عدم اطمینان جامعه آلمان به قدرت خدمت‌رسانی ربات‌ها

با وجود آن که آلمان از جمله کشورهای پیشرفته و صنعتی جهان به شمار می رود؛ اما جامعه این کشور هنوز نسبت به توانایی ربات ها برای خدمت رسانی صحیح و پاسخگویی به نیاز آنان از اطمینان لازم برخوردار نیست.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری شبکه الجزیره، ربات «لونا بیبر» در یک بانک آلمانی به مشتری ها کمک کرده و با آنان در خصوص آب و هوا گفت وگو می کند و حتی از قابلیت شوخی و لطیفه تعریف کردن نیز برخوردار است.

این ربات که 120 سانتیمتر طول دارد، دائماً با دو چشم بزرگ، دایره ای شکل و درخشان خود به مشتری ها نگاه کرده و می گوید: لطفاً عصبانی نشوید من هنوز همه چیز را نمی دانم اگر شما از من رضایت داشته باشید من نیز راضی هستم.

مشتری های این بانک آلمانی نیز که در مناطق شمالی این کشور است نیز با لبخند به کارهای این ربات واکنش نشان می دهند.

الکساندر لیودی رئیس یکی از شعبات این بانک آلمانی به کارمند جدید خود افتخار کرده و در مورد آن می گوید: این ربات ما در عمل و گفتار کمک می کند و سخن گفتن با آن برای هر شخصی که با آن آشنایی دارد تجربه ای ویژه است.

هنوز استفاده از ربات در آلمان در عرصه روابط عمومی مسئله ای نادر است. « پاتریک شوارسکوف » رئیس بخش ربات ها و خودکارسازی اتحادیه سازندگان ماشین آلات آلمان اعلام کرد ربات هایی که صفات انسانی دارند تا‌کنون برای اموری چون پژوهش علمی و نمایشگاه های تجاری استفاده شده اند؛ اما هنوز در قالب ارائه خدمات از سوی شرکت ها در سطح وسیع مورد استفاده قرار نگرفته اند.

وی افزود: این ربات ها در مسیر انتشار و استفاده بیشتر در جامعه قرار دارند و معتقدم ربات هایی که دارای شکل و ویژگی های انسانی بوده و با کمک چرخ های خود می توانند به هر مکانی جابه‌جا شوند از قدرت و صلاحیت لازم برای کار در بازار برخوردار هستند.

ربات هایی که به شکل انسان ساخته می شوند در پاسخ به مشتری های تولیدات مشخص بسیار مفید هستند و شوارسکوف پیش بینی کرد در 5 سال آینده بسیاری از مردم این ربات های را خواهند دید.

ربات ها در بانک ها

بانک برمن آلمان اهداف زیادی دارد که در انجام آنها به ربات «لونا» تکیه می کند، هزینه تولید آن 20 هزار یورو است که البته باید به آن هزینه برنامه ریزی ربات را نیز اضافه کرد.

لیودی می گوید: لونا در ابتدا به حسگرهای لیزری مجهز خواهد شد و پس از آن برای انتقال به نقاط مختلف یک مکان تحت آموزش قرار می گیرد، به عنوان مثال لونا می تواند در لابی بانک برای خوش آمد گویی به یک مشتری که قرار است در زمان مشخصی به بانک بیاید منتظر بماند و کارمند بانک را از ورود آن مشتری مطلع نماید.

از جمله امکانات دیگر این ربات که در آینده اجرایی خواهد شد پاسخ به سوالات مشتریان خارجی به زبان خود آنها است و برای این منظور برنامه لونا در آینده بر اساس زبان های انگلیسی، روسی و ترکی تنظیم خواهد شد.

لیودی در این باره می گوید: در صورتی که لونا بر اساس زبان های خارجی برنامه ریزی شود ما می توانیم از آن به عنوان مترجم میان مشتری و کارمند بانک استفاده کنیم.

یک بانک در مونیخ آلمان روباتی را با نام «موناکو بیبر» از ابتدای سال 2018 مورد استفاده قرار داده است که وظیفه آن توضیح خدمات دیجیتالی بانک برای مشتریان است چنانچه بر اساس اعلام یواکیم فوریهلر سخنگوی این بانک این ربات می تواند وارد گفت‌و‌گوهای کوتاه نیز بشود.

وی افزود: موناکو وظایف خود در قبال مشتری ها را بسیار خوب انجام می دهد و معتقدم امکان توسعه وظایف این ربات وجود دارد و می شود توانایی های آن را توسعه داد، هوش مصنوعی مسئله ای است که به طور ویژه مورد توجه جامعه قرار دارد.

ربات ها در خدمت مسافران

در اوایل سال 2018 برای مسافرانی که به فرودگاه مونیخ وارد می شدند فرصتی جهت گفت‌و‌گو با یک انسان ماشینی مانند «لونا بیبر» فراهم می شد، فرودگاه مونیخ نیز با پیروی از تجربه فرودگاه برمن یک نمونه از ربات بیبر ساخت شرکت «سافت بانک روبوتیکز» ژاپن را مورد استفاده قرار داد و آن را «جوزی بییر» نام گذاری کرده است.

مسئولان این فرودگاه می گویند ارتباط میان ربات و انسان همیشه آسان نیست.

جولیا شمیت ناظر این پروژه در این خصوص گفت: یکی از چالش های بزرگ پیش روی ما آن است که مردم هنوز به سخن گفتن با انسان رباتی عادت ندارند و تنها دوست دارند با آنها عکس یادگاری بگیرند، مردم به توانایی ربات ها جهت پاسخگویی به سوالات آنها اطمینان ندارند، اما در عین حال با نگاه کلی به این مسئله باید گفت ربات جوزی نگاه ها را به سوی خود جلب کرده و موفقیتی بزرگی در ارتباط با بازدید کنندگان به دست آورده است.

فرودگاه مونیخ هنوز ربات «جوزی بیبر» را مورد استفاده قرار می دهد و به عنوان مهمان افتخاری به سوالات بازدید کنندگان پاسخ می دهد، شیمت گفت: ما به کار خود در عرصه ربات ها و هوش مصنوعی ادامه خواهیم داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 994959

وب گردی

وب گردی