آیا خفاش ها می توانند ما را به سمت آب پاک در صحرا هدایت کنند؟

امروزه دانشمندان از ارگانیسم های زنده برای شناسایی تغییرات زیست محیطی بهره می برند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، به نقل از «MSN.COM»، انسان ها از سالیان دور از حیوانات و گیاهان برای شناسایی آلودگی های محیطی استفاده می کردند. استفاده از قناری در معادن برای شناسایی نشت گاز قبل از اختراج تجهیزات مدرن نمونه ای از این استفاده است.

امروزه نیز دانشمندان از ارگانیسم های زنده برای شناسایی تغییرات زیست محیطی بهره می برند. «بیونشانگر ها» گونه هایی هستند که به فراوانی یافت می شوند و به اختلالات و آلودگی آب حساس هستند. به عنوان مثال، برخی از محققان غلظت آفت کش ها را با نظارت بر اندازه جمعیت و شرایط بدن دوزیستان، پرندگان و ماهی ها را پی گیری می کنند. گیاهان «بیونشانگر »های مفیدی برای سنجش بسیاری از انواع آلودگی های هوا هستند زیرا آنها هوا را از طریق برگ های خود جذب می کنند.

زندگی در صحرا بستگی به دسترسی قابل اعتماد به آب دارد. بعضی از گونه ها مانند موش کنگورو می توانند سالیان سال بدون آب آشامیدنی زندگی کنند و آب مورد نیاز خود را از غذا به دست می آورند اما کمیت و کیفیت آب دو موضوع متفاوت از هم هستند و حیوانات نیازهای متفاوتی نسبت به همدیگر دارند.

«نامیب» یک بیابان ساحلی در جنوب آفریقا است. این بیابان محدوده‌ای به وسعت ۸۰٬۹۵۰ کیلومتر مربع را اشغال کرده‌است.« نامیب» بارش سالیانه کمتر از ۱۰ میلی‌متری دارد و این موضوع باعث شده تا این سرزمین به زمینی بایر و بی‌حاصل تبدیل شود.در صحرا استخرهای آب شیرین نادر و اغلب در مناطقی محدود و دور از دسترس قرار دارند.

آب در رودخانه «نامیبیا» در روز انگشت شماری از سال جریان پیدا می کند بنابراین حرکت حشرات آبزی و ماهی ها در آبهای این صحرا به سختی صورت می گیرد. اما از آنجا که خفاش ها می توانند پرواز کنند، می توانند منابع آب شیرین را در مناطق وسیعتری پیدا کنند و ممکن است در یک شب چندین استخر را ببینند.

بیش از 1300 گونه خفاش در سراسر جهان وجود دارد، که در محیط های متنوع در همه قاره ها به غیر از قطب جنوب زندگی می کنند. آنها گیاهان را گرده افشانی می کنند، دانه ها را پراکنده می کنند و از حشرات انتقال دهنده بیماریها از جمله پشه ها تغذیه می کنند.

از آنجا که بال های آنها بزرگ و غیرقابل انعطاف است، خفاش ها به کمبود آب حساس هستند. حتی اکثر گونه هایی از آنها که سازگار با بیابان هستند نیز به آب نیاز دارند.

کیفیت آب آنها را مستقیما هنگام نوشیدن و غیرمستقیم در هنگام شکار حشراتی ، که بعضی از آنها بخشی از زندگی خود را در حال رشد در آب می گذرانند، تحت تاثیر می گذارد.در موارد حاد، آنها بعد از آشامیدن آب آلوده به حشره کش ها و یا فلزات سنگین جان خود را از دست داده اند.

برای پیدا کردن آب با کیفیت بالا، مردم می توانند سطح فعالیت و رفت و آمد خفاش ها را با استفاده از آشکارسازهای آکوستیک ثبت کنند.اگر چه صداهای تولید شده توسط خفاش ها برای انسان غیر قابل شنیدن است ولی مردم می توانند صدای برخی از گونه های آنها را تشخیص بدهند.رصد کردن حرکت گونه هایی از خفاش ها که کیفیت آب برای آنها مهم است میتواند به محققان برای سنجش تغییرات در کیفیت آب های شیرین مفید باشد.

یکی از محققان که در صحرای «نامیب» در نامیبیا مشغول تحقیق روی خفاش ها است، اعلام کرد:« مشغول مطالعه بر روی فعالیت گونه های خاصی از خفاش ها بودم که مشاهده کردم حرکت آنها اطراف چشمه ها با غلظت زیاد نمک کاهش یافته است.»

آلودگی شیمیایی آب گونه های مختلفی از خفاش ها را به شیوه های مختلف تحت تاثیر قرار می دهد. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که گونه های خاصی از خفاش ها در صحرای «نگو» در اسرائیل از آشامیدن آب با کیفیت پایین اجتناب می کنند، در حالیکه سایر گونه ها اینگونه نیستند.

دانشمندان هنوز در تلاشند تا مشخص کنند که چگونه و به چه میزان آب آشامیدنی شور بر زندگی خفاش ها اثر می گذارد. یک مطالعه در غرب استرالیا نشان می دهد که افزایش سطح نمک لایه های بالایی آب به علت استخراج طلا ممکن است فعالیت ، تغذیه و آشامیدن خفاش ها را مختل کند. اگر این امر واقعیت داشته باشد، افرادی که در این مناطق زندگی می کنند می توانند تغییرات در کیفیت آب، از قبیل افزایش شوری را با زیر نظر گرفتن فعالیت و الگوی نوشیدن آب گونه های حساس به کیفیت آب این پرنده ها شناسایی کنند.

با نصب ابزار شناسایی روی خفاش ها و اتصال آن به گوشی های هوشمند ، آزمایش کیفیت آب ساده تر و ارزان تر از آزمایش نمونه های آب در آزمایشگاه ها می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 994835

وب گردی

وب گردی