اطلاعات ماهواره‌ای باید منبعی برای توسعه اقتصاد دانش بنیان باشد/قانون جامع فضایی را تدوین می کنیم

معاون نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات با اشاره به اقتصاد دانش بنیان، گفت: اکنون دولت‌ها به سمت حرکت به سوی این اقتصاد هستند و تغییر نوع نگاه ما به صنعت و خدمات فضا‌پایه از جمله مهم‌ترین اقداماتی است که انجام داده‌ایم.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، نصرت الله جهانگرد معاون نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم روز فناوری فضایی که در وزارت ارتباطات درحال برگزاری است با بیان اینکه صنعت فضایی محصول مرکب دانش تمام بشر است، اظهار کرد: در حوزه فضایی تمام متخصصان با یکدیگر همکاری می‌کنند و پس از آنکه ماهواره‌ها در مدار قرار می‌گیرد اقتصادی بزرگتر را برای کشور به‌وجود می‌آورند.

معاون نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات با اشاره به اقتصاد دانش بنیان اظهار کرد: اکنون دولت‌ها به سمت حرکت به سوی این اقتصاد هستند و تغیر نوع نگاه ما به صنعت و خدمات فضا پایه از جمله مهم‌ترین اقداماتی است که انجام داده‌ایم.

وی با بیان اینکه دستاورد‌هایی که از سطح ماهواره برای حوزه اقتصادی حاصل می‌شود بسیار زیاد است، اظهار کرد: دستاورد‌های مختلفی در حوزه فرهنگی و سیاسی و اقتصادی در حوزه فضایی به‌وجود می‌آید و اکنون در عرصه ملی موفقیت‌های خوبی را مشاهده می‌کنیم.

جهانگرد ادامه داد: حوزه فضایی جنبه‌های مختلف و محیط زیست و کشاورزی را در بر می‌گیرد و همه ما شاهد برکات است دانش ملی هستیم؛ اما باید هماهنگی ملی درخصوص بهره برداری ملی این حوزه داشته باشیم و اطلاعات ماهواره‌ای به عنوان منبعی برای توسعه اقتصاد دانش بنیان باشد تا با جلب دانش و بخش خصوصی آثار مثبت داده‌های فضایی را شاهد باشیم.

معاون نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات با بیان اینکه آینده جهان بر پایه ارتباطات است، گفت: آینده جهان در یک بستر فضایی خواهد بود و امیدوارم با هماهنگی ملی به موفقیت‌های خوبی در این حوزه برسیم.

در ادامه رامین نورقلی پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در مراسم روز فناوری فضایی که در وزارت ارتباطات درحال برگزاری است با اشاره به تکنولوژی فضایی اظهار کرد: حضور ایران در میان کشور‌های صاحب نام و دارای چرخه فضایی برای ما افتخار آفرین است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: پس از آنکه موفق به ساخت و پرتاب ماهواره امید شدیم کشور‌های خارجی درباره این موضوع صحبت‌های بسیاری کردند و این موضوع سبب غرور آفرینی برای ما شد.

وی با بیان اینکه عرصه فضایی محل رقابت است، گفت: کشور‌های مختلفی وارد این حوزه شده اند و برای لانچ کردن ماهواره‌ها در مدار ۲۰ هزار دلار پول احتیاج است و البته این میزان پول برای کشور ایران بیشتر است.

نورقلی پور با اشاره به نقش مجلس در صنعت فضایی بیان کرد: نقش مجلس در این زمینه پر رنگ است و نمایندگان مجلس باید نسبت به این حوزه آگاهی داشته باشند و باید بگویم ایران جز معدود کشور‌هایی است که به دانش فضایی دست یافته است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: در کمیسیون تخصصی فضایی کارگروهی در حوزه هوافضا وجود دارد و برای پیوستن به کنوانسیون‌های بین المللی برنامه ریزی‌ها صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به قانون جامع فضایی اظهار کرد: این قانون در کشور وجود ندارد و به دنبال تدوین آن هستیم و باید بتوانیم آن را در مجلس به تصویب برسانیم.

نورقلی پور با اشاره به برگزاری اولین کنفرانس حقوق فضا توسط سازمان ملل گفت: یه دنبال افزایش فعالت‌های فضایی و رقابت میان بخش هلی مختلف باید قامت تصویب حوزه فضایی تدوین شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه آمایش سرزمینی اهمیت بسیاری دارد اظهار کرد: سند آمایش درجهت برنامه ریزی کلان توسعه دست تصمیم گیران را برای تصمیم سازی توزیع عادلانه اعتبارات باز می‌گذارد.

گفتنی است تمبر روز ملی فناوری فضایی با حضور وزیر رونمایی شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 995129

وب گردی

وب گردی