کامیونیکیشن تودی » ( Nature Communications today) به چاپ رسید، میزان انتشار متان در سال های 2010 تا 2015 هر ساله حدود 1.1 میلیون تن افزایش یافته است.

محققان این تحقیق را با استفاده از یک ماهواره GOSAT، که ماهواره ای برای نظارت بر گازهای گلخانه ای ژاپن است، آغاز کردند.

داده های ماهواره ای بین سال های 2009 تا 2015 نشان می دهد که انتشار گازهای متان در چین، هند، افریقای مرکزی و جنوب آسیا سریع تر از میانگین جهانی است.

این مطالعه نشان داده است که شکست چین در کنترل انتشار گاز متان می تواند نتیجه چندین مانع متفاوت باشد که در تجزیه و تحلیل داده ها به آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده و آژانس بین المللی انرژی ارائه شده است.

بسیاری از معادن زغال سنگ چینی در مناطق روستایی که فاقد زیرساخت هستند مورد بهره برداری قرار گرفته اند،این در حالی است که برای آوردن گاز متان به بازار برای استفاده به زیرساخت هایی مانند لوله ها، کمپرسورها و یا نیروگاه های نیاز است.

این در حالی است که معادن زیرزمینی زغال سنگ در چین عمدتا عمیق تر نسبت به این معادن در ایالات متحده و استرالیا هستند و حتی پس از این که اپراتورها متان را استخراج می کنند، معمولا متخصص فنی برای استفاده از آن برای تولید برق یا گرمایش وجود ندارد.

از سوی دیگر شرکت های محلی نیز اغلب تمایلی به استفاده از متان استخراج شده از زغال سنگ ندارند، زیرا سیاست هایی برای جایگزینی هزینه های زیربنایی اضافی بر روی مصرف کنندگان تعریف نکرده اند و مقامات محلی نیز قدرت محدودی برای اجرای مقررات ملی دارند و نمی توانند آنها را به این شرکت ها تحمیل کنند.

استفاده از متان برای چین امری ضروری است. این مساله نه تنها به این کشور کمک خواهد کرد تا میزان ایجاد گازهای گلخانه ای خود را کاهش دهد، بلکه به کاهش واردات گاز طبیعی نیز کمک خواهد کرد.

در ماه نوامبر، چین از ژاپن پیشی گرفت تا به بزرگترین وارد کننده گاز طبیعی جهان تبدیل شود.

نویسنده و مترجم: آزاده شهریاری

انتهای پیام/

کد خبر: 994791

وب گردی

وب گردی