آذری جهرمی: پیام دوستی در فضا طنین‌انداز می‌شود/ پلیس مشتری حوزه فضایی شد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که به زودی طنین صدای ایرانیان را در فضا خواهیم داشت، گفت: ما پیام را شکست خورده نمی‌بینیم و پیام دو با ۴۰ برابر دقت طی سه سال ساخته می‌شود. پیام دوستی ما با دقت ۱۰ برابر طی روز‌های آینده در فضا خواهد بود و تجربه‌ای برای ظفر علم و صنعت خواهد بود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز؛ محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم روز فناوری فضایی که در وزارت ارتباطات درحال برگزاری است با اشاره به روز فناوری فضایی اظهار کرد: چهلمین سالگرد پیروزی اسلامی را گرامی می‌داریم، همچنین یاد و خاطره سه تن از متخصصان در حادثه آتش سوزی پژوهشگاه فضایی.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه سال گذشته گفتم که می‌خواهیم ثمرات دانش فضایی را در کشور کاربردی کنیم، اظهار کرد: این دانش از گذشته به ما رسیده است و صنعت فضایی تحولی بزرگ در کشور به وجود آورده است و بسیاری از کشور تولید کننده آن است دانش نیستند.

وی با بیان اینکه به دنبال استفاده کاربردی از صنعت فضایی بوده ایم، گفت: باید از متخصصان صنعت فضایی تشکر کنم که کار خود را بی‌حاشیه پیش برده‌اند. امروز دانش کشاورزی و مدیریت آب از صنعت فضایی استفاده می‌کند و پلیس مشتری ثابت دانش فضایی شده است و اقتضای استفاه از این فرآیند را دارد.

جهرمی ادامه داد: مسیر تدوین شده پیش روی صنعت فضایی به خوبی طی می‌شود و این موضوع مورد تایید متخصصان قرار گرفته است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه مردم درباره صنعت فضایی چه پرسشی دارند، گفت: باید به این موضوع پرداخت که آیا فناوری فضایی پر هزینه است یا خیر، گزارش دادیم فرآیند ساخت پیام چه میزان بوده است و هزینه ساخت دوستی از پیام کمتر است.

وی ادامه داد: دانشمندان حوزه فضایی با بهره بردن از انگیزه‌ها و علاقه خود تلاش کرده‌اند و کار خود را انجام دادند و دستاورد آزادسازی اطلاعات فضایی در حوزه کشاورزی و آبی قابل لمس است.

جهرمی با اشاره به حل مشکلات کشاورزی، گفت: باید لحظه‌ای بدانیم در کدام نقطه از کشور چه میزان محصولی کاشته شده است و به کشاورز بگوییم که چگونه از منابع خود استفده بهینه داشته باشد، اگر بتوانیم در مدیریت منابع آب از اطلاعلت فضایی استفاده کنیم خدمتی بزرگ است، اگر از این دستاورد استفاده کنیم می‌توانیم سابقه نورچشمی‌ها و برج سازی‌ها را متوجه شویم فناوری همواره در خدمت شفاف سازی است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به باز کردن داده‌های اطلاعاتی سازمان فضایی گفت: برای ارائه کمک به مهندسین کشاورزی داده‌ها باز می‌شوند و سازمان فضایی این حرکت را به خوبی آغاز کرده است و در حوزه زنجیره کریدور فناوری اطلاعات پارک فناوری توسعه اقتصاد دیجیتال در مازندران کار خود را آغاز کرده است و اداره کل ویژه برای توسعه کسب و کار‌های فضا پیما ایجاد شده است.

وی اظهار کرد: دانش فضایی را سر سفره مردم آورده ایم و بدان شفافیت ایجاد می‌شود و هزینه زیادی ندارد و آورده بسیاری دارد.
جهرمی با اشاره به ماهواره‌هایی که از آسمان ایران می‌گذرد، اظهار کرد: ما توانستیم در مدارات بین المللی هم قدرتمند وارد شویم. دروغ می‌گویند که اهداف ماهواره‌ای ایران موشکی است و خود موسسات بین المللی گزارش دادند که برنامه فضایی ایران صلح آمیز است و همانطور که در عرصه ماهواره بر و فضایی ما را تحریم کردند روی پای خود ایستاده‌ایم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه می‌توانیم زندگی مردم را بهبود ببخشیم اظهار کرد: ما با هیچ کسی چالش نداریم، اهداف و استفاده و دقت ماهواره هایمان مشخص است و این غربی‌ها هستند که ما با مشکل دارند و اکنون برنامه ما در کشاورزی و هوایی است و در نسل بعدی به سراغ ناوبری می‌رویم.
وی با بیان اینکه فضای مجازی متعلق به همه است، گفت: هر ۲ فضا هم تهدید دارد و هم فرصت. به فرموده مقام معظم رهبری باید در فضای مجازی حضور فعال داشته باشیم و برای مواجه هوشمندانه راه دیگری نداریم و نباید در اعتراض به مسائل اعصاب مردم خود را خرد کنیم و در شرایط کنونی تا امیدی تزریق کنیم تهدید‌ها همیشه وجود دارند و نباید آنها را به فرصت تبدیل کنیم.

جهرمی ادامه داد: سرمایه نسل جدید عقل اوست. می‌گوید دوره استفاده از منابع طبیعی به پایان رسیده است و اجازه دهید به کمک خلاقیت اقتصاد را رونق دهیم هدف فناوری کاهش هزینه‌هاست و مسیر فضایی تجربه‌ای است که می‌توان برای ما موثر باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به خط پیش روی صنعت فضایی گفت: ادامه توسعه کاربرد‌های حاکمیتی فضایی و کاربردی و توسعه فناوری کار خودرا ادامه می‌دهیم.

وی با اشاره به پیام گفت: ما پیام را شکست خورده را نمی‌بینیم و پیام دو با ۴۰ برابر دقت طی سه سال ساخته می‌شود پیام دوستی ما با دقت ۱۰ برابر طی روز‌های آینده در فضا خواهد بود و تجربه‌ای برای ظفر علم و صنعت خواهد بود.

جهرمی درباره ناهید «۱» اظهار کرد: این ماهواره اولین تلاش ما در بخش مخابراتی است و «ناهید ۲» اولین ماهواره مخابراتی عملیاتی ایران خواهد بود.

وی یادآوری کرد: امیدواریم با همدلی‌های دولتی و کاهش برخی از بد‌سلیقگی‌ها در حوزه فناوری اطلاعات شاهد رشد و بالندگی کشور باشیم و بزرگی مردم ایران را به جهانیان ثابت کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 995106

وب گردی

وب گردی