نسل جدید کارآفرین آغازگر همکاری‌های بین‌المللی است

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری اسلامی ایران گفت: نسل جدیدی از کارآفرینان خلاق و جوان در کشور پرورش یافته است که می‌تواند زمینه‌ ایجاد همکاری‌های مشترک علمی و فناوری با دیگر کشورها را فراهم کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری اسلامی ایران در دیدار قصی عبدالوهاب السهیل وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی عراق، ایجاد یک زیست‌بوم همکاری مشترک شرکت‌های دانش‌بنیان و نیروی انسانی خلاق را زمینه‌ساز شکوفایی توانمندی‌های دو کشور دانست و گفت: یک نسل جدید کارآفرین در ایران شکل گرفته و زمینه ساز ایجاد ارزش افزوده، پیشرفت علمی و اقتصادی شده است. این نسل جدید، آینده ساز و تعیین کننده سرنوشت اقتصاد کشور و تعاملات بین‌المللی در حوزه علم، فناوری و اقتصاد است.

ستاری، با اشاره به ظهور استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‎بنیان در حوزه‌های گوناگون فناوری گفت: این کسب‌وکارهای نوظهور، در ارائه خدمات و محصولات خود با کیفیت بالا و در عرصه بین‌المللی توانمند هستند و می‌توانند ظرفیت خوبی برای همکاری‌های مشترک باشند اما باید یک زیرساخت مناسب برای مفاهمه میان این کسب‌وکارها در دو کشور ایجاد شود.

رئیس بنیاد ملی نخبگان ایران، آمادگی ایران برای تعامل علمی و پژوهشی را یادآور شد و گفت: همان‌طور که اکنون تعامل خوبی میان وزارت علوم دو کشور در حوزه تربیت دانشجویان وجود دارد، این آمادگی را داریم که افراد متخصص در حوزه‌های توانمندی ایران همچون نانوفناوری، زیست‌فناوری، سلول‌های بنیادی و فناوری اطلاعات و ارتباطات و دیگر حوزه‌های فناوری تربیت شوند.

وی افزود: در ساختار جدیدی که برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور شکل داده‌ایم، دانشگاه‌ها بخش جدایی‌ناپذیر و مهم جامعه به شمار می‌روند. بر اساس این ساختار، دانشگاه‌ها به فهم تازه‌ای در حمایت از ایده‌های نو دست یافته‌اند، خود را در سرنوشت جامعه و جوانان تحصیل‌کرده نقش‌آفرین می‌دانند و به دنبال چگونگی ارتباط با صنعت هستند.

ستاری، مراکز پیشرفته علمی، آموزشی آزمایشگاهی ایران در تربیت نیروی انسانی متخصص از سطح دانش‌آموزش را الگوی مناسبی برای توسعه همکاری مشترک دانست و از هیئت عراقی برای بازدید از دستاوردهای ایران در پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها دعوت کرد.

همکاری با ایران در حوزه نانوفناوری، سلول‌های بنیادی و درمان سرطان

در این نشست وزیر آموزش عالی و تحقیقات عراق نیز با اشاره به توانمندی‌های ایران در حوزه‌های گوناگون مانند نانوفناوری، پزشکی و سلول‌های بنیادی گفت: به دنبال این هستیم که یک نوع همکاری میان مراکز علمی و دانشگاهی ایجاد شود و در حوزه‌ها و موضوعات ویژه‌ای چون درمان انواع سرطان، سلول‌های بنیادی و مطالعات ویژه در علوم و فناوری‌های پیشرفته از تجربیات ایران استفاده کنیم.

همچنین در این دیدار علی مرتضی بی رنگ رئیس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری گفت: همکاریهای بین دو کشور در حوزه علم و فناوری به سال 1394 و امضاء یادداشت تفاهم بین معاونت علمی و وزارت علوم عراق در آن زمان برمی گردد. وی افزود: در چارچوب تفاهم صورت گرفته نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ساخت داخل ایران در سال 1395 میزبان هیأتی نسبتا بزرگ از مسئولین و متخصصین دانشگاهها و وزارت علوم و فناوری عراق بود.

عراق میزبان تجهیزات آزمایشگاهی ساخت ایران می‌شود

در این دیدار، پیمان صالحی معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری گفت: ایران یک از قطب‌های توانمند تولید تجهیزات آزمایشگاهی است به‌طوری‌که بیش از 9000 تجهیز پیشرفته و منطبق با استانداردهای بین‌المللی در تازه‌ترین دوره نمایشگاه آزمایشگاهی ساخت ایران عرضه شده است.

صالحی ادامه داد: این میزان از تولیدات آزمایشگاهی می‌تواند زمینه‌ای برای صادرات محصولات فناورانه آزمایشگاهی به کشور همسایه باشد و راه را برای انتقال دانش و فناوری و نیز همکاری‌های مشترک شرکت‌های دانش‌بنیان دو کشور در این حوزه هموار کند.

وزیر علوم عراق ضمن استقبال از همکاری در زمینه تجهیزات آزمایشگاهی و تجهیزات دانش‌بنیان، از آمادگی عراق برای میزبانی تجهیزات آزمایشگاهی ساخت ایران و ارائه این توانمندی‌ها گفت.

در این دیدار درباره زمینه همکاری‌های مشترک علمی و فناوری، انتقال دانش فنی و تجارب علمی و تعامل‌های میان شرکت‌های فناور دو کشور بحث و گفت‌وگو شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 995111

وب گردی

وب گردی