غلامی: دانشگاه‌های غیرانتفاعی به تحقیقات و تربیت نیروی انسانی ورود نکرده اند

وزیر علوم گفت: استانداردها و شاخص های مدنظر ما مربوط به تربیت نیروی انسانی است؛ اما شاهد هستیم که دانشگاه های غیرانتفاعی فعلا در حال آموزش دانشجو هستند و به سمت تحقیقات و تربیت نیروی انسانی ورود پیدا نکرده اند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه همایش حکمرانی و سیاست‌گذاری عمومی با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: موضوع ارزیابی دانشگاه‌های غیرانتفاعی و غیردولتی در آموزش عالی را مدنظر قرار داده ایم و از نظر ما این مراکز جایگاه مهمی در حوزه آموزش عالی دارند؛ اما به شرط اینکه استانداردها و شاخص های مدنظر وزارت علوم را رعایت کنند.

وی افزود: استانداردها و شاخص های مدنظر ما مربوط به تربیت نیروی انسانی است؛ اما شاهد هستیم که این دانشگاه ها فعلا در حال آموزش دانشجو هستند و به سمت تحقیقات و تربیت نیروی انسانی ورود پیدا نکرده اند.

غلامی ادامه داد: ارزیابی از این مراکز علمی هر ساله در حال انجام است و امیدواریم آنها با رساندن خود به شاخص های مدنظر بتوانند فعالیت خود را در این حوزه حفظ کنند.

وزیر علوم درباره ارزیابی هایی که طی سال های گذشته در زمینه استانداردهای مدنظر وزارت علوم در دانشگاه های غیرانتفاعی انجام گرفت، تصریح کرد: در سال ۹۲ بیش از ۳۰۰ مرکز دانشگاهی غیرانتفاعی در کشور فعال بود که حدود ۵۰ مرکز به دلیل عدم رعایت شاخص ها تعطیل شده اند. امسال نیز بر اساس ارزیابی های انجام شده در شرایط فعلی حدود ۷۰ مرکز به دلیل عدم رعایت استانداردها و شاخص های مدنظر توقف فعالیت دارند.

غلامی گفت: در کشور ما نیز سیاست‌گذاری و حکمرانی باید با حضور و اندیشه نخبگان علمی صورت گیرد. بر این اساس سیاست‌گذاری و حکمرانی زمانی موفق خواهد بود که نتیجه برنامه‌ریزی‌ها مبتنی بر دانش نخبگانی باشد و در برنامه‌های اجرایی و اداره امور در کلان کشور از محاسبات علمی و پژوهشی استفاده شود.

وزیر علوم با اشاره به لزوم حضور دانشگاه‌ها و ظرفیت‌های مراکز علمی شناخته شده در حکمرانی و سیاستگذاری کشور تأکید و خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های ما توان ارائه علمی در سطح جهانی را دارند و انتقال این توانمندی‌ها به سمت برنامه‌ریزی می‌تواند برای پیشبرد اهداف توسعه کشور مؤثر واقع شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 995006

وب گردی

وب گردی