افتتاح آزمایشگاه جدید پژوهشگاه فضایی در آینده نزدیک/ ماهواره ظفر تا شهریور سال ۹۸ آماده می شود

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به توسعه زیر ساخت‌های آزمایشگاهی، گفت: نگاه ما به این زیرساخت‌ها ملی است و سه شنبه آزمایشگاه جدید پژوهشگاه افتتاح می‌شود که به تمام نیاز‌های آزمایشگاهی در بخش فضا پاسخ می‌دهد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، حسین صمیمی رئیس پژوهشگاه فضایی در مراسم روز فناوری فضایی که در وزارت ارتباطات در حال برگزاری است، اظهار کرد: صنعت فضایی ایران یکی از پیشروترین دستاورد‌های انقلاب است.

وی با اشاره به روز ملی فناوری فضایی امسال گفت: امروزه رویکرد‌ها و اصطلاحات جدیدی وارد حوزه فضایی شده که خدمات فضا پایه، آزادسازی داده‌های فضایی، صندوق‌های خطر پذیر و اپراتور‌های خصوصی از جمله این اصطلاحات است.

صمیمی با بیان اینکه پژوهشگاه فضایی رسالت مدیریت تحقیقات فضایی را برعهده دارد، اظهار کرد: به سمت ایجاد هسته دانش محور در داخل و شبکه توانا در خارج از پژوهشگاه پیش رفته‌ایم و هسته دانای پژوهشگاه جوانان دانشمند و شبکه خارجی دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان هستند.

رئیس پژوهشگاه فضایی با اشاره به همکاری با دانشگاه‌ها اظهار کرد: برای رفع نیاز‌های آتی فناوری فضایی با ۱۳ دانشگاه و ۱۲۰ استاد تعامل داریم و تعامل تحقیقات دانشجویان را جهت‌دهی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در پروژه طراحی و ساخت ماهواره، زیرسیستم‌ها را به کمک دانشگاه‌ها پیش می‌بریم و بیش از ۴ میلیارد تومان قرارداد بسته‌ایم.

صمیمی با اشاره به توسعه زیر ساخت‌های آزمایشگاهی گفت: نگاه ما به این زیرساخت‌ها ملی است و سه شنبه آزمایشگاه جدید پژوهشگاه افتتاح می‌شود و به تمام نیاز‌های آزمایشگاهی در بخش فضا پاسخ می‌دهد.

رئیس پژوهشگاه فضایی درباره توسعه کاربرد‌های فضایی گفت: در راستای همکاری با دستگاه‌ها دولتی توانسته‌ایم سامانه پایش کشاورزی و آمایش سرزمین و حقآبه را پیش ببریم.

ماهواره ظفر تا شهریور ۹۸ آماده می شود

در ادامه حجت تارزاده دبیر ستاد مراسم روز ملی فناوری فضایی، با اشاره به پرتاب اولین ماهواره بومی ایران اظهار کرد: به دنبال پرتاب ماهواره امید به فضا این روز نامگذاری شد و فناوری فضایی از برکات انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به برنامه‌های فضایی طی سال‌های گذشته گفت: درسال ۸۸ با پرتاب موفق کاوشگر ۳ و نمایی از مصباح، طلوع و نوید روز فناوری فضایی برگزار شد و تولید ماهواره بر سیمرغ هم در همان سال انجام گرفت.

دبیر مراسم روز فناوری فضایی با اشاره برنامه روز فناوری فضایی در سال ۸۹ گفت: سال ۸۹ ماهواره‌های رصد، فجر و ظفر رونمایی شدند که رصد و فجر در مدار قرار گرفتند و ظفر تا شهریور ۹۸ آماده می‌شود

تارزا‌ده ادامه داد: سال ۹۰ ماهواره نوید پرتاب شد و مدل توسعه یافته زهره در سال ۹۱ رونمایی شد؛ سال۹۲ ماهواره‌های تدبیر و خلیج فارس رونمایی شدند و دومین میمون به نام فرگام پرتاب شد و سالم به زمین بازگشت، سال ۹۳ ماهواره فجر پرتاب شد و آزمایشگاه ملی سنجش در سال ۹۴ رونمایی شد؛ ۹۵ ماهواره مهندسی ناهید یک رونمایی شد و اکنون بسیاری از پروژه‌ها عملیاتی شدند؛ سال گذشته نیز پیش نویس قانون فناوری فضای رونمایی شد.

وی با اشاره به روز فناوری فضایی سال ۹۷ گفت: آینده‌ای روشن برای این صنعت پیش روی ایران خواهد بود و روز فناوری فضایی امسال با پیام صلح و دوستی دستاورد چهار دهه خودباوری کار خود را آغاز کرده است.

دبیر فناوری فضایی با اشاره به اهمیت فضا اظهار کرد: امیدوار هستیم به کمک بخش دولتی و با اتکا به توان داخلی کشور بتوانیم موفقیت‌هایی خوب کسب کنیم.


انتهای پیام/

کد خبر: 995090

وب گردی

وب گردی