تکوین سلول های بنیادی مغزی به سلول های عصبی جدید

سلول های بنیادی، سلول های با پتانسیل بالا هستند که می توانند به انواع سلول های مختلف بدن تمایز یابند. این امر اجازه می دهد که بافت هایی مانند عضلات و حتی مغز بتوانند بعد از آسیب تا حدی ترمیم یابند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در مطالعه ای جدید محققین آلمانی در مرکز تحقیقات سرطان آلمان اطلاعاتی را در مورد نحوه تصمیم گیری سلول های بنیادی برای تبدیل شدن به سلول های عصبی جدید ارائه کرده اند.

دکتر مارتین ویلابا و همکارانش اولین مراحلی که به موجب آن ها مشخص می شود که چه ژن هایی روشن شوند و کدام یک آن ها برای تولید پروتئین های جدید به کار گرفته شوند را مورد آنالیز قرار داده اند.

آن ها انتظار داشتند که دریابند که سلول های بنیادی براحتی برخی از ژن هایشان را برای تبدیل شدن به نورون خاموش می کنند اما مسئله پیچیده تر بود.

دکتر ویلابا و همکارانش دریافتند که ژن های سلول های بنیادی خاموش نمی شوند بلکه در یک وضعیت آماده باش(standby mode) قرار می گیرند که مانع از پروتئین سازی بوسیله آن ها می شود و آن ها را به صورت چند توان نگه می دارد.

برای وارد شدن به این مرحله standby و وارد شدن به مسیر تبدیل شدن به نورون، سلول های بنیادی باید سیگنال داخلی شان برای تکثیر(موسوم به TOR) را خاموش سازند و تقسیم شدن را متوقف کنند.

در این مسیر سلول های بنیادی بلیط برگشت را نیز خریداری می کنند و در واقع روشن و خاموش شدن TOR به سلول های بنیادی اجازه می دهد به نورون تبدیل شوند یا این که نورون ها به سلول های بنیادی تبدیل شوند. بنابراین، این تصمیم که گاهی سلول های بنیادی به نورون تبدیل می شوند، گهگاهی به صورت معکوس در می آید.

اگر سلول های بنیادی نتوانند سیگنال TOR شان را به طور مناسب کنترل کنند، به حالت بنیادینگی بر می گردند و همین امر می تواند موجبات بروز سرطان مغز را به جای ترمیم آسیب مغزی فراهم آورد. در واقع در بسیاری از سرطان ها سطح سیگنال TOR به طور مصنوعی بالا است و همین امر می تواند به یک هدف درمانی برای سرطان تبدیل شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 995149

وب گردی

وب گردی