بلایی که برگزیت بر سر خودروسازی انگلستان می آورد

درحالی‌که انگلیس به‌دنبال خروج از اتحادیه اروپا است، این توافق می‌تواند آثار زیان‌باری بر صنعت خودروسازی این کشور داشته باشد. این روزها توافق خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا یا برگزیت (Brexit)، موضوع اول رسانه‌های انگلیسی تبدیل شده است. به نظر می‌رسد نگرانی‌ها از توافق برگزیت به صنعت خودروسازی نیز کشیده شده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ فروش خودرو در بریتانیا طی سال ۲۰۱۸ حدود ۶.۸ درصد کاهش پیدا کرد. تولید خودرو در بریتانیا نیز ۹.۱ درصد کاهش یافته است. عوامل زیادی در این امر دخیل هستند که از آن جمله می‌توان به وضعیت نامشخص سیاست خودروهای دیزلی در انگلستان و خارج از مرزهای این کشور، کاهش اعتماد مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، تغییرات قانون و رکود اقتصادی در چین و اروپا اشاره کرد.

در این مدت اعضای SMMT تلاش کردند تا با لابی‌گری، تغییراتی در توافق برگزیت برای کاهش نگرانی‌های خود ایجاد کنند. اما اعضای این انجمن به‌دلیل اتفاقات اخیر بسیار نگران هستند.SMMT می‌گوید، دو سوم از صادرات خودروهای بریتانیا به اروپا یا کشورهای هم‌پیمان تجاری با اتحادیه اروپا است و برگزیت می‌تواند این صادرات را تهدید کند.

مایک هاوس می‌گوید: صنعت خودروسازی بریتانیا به‌طور فزاینده‌ای عصبی و نگران شده است. در این صعنت حتی یک نفر پیدا نکردم که طرفدار توافق برگزیت باشد.

البته در همه‌پرسی انجام‌شده برای برگزیت، در بررسی که SMMT از اعضای خود انجام داد، ۱۰ درصد اعضا اعلام کردند از توافق حمایت می‌کنند. بزرگ‌ترین مشکل در شرایط کنونی، بلاتکلیفی است. SMMT از توافق بدون اصطکاک حمایت می‌کند. این امر بخش زیادی از زنجیره تأمین قطعات در تولید خودرو را تضمین خواهد کرد.

هر چند این نظریه خیلی بعید است به واقعیت بپیوندد؛ اما صنعت خودرو به‌دنبال راهی می‌گردد که مشکل حل شود. نگرانی‌ها باعث شده تا سرمایه‌گذاری در بخش خودرو بریتانیا طی سال ۲۰۱۸ تقریباً‌ نصف شود. این میزان برای اولین طی پنج سال گذشته به کمتر از ۱.۳۲ میلیارد دلار رسیده است.

یکی از گزینه‌های احتمالی بعد از برگزیت تبدیل شدن به یکی از اعضای سازمان تجارت جهانی است؛ این به‌معنی وضع تعرفه‌های ۱۰ درصدی در بخش خودرو خواهد بود. البته احتمالاً بازرسی مرزی و دریافت سایر هزینه‌های اضافی نیز وجود دارد. برای بسیاری از کارشناسان، این زنگ خطری برای صنعت خودرو بریتانیا است.

البته مخالفان نیز استدلال‌های خود را دارند. کارشناسان طرفدار برگزیت می‌گویند بریتانیای مستقل می‌تواند قوانین خود را ایجاد کند. به‌عنوان مثال باوجود تعرفه‌های ۱۰ درصد، می‌توان مالیات را برای تولیدکنندگان خودرو کاهش داد تا همه چیز به تعادل برسد.

مایک هاوس می‌گوید: هم‌اکنون آینده خودروسازی مشخص نیست. خروج بدون توافق در درازمدت، فاجعه‌ای برای این صنعت رقم خواهد زد. بعید است که حجم تولید کنونی در آینده وجود داشته باشد.

منبع: زومیت

انتهای پیام/

کد خبر: 995061

وب گردی

وب گردی