آغاز احیا و مرمت  خانه تاریخی رضوان در شوشتر

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوشتر از آغاز عملیات احیاء و مرمت خانه تاریخی رضوان در این شهرستان خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز،علی‎محمد چهارمحالی با اعلام این خبر گفت: مدرسه و خانه تاریخی رضوان که یکی از آثار ثبتی نیز است، در اواخر دوره قاجاریه به دست توانای انسانی خیرخواه به نام حاجعوض رضوان تأسیس شد.

او با بیان این‎که بسیاری از شخصیتهای فرهنگی شهرستان شوشتر در این مدرسه به تحصیل پرداختهاند ادامه داد: با گذر زمان، این مدرسه بعدها به نام پروین اعتصامی و سپه به کار خود ادامه داد؛ باوجود این، مدرسه رضوان مدتها است خالی از سکنه و هیاهوی کودکان می‎باشد که همین موضوع باعث ایجاد آسیبهایی به این بنای ثبتی شده است.

خانه تاریخی رضوان که یکی از آثار ثبتی نیز است، در اواخر دوره قاجاریه به دست توانای انسانی خیرخواه به نام حاج‎عوض رضوان تأسیس شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوشتر، داشتن بافت قدیمی و خانههای تاریخی با معماری و تزئینات منحصر به فرد را لازمه شهری با پیشینه زیاد و با اصالت است دانست و افزود: با در نظر داشتن شرایط و جایگاه معنوی و محیطی این مدرسه که در بافت قدیم و نزدیکی یک اثر جهانی قرار دارد، گارگاه حفاظت و مرمت مدرسه رضوان چند روزی است که فعالیت اجرایی خود را آغاز کرده و مقرر شده است طی این پروژه به تعویض سنگها و آجرهای فرسوده، پاکسازی فضائی و جمعآوری نخالهها، رفع خطر برخی تاقهای آسیب دیده و همچنین تعمیر برخی از دربها و پنجرههای این بنا پرداخته شود.

وی با اشاره به این‎که مرمت این خانه به صورت مشارکتی میان اداره‏‎کل میراث فرهنگی خوزستان و مالک در حال انجام و اعتبار تخصیص‎یافته برای آن نیز 30 میلیون تومان از محل اعتبارات استانی است اضافه کرد: در مجموع در فاز اول مرمت این خانه سعی داریم قسمت‎های آسیب‎دیده که نیاز فوری دارند را رفع خطر کنیم.

چهارمحالی درخصوص این خانه گفت: خانه رضوان در قسمت غربی محوطه آبشارها قرار گرفته و دارای 10 اتاق است؛ ضمن این‎که این بنا دارای حیاط کوچکی است که اطراف آن را سکویی فراگرفته که اتاق‌ها بر آن بنا شده‌اند و درخت کهنسال کناری نیز زینت‎بخش این حیاط است.

او با بیان این‎که قسمت شرقی بنا دو طبقه و دارای شوادون و شبستان است افزود: مساحت تقریبی عرصه خانه رضوان 530/63 متر و مساحت تقریبی اعیانی آن 357 متر و تزئینات بنا نیز بیش‌تر چوب، حجاری، آجرکاری و خوونچینی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوشتر یادآوری کرد: این اثر در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۹۳۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

انتهای پیام/

کد خبر: 994940

وب گردی

وب گردی