سامانه گلستان؛ جامعیت بالا، ایرادات اساسی/ وقتی گزینه دیگری پیش روی دانشجو نیست

هر چند سیستم جامع دانشگاهی گلستان در حال حاضر در بسیاری از دانشگاه های دولتی کشور مانند صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، شهید بهشتی، تربیت دبیر شهید رجایی، علم و صنعت، اصفهان، دانشگاه پیام نور و ... مورد استفاده قرار می گیرد؛ ولی بعد از گذشت 18 سال از آغاز به کار با ایراداتی اساسی روبرو است که دانشجو را با مشکلات بسیاری مواجه می کند. اما در ایام انتخاب واحد، هیچ گزینه دیگری پیش روی دانشجو نیست.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشجویان دانشگاه های دولتی، سامانه «گلستان» را می شناسند، مخصوصا دانشجویان پیام نور با سیستم جامع دانشگاهی گلستان به خوبی آشنا هستند. بسیاری از دانشجویان ترم اولی ابتدا از خود می پرسند وقتی در تهران یا 29 استان دیگر درس می خوانند، چرا باید به سایت دانشگاهی در گلستان مراجعه کنند، چون تصور دارند سامانه گلستان، سایت مربوط به دانشگاه استان گلستان است!

* سامانه‌ای با قدمت 18 ساله

بنا بر معرفی ارائه شده در سایت گلستان مربوط به دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، طراحی و پیاده سازی سیستم جامع دانشگاهی گلستان با هدف مکانیزه کردن کلیه فعالیت‌های دانشگاهی از اسفندماه سال 1379 و ابتدا در دانشگاه صنعتی اصفهان شروع به کار کرد. تجزیه و تحلیل، طراحی، پیاده سازی، تست و تحویل این سیستم از اسفندماه سال 1379 آغاز شد و در اسفندماه 1382 به پایان رسید، سپس درسال 1383 زیرسیستم های ارزشیابی و تسویه حساب دانشجویی و زیرسیستم حق التدریس استادان به عنوان زیرسیستم های مکمل سیستم آموزش تهیه شد. در سال 1384 سیستم اطلاعات پژوهشی دانشگاه به عنوان زِیرسیستمی که پوشش دهنده فعالیت های حوزه معاونت پژوهشی دانشگاه هاست، به مجموعه تحت پوشش سیستم گلستان اضافه شد.

در ادامه این معرفی آمده است: «سیستم جامع گلستان حاصل بیش از دویست هزار نفرساعت کار فشرده کارشناسی اعضای تیم، هزاران ساعت همکاری مدیریت و کارشناسان دانشگاه های کشور و تجربه بیش از 30 سال فعالیت در بخش های مختلف و طراحی و پیاده سازی سیستم های دانشگاهی توسط کارشناسان تیم است که فرآیندهای دانشگاهی را با کیفیت و کمیت مناسب و کم نظیری پوشش می دهد. پس از نهایی شدن مراحل طراحی و پیاده سازی سیستم جامع دانشگاهی گلستان و با توجه به قابلیت های منحصر به فرد آن، سیستم گلستان توسط شرکت نوپرداز اصفهان در دانشگاه‌های مختلف نصب و راه‌اندازی شد. هم اکنون سیستم گلستان درکلیه امور اجرایی تحت پوشش خود در بسیاری از دانشگاه‌های کشور مورد استفاده قرار می گیرد.»

* جامعیت بالا، ایرادات زیاد

هر چند سیستم جامع دانشگاهی گلستان در حال حاضر در بسیاری از دانشگاه های دولتی کشور مانند صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، شهید بهشتی، تربیت دبیر شهید رجایی، علم و صنعت، اصفهان، دانشگاه پیام نور و ... مورد استفاده قرار می گیرد؛ ولی بعد از گذشت 18 سال از آغاز به کار با ایراداتی اساسی روبرو است که دانشجو را با مشکلات بسیاری مواجه می کند؛ اما در ایام انتخاب واحد، هیچ گزینه دیگری پیش روی دانشجو نیست.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات سیستم جامع دانشگاهی گلستان، اجبار دانشجو به استفاده از مرورگر «اینترنت اکسپلورر» است؛ در واقع این سیستم روی مرورگرهای محبوب و پرکاربرد دیگری مانند «موزیلا» و «گوگل کروم» تا چندی پیش بالا نمی آمد، هر چند اخیرا این مشکل تا حدی برطرف شده ولی هنوز هم برای کاربرد راحت تر، بهتر است دانشجویان از «اینترنت اکسپلورر» استفاده کنند وگرنه «لطفا صبر کنید» در هر مرحله، پایانی نخواهد داشت! همچنین باز و بسته کردن چند صفحه داخلی مانند «ثبت نام»، «اطلاعات جامع» یا «مشاهده نتایج آزمون دانشجو»، اخطاری با نام «امکان باز کردن صفحه جدید وجود ندارد» را پیش روی دانشجو قرار می دهد و کاربر باید تمام مراحل ورود را از ابتدا طی کند.

* هجوم کاربران، پیام‌های خطای آزاردهنده

با توجه به هجوم چندین هزار دانشجو در ایام انتخاب واحد، اختلال سیستمی در سامانه «گلستان» تا حد بسیار زیاد و حتی آزاردهنده ای افزایش می یابد. پشتیبان سامانه، چندی پیش طرحی را ارائه داد تا علاوه بر بازه زمانی تعیین شده برای انتخاب واحد دانشجویان، برای هر دانشجو نیز تاریخ مجزایی را در نظر بگیرند تا تعداد کاربران ورودی به سامانه را در ساعت ها و روزهای مختلف پخش کرده و در نتیجه از پیام های خطای سایت بکاهند. به طور مثال تاریخ انتخاب واحد ترم بهاره دانشگاه پیام نور از روز اول بهمن ماه سال جاری تا 8 بهمن ماه بود (البته تا 12 همان ماه تمدید شد) ولی امکان ثبت نام را برای برخی دانشجویان از روز دوم یا سوم یا چهارم ماه و در ساعت های مختلف روز فراهم کردند تا سامانه با ظرفیت محدود حضور کاربران همزمان، کمتر به مشکل بخورد

البته ثبت نام اینترنتی در مقایسه با سیستم سنتی، مزایای بسیار زیادی دارد که شاید ایرادات سیستمی و پیام های خطای آزاردهنده در مقابلش به چشم نیاید. زمانی دانشجو باید از ساعات اولیه صبح، ساعت ها پشت درِ اتاقِ مسئول آموزش در میان خیل جمعیت می ایستاد تا سرانجام نوبتش شود و بتواند برگه انتخاب واحدی که به شکل دستی پُر کرده را تحویل دهد. اگر برگه اش نقصی داشت و مثلا پیش‌نیازی رعایت نشده بود، باید دوباره انتظاری چند ساعته می کشید؛ اما حالا در سیستم به راحتی متوجه خطاها مثل رعایت نکردن پیش نیاز می شود.

* دروسی که ارائه نمی‌شود

یکی از مشکلات رایج در میان دانشجویانی که دانشگاه‌ها‌ی‌شان با سامانه جامع دانشگاهی گلستان همکاری می کند، ارائه نامنظم دروس است که معمولا دانشجو را مجبور می کند به صورت حضوری به دانشگاه مراجعه کند. در واقع دانشجویان مخصوصا در ترم های پایانی، هنگام مراجعه به سامانه گلستان برای انتخاب واحد، تعدادی از دروس مورد نظرشان را در فهرست نمی بینند، در این شرایط دانشجو باید حضوری به دانشگاه مراجعه کرده، فرم درخواست ارائه درس پر کند و منتظر بماند که البته به احتمال زیاد، بازه زمانی انتخاب واحد اولیه را از دست می دهد و باید منتظر تکمیل ثبت نام در زمان حذف و اضافه بماند. از طرفی سامانه گلستان، اجازه انتخاب بیش از دو درس عمومی در یک ترم را به دانشجو نمی دهد که در این شرایط هم دانشجویان ترم آخری با مشکل روبرو شده و باید شخصا نزد مسئول آموزش دانشگاه بروند.

دانشجویان کاربر سیستم جامع دانشگاهی گلستان هنگام انتخاب واحد با مشکل بزرگ دیگری هم دست و پنجه نرم می کنند که البته متوجه آنها و حتی سامانه نیست بلکه به استادان مربوط می شود. تا زمانی که نمره دروس ترم گذشته دانشجو در سیستم تأیید نشود، دانشجو نمی تواند دروسی را بردارد که پس‌نیاز درس مذکور محسوب می شود. البته یکی از امکانات مثبت سامانه گلستان، امکان ثبت اعتراض پای نمره است و دانشجو می تواند پاسخ مثبت یا منفی استاد و حتی دلایل او را مشاهده کند. اگر دانشجو ترم قبلی خود را با معدل بالای 17 به پایان برساند، می تواند تا 24 واحد برای ترم جدید واحد بردارد ولی معدل کمتر از 12 واحد اجازه نمی دهد دانشجو بیش از 14 واحد درسی انتخاب کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 994955

وب گردی

وب گردی