با حسگر هوشمند ایران ساخت میزان فعالیت عضله‌تان را اندازه بگیرید

محققان کشور با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی موفق به طراحی و پیاده‌سازی حسگری هوشمند برای اندازه‌گیری میزان فعالیت عضله شدند.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، آیا می دانستید میزان فعالیت عضله را می توان اندازه گرفت؟ محققان با استفاده از روشی به نام الکترومایوگرافی (EMG) اندازه‌گیری پتانسیل الکتریکی ایجاد شده در فیبرهای عضله را انجام می دهند. البته سیگنال تولید شده برای کاربردهای دیگری نیز استفاده می شود. تشخیص آسیب‌های عصبی عضلانی، توان‌بخشی بیماران آسیب‌ دیده از سکتة مغزی و میگرن حاد، ارزیابی ارگانومیک طراحی‌های صنعتی، مطالعه در زمینه‌های متعددی از قبیل: بایومکانیک، فیزیولوژی، آسیب های حرکتی، کنترل اعضای مصنوعی این کاربردها است.

گام به گام تا خودکفایی

پس این سیستم و توسعه آن می تواند راهگشای فعالیت های محققان زیادی باشد. در این راستا محققان کشور با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی آستین همت را بالا زدند و برای طراحی و پیاده سازی حسگر هوشمند در این حوزه اقدام کردند. با این اقدام گام ها برای خودکفایی و تولید محصولی داخلی برداشته شد.

از آنجا که سیستم های موجود دارای مشکلاتی همچون حجم بالای سیم کشی، عدم تخمین صحیح از میزان فعالیت عضله به علت اندازه گیری از یک نقطه و پروسة نصب و تست زمانبر است. بنابراین وجود این موضوعاتی از این دست موجب شکل‌گیری طرح نسل جدید از حسگرهای هوشمند EMG برای رفع این معضلات شد.

تعیین میزان فعالیت عضله

محققان در این طرح پژوهشی طراحی و تولید حسگر هوشمند EMG را دنبال کردند. این حسگر آرایه‌ای از الکترودهای اکتیو مینیاتوری را شامل می شود که بر روی عضله یا عضلات مورد نظر قرار می گیرد. پس از آن اطلاعات مربوط به EMG سطحی را جمع‌آوری می‌کند. همچنین این حسگر دارای سخت‌افزار پردازشگر محلی است و EMG پردازش شده را از طریق سیگنال رادیوئی به کامپیوتر یا کنترل مقصد ارسال می‌کند. بخشی از مراحل تولید این حسگر تدوین الگوریتم‌های ویژة پردازش اطلاعات جمع‌آوری شده از آرایة الکترودها و استخراج تخمین مناسب تر از میزان فعالیت عضلات است.

انتهای پیام/

کد خبر: 994797

وب گردی

وب گردی