آینده مبهم فیس بوک 15 ساله در میان انبوه مشکلات

در حالی که 15 سال از ظهور فیس‌بوک در عرصه ارتباطات اجتماعی می گذرد و این شبکه با استقبالی چشمگیر مواجه شده؛ اما با توجه به چالش های اخیر این شرکت در سال‌های اخیر، موفقیت و ادامه کار آن در آینده در هاله ای از ابهام فرو رفته است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری عربی 21، 15 سال پیش فیس بوک در یکی از اتاق های خوابگاه دانشجویی هاروارد تاسیس و به بزرگترین شبکه اجتماعی جهان تبدیل شد. شبکه ای که امروزه بیش از یک میلیارد کاربر دارد؛ اما این موفقیت خیره کننده خالی از ایراد و اشکال نیز نبوده است.

در 4 فوریه 2004 مارک زاکربرگ اولین نمونه این شبکه اجتماعی را ارائه کرد که هم اکنون حدود 25 درصد از مردم جهان از آن استفاده می کنند، فیس بوک امروز به شرکتی تبدیل شده است که ارزش آن در بازار بورس به 500 میلیارد دلار رسیده و خالص درآمدهای سالانه آن به مبلغی حدود 22 میلیارد دلار بالغ می شود.

ثروت موسس این شبکه اجتماعی بزرگ که تنها 34 سال دارد حدود 62 میلیارد دلار است؛ اما این موفقیت بزرگ در دو سال گذشته با چالش ها و مشکلاتی مواجه شده است و رسوایی‌هایی را در خصوص عملکرد این شرکت که بخش زیادی از درآمدهای خود را از تبلیغات به دست می آورد به دنبال داشته است.

این مسائل نگرانی هایی را در مسئولان سیاسی در خصوص انتشار اخبار جعلی روی این شبکه اجتماعی و همچنین مدافعان حریم خصوصی برای احتمال سوء استفاده از اطلاعات شخصی کاربران و حتی مدافعان حقوق بشر نیز به دنبال داشته است.

جاش برناو از تحلیلگران حوزه فناوری می گوید: فیس بوک شرکت بسیار قدرتمندی است که اقدام به تولید محصولی اعتیاد‌آور کرده است و بسیاری نمی توانند بدون آن زندگی کنند و در نتیجه این مسئولیت بزرگی را برای مدیران این شرکت به دنبال خواهد داشت.

دبرا ویلیامسون تحلیلگر «ای مارکتر» معتقد است فیس بوک پس از مشکلاتی که در سال 2018 با آن مواجه شد دیگر شایسته تقدیر نیست، فیس بوک امروز پس از 15 سال به شرکتی بالغ تبدیل شده و شرکتی نو پا نیست که این مسائل از آن قابل پذیرش باشد.

فیس بوک به یک شبه امپراتوری تبدیل شده است که برخی نرم افزارهای اجتماعی رایگان که بسیار در جهان مورد استفاده قرار می گیرد را در اختیار داد. از جمله آنها اینستاگرام است که استانداردهای عرصه تصویر در فضای مجازی را تغییر داده و همچنین مسنجر و واتساب، دو بستر برای ارائه خدمات مربوط به گفت‌و‌گوهای مجازی است، هر کدام از این نرم افزارها بیش از یک میلیارد کاربر دارند که بیشتر آنان از نسل جوان هستند.

در ماه های اخیر مارک زاکربرگ و شریل سندبرگ مدیر عملیات فیس بوک به عنوان نفر دوم این شرکت در معرض حملات گسترده گروه هایی قرار گرفته اند که به انجام اقدامات وسیع و سریع برای جلوگیری از انتشار اطلاعات غلط و حاوی محتوای نفرت انگیز تاکید دارند.

فیس بوک میلیاردها دلار برای اصلاح وضعیت شبکه اجتماعی خود از طریق بهبود سامانه های مربوطه و جذب کارمندان بیشتر هزینه کرده است. این شرکت امروز 30 هزار کارمند در بخش امنیت سایبری خود دارد.

مارک زاکربرگ که در معرض انتقادات شدیدی قرار گرفته است بر این مسئله تاکید دارد که فیس بوک برای نزدیک شدن مردم به یکدیگر بوده و کاملاً قابل اعتماد است.

وی به طور کامل تغییر مشی این شرکت را با وجود انتقادات شدید به فیس بوک در خصوص مدیریت اطلاعات شخصی رد کرده است، خدمات ارائه شده در این شبکه اجتماعی کاملاً رایگان است چرا که تبلیغات انجام شده در آن بر اساس اطلاعات شخصی جمع آوری شده از کاربران صورت می پذیرد.

این استراتژی کاملاً جوابگو بوده و تعداد کاربران نیز پایدار و رو به افزایش باقی مانده است.

مارک زاکربرگ برای اثبات حسن نیت خود پیشنهاد کرد در سال جاری در بحث های عمومی مربوط به آینده اینترنت و راه های استفاده از آن در راستای منافع جامعه شرکت کند.

وی در ابتدای سال جاری میلادی گفت: من برای شرکت در بحث های عمومی و گسترش افق های همکاری خود برای مشخص شدن توافقات لازم و جهت گیری ها ضروری آمادگی دارم.

اما تاریخ آکنده از شرکت هایی است که پیش از آنکه به دست فراموشی سپرده شوند تصور می شد هرگز افول نخواهند کرد.

خطری که فیس بوک را نیز تهدید می کند تغییر عادت های کاربران و روش تعامل آنان با تجهیزات الکترونیکی است.

جاش برناو می گوید: تحول در خدمات صوتی و تعامل شرکت ها و افراد با هوش مصنوعی در حال توسعه و گسترش است و معلوم نیست فیس بوک بتواند جایگاه خود را در این تحولات سریع به دست آورد.

انتهای پیام/

کد خبر: 995141

وب گردی

وب گردی