ایران برای همکاری‌های علمی و توسعه پژوهش‌ها با عراق در اولویت است

دکتر قصی عبدالوهاب السهیل گفت: یکی از اهداف اصلی وزارت آموزش عالی و تحقیقات علمی عراق تقویت و تحکیم ارتباطات علمی با کشورهای مختلف است که جمهوری اسلامی ایران در این زمینه در اولویت است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر قصی عبدالوهاب السهیل وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی عراق و هیأت همراه در سفر به تهران با دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی دیدار و درباره نحوه گسترش تعاملات علمی بین دو کشور گفت و گو کردند.

دکتر عبدالوهاب السهیل با تبریک ایام الله دهه فجر و پیروزی‌ انقلاب اسلامی گفت: نهضت علمی که در جمهوری اسلامی ایران به وجود آمده، باعث افتخار و سربلندی است.

وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی عراق با اشاره به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی، اظهارداشت: قطعاً این امکانات بازتاب مثبتی برای عراق و سایر کشورهای همسایه و دوست ایران دارد.

وی با تأکید بر اینکه آموزش عالی در کابینه جدید کشور عراق دارای جایگاه ویژه‌ای است، افزود: تلاش دولت عراق بازگرداندن جایگاه دانشگاه‌های این کشور به سطح دانشگاه‌های جهان است، به همین منظور یکی از اهداف اصلی وزارت آموزش عالی و تحقیقات علمی عراق تقویت و تحکیم ارتباطات علمی با کشورهای مختلف است که جمهوری اسلامی ایران در این زمینه در اولویت قرار دارد.

دکتر عبدالوهاب السهیل با بیان اینکه وزارت آموزش عالی و تحقیقات علمی عراق به دنبال گسترش تحصیلات عالیه و سطوح بالاست، گفت: از پژوهش‌ها و مطالعات برجسته و علمی که در سطوح آموزش عالی و تحصیلات دانشگاهی انجام شود، استقبال می‌کنیم.

وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی عراق بر بهبود و تقویت توانایی‌های علمی دانشمندان جوان تأکید کرد و افزود: تمایل به توافقاتی برای همکاری بیشتر و مستمر بین پژوهشگران برجسته ایران و عراق داریم، به ویژه اگر بر روی مباحثی همچون سلول‌های بنیادی، تشخیص به موقع سرطان و ... اقدامات و بررسی‌های علمی صورت گیرد تا به نتایج قابل ملموس منجر شود.

وی خاطر نشان کرد: کشور ایران در راستای توسعه پژوهش‌ها و همکاری‌های علمی در اولویت است و سعی داریم گام‌های عملی و مشخصی در جهت فاصله گرفتن از سیاست‌ها و روش‌های سنتی برداریم.

دکتر عبدالوهاب السهیل با اشاره به اینکه پژوهش‌های مشترک بین ایران و عراق در زمینه‌های متعدد از جمله ریزگردها نیاز حقیقی و تاکتیکی دو کشور است، گفت: همکاری و حمایت وزارت آموزش عالی و تحقیقات علمی عراق از این‌گونه تحقیقات کاربردی جدی است و از هیچ‌گونه تلاش و کوششی دریغ نمی‌کنیم.

وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی عراق تأکید کرد: باید به دنیا نشان دهیم شیعیان دارای دانشمندان و پژوهشگران توانمند و برجسته‌ای هستند که موفق به جهش کیفی در زمینه علمی و پژوهشی شده‌اند.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی آزمایشگاه علمی از سوی ایران در کشور عراق دارای تأثیرات بسیار مثبتی است، اظهار داشت: می‌خواهیم ایران در عراق آثار و ردپای واقعی داشته باشد.

در انتهای این دیدار مقرر شد تفاهم‌نامه‌ای در خصوص موضوعات مورد علاقه دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت آموزش عالی و تحقیقات علمی عراق تدوین تا پس از بررسی‌های لازم، منعقد شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 995131

وب گردی

وب گردی