غلامی: دانشگاهیان در سیاست‌گذاری و حکمرانی آموزش عالی مشارکت نداشته‌اند

وزیر علوم گفت: ما در تمامی بخش های کارشناسی از ظرفیت این نیروهای تربیت شده استفاده می کنیم. دانشگاهیان ما در بخش های مختلف سیاست گذاری و حکمرانی مشارکت جدی نداشته اند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دومین کنفرانس حکمرانی و سیاست‌گذاری عمومی با حضور مسئولان حوزه آموزش عالی صبح امروز در سالن همایش‌های صدا‌ و سیما برگزار شد.

در این مراسم دکتر منصور غلامی وزیر علوم اظهار کرد: بحث سیاست گذاری و حکمرانی بحثی مهم و تخصصی است، هر کدام از مباحث این حوزه بدون حضور نخبگان معنا و مفهوم واقعی خود را نخواهد داشت، در همین راستا این کنفرانس هم بر مبنای‌ نخبگان علمی و تجربی تشکیل شده که امیدواریم به هدف خود برسد.

وی ادامه داد: ما تعریفی مشخص برای جایگاه دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی قائل هستیم؛ اما باید بررسی شود تا چه اندازه ای از این ظرفیت ها استفاده شده است.

وزیر‌ علوم افزود: در وضعیت فعلی دانشگاه ها احساس می کنند در تصمیم گیری، برنامه گذاری و سیاست گذاری ها سهم جدی و سازمان دهی شده ندارند، با این حال همان طور که می دانید دانشگاه ها وظیفه تربیت نیروی انسانی خود را به خوبی انجام داده اند.


وی تصریح کرد: ما در تمامی بخش های کارشناسی از ظرفیت این نیروهای تربیت شده استفاده می کنیم. دانشگاهیان ما در بخش های مختلف سیاست گذاری و حکمرانی مشارکت جدی نداشته اند، وظیفه اصلی این افراد انتشار‌ دانش و یافته های علمی‌ خود بوده که به خوبی صورت گرفته است.

غلامی در ادامه گفت: در‌نگاه آینده برای آموزش عالی جایگاه مناسبی را پیش بینی نمی کنیم. خروج از‌ این چالش و جایگاه نیازمند حرکتی‌ جدی است که در این راستا مجموعه کلان برنامه‌ریزی‌و‌سیاست گذاری کشور باید به بخش آموزش عالی‌ وظیفه تکلیفی ارائه دهد.

وزیر علوم افزود: جهان در‌حال توسعه به معنای عام کلمه مبنای حرکت اساس استفاده از نخبگان بوده است. اینکه در‌چه مسیر و دایره ای این حکمرانی ها پیش رفته، به فلسفه و اعتقاد جامعه و جریان توسعه کدام بر محوریت خاص حرکت کرده، بستگی‌ دارد.

وی بیان کرد: ما در حوزه آموزش عالی تلاش می کنیم دانشگاه‌ها را از وضعیت چارچوب خاصی که در آن قرار دارند، نیروها را بر اساس دانش خاص ارائه دهند. ما هر سال داوطلبانی‌ داریم که وارد دانشگاه می شوند، درس می خوانند، فارغ التحصیل می شوند و پس از فارغ التحصیلی وظیفه ای ندارند. برای سفارش تحقیق در سطح کلان برنامه ریزی‌ مسیر و جایگاه جدی نداشتیم‌.

غلامی گفت: باید درهای دانشگاه ها گشوده شود همچنین مردم از این درهای گشوده استقبال کنند. آنچه در توان ما به عنوان مسئولان در حوزه علوم و تحقیقات است این است که از مسیری که ممکن است بتوانیم مراکز علمی و دانشگاه‌‌‌‌‌ها را عرضه کنیم.

غلامی در ادامه خاطرنشان کرد: توسعه آموزش عالی به سمت افزایش تعداد مراکز آموزش عالی یکی از آسیب ها بوده که لازم است برنامه ریزی های لازم برای اصلاح آن صورت گیرد.

وی افزود: در این راستا، به هم پیوستن مراکز کوچک و اعطای ماموریت تخصصی و مدون به آن ها از جمله اقداماتی است که منجر می شود نسبت به وضعیت فعلی خود ارتقا یابند.

غلامی در پایان تاکید کرد: مراکز پژوهشی‌ ما به سمت مراکز آموزشی در حال حرکت بودند. ما باید به آن ها نقش دهیم و از آن ها عملکرد و کار بخواهیم زیرا تربیت نیروی‌انسانی باید نیاز محور و برآمده از سیاست های کلان و برنامه ریزی کشور باشد که قطعا فارغ التحصیلان جامعه علمی و دانشگاهی باید محور این توسعه ها قرار گیرند.
انتهای پیام/

کد خبر: 994988

وب گردی

وب گردی