احیای بینایی توسط سلول های بنیادی

افرادی که دچار مشکلات بینایی هستند می توانند از یک پیشرفت جراحی که به احیای بینایی آن ها کمک می کند، سود ببرند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، پزشکان توانسته اند به کمک سلول های بنیادی اهدایی بافت هایی را خلق کنند که قابلیت پیوند به بیمارانی که دچار مشکلات بینایی هستند را دارند. به عقیده آن ها این مطالعه سرنخ هایی را ارائه می دهد که چگونه بافت چشمی می تواند با استفاده از سلول های بنیادی مشتق از اندام های اهدایی ترمیم شود.

محققین روی نقص سلول های بنیادی لیمبال(LSCD) فوکوس کردند که می تواند ناشی ا‌ز آسیب شیمیایی یا درمانی به چشم باشد یا این که حاصل بیماری به نام انیریدیا(aniridia) باشد. این بیماری می تواند منجر به ایجاد بافت اسکار یا از دست رفتن شدید بینایی در دو چشم شود. بیماری LSCD، دلیل بارز از دست رفتن بینایی بویژه در کشورهایی است که دچار منابع و سرویس های سلامت محدود هستند و متاسفانه به درمان های استاندارد نیز پاسخ نمی دهد.

برای یافتن راه حل درمانی، محققین دانشگاه ادینبورگ سلول های بنیادی را از قرنیه چشم بیماران جدا کردند. قرنیه سالم به صورت شفاف است اما زمانی که سلول های بنیادی خاص آن در LSCD از بین می روند رفته رفته به صورت لایه کدر و تیره در می آید. نمونه های قرنیه مورد استفاده در این مطالعه از چشم های اهدایی بعد از مرگ افراد بدست آمد. سلول های بنیادی این قرنیه ها جداسازی شده و به صورت یک بافت آماده پیوند در آوردند. 16 بیمار به دو گروه تقسیم شدند که قطره های چشمی و داروهایی را برای سرکوب سیستم ایمنی شان دریافت کردند تا احتمال رد پیوند را کاهش دهند. یک گروه سلول های بنیادی را نیز دریافت کردند. این اولین بار است که سلول های بنیادی با این روش استفاده می شوند. نتایج نشان داد بیمارانی که سلول های بنیادی را دریافت کردند طی مدت 18 ماه ترمیم قابل توجهی را در سطح اکولار چشم شان تجربه کردند که تاکنون با هیچ درمانی مشاهده نشده بود. به عقیده محققین استفاده از سلول های بنیادی می تواند نقش بسیار موثری در بهبود LSCD داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 995044

وب گردی

وب گردی