به دنبال روش های جدید برای معالجه بیماری های مخرب عصبی

اغلب نورون ها در مغز انسان طی تکوین جنینی از سلول های بنیادی عصبی تولید می شوند. بعد از تولد، منبع کوچکی از سلول های بنیادی در مغز باقی می مانند که به تولید نورون های جدید در سراسر زندگی ادامه می دهند.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، در مطالعه ای که اخیرا صورت گرفته است محققین به آنالیز موش های سالم بالغی پرداختند که منبع سلول های بنیادی آن ها به منظور افزایش یافتن تعدادشان دستکاری شده بود. در نتیجه تعداد نورون های تولید شده از این سلول های بنیادی نیز افزایش یافت. در موش، این نورون ها عمدتا نواحی مغزی مسئول تفسیر بوها را اشغال می کنند. در حقیقت، بویایی یکی از قوی ترین حس ها در موش است که برای یافتن غذا و فرار از دست شکارچی ها اساسی است. به همان اندازه که افزایش نورون ها به تقویت حس بویایی کمک می کند، آزمایش های رفتاری نیز نشان داد که موش های با نورون های بیشتر قادرند بوهای بیشتری را در مقایسه با موش های طبیعی حس کنند. بنابر این، این مطالعه می تواند مبنایی برای اثبات این امر باشد که سلول های بنیادی می توانند برای بهبود عملکرد مغزی استفاده شوند. تکامل، سیستم بویایی بی نهایت قوی را برای موش ها به ارمغان آورده است. این که اضافه شدن تنها اندکی نورون می تواند یک عملکرد که پیش از این نیز کامل تصور می شد، بهبود ببخشد بسیار شگفت آور است.

به عقیده محققین درک و تجربه بیشتر در زمینه سلول های بنیادی، ویرایش ژن و بازسازی می تواند به درمان های خلاقانه برای بیماری های مخرب عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون منتهی شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 994916

وب گردی

وب گردی