ادعای تمدن چندهزارساله  داریم ، اما این وضعیت رانندگى مان است!

 محمد مسلمى بازیگر قدیمی در مرد فرهنگ رانندگی گفت: مدعى تمدن چندهزارساله ایم، اما این وضعیت رانندگى مان است! البته من کلا از سرعت خیلى خوشم نمی آید و همیشه آرام و با احتیاط رانندگی می کنم.

به گزارش ایسکانیوز، وقتی حرف از برنامه هاى ماندگار کودک می شود، کمتر کسی است که یاد عمو فیتیله ای ها و برنامه نوستالژیک شان نیفتد. یکی از پرمخاطب ترین برنامه کودک های تلویزیونی در دو دهه اخیر، "فیتیله جمعه تعطیله" بوده است. یکى از این عمو فتیله هاى معروف، محمد مسلمی است.

محمد مسلمی در سال ١٣٤٨ در انزلی متولد شده، اما اصالتش به استان اردبیل بر می گردد و آذری زبان است. او دانش آموخته رشته کارگردانی و بازیگری از مجتمع آموزشی سینماست و از سال ١٣٦٤ در تلویزیون به صورت حرفه‌ای فعالیت می کند. مسلمی اعتقاد دارد نباید خودمان را به فرهنگ سازى درباره ترافیک محدود کنیم؛ زیرا داشتن فرهنگ مثبت موضوعى نیست که بتوان آن را تفکیک کرد و اگر جامعه ای فرهنگ مثبت را یاد بگیرد، در همه زمینه ها آن را رعایت مى کند.
این بازیگر قدیمى تلویزیون، درباره فرهنگ ترافیک و رانندگی در ایران گپ و گفتى کوتاه با سایت پلیس راهور ناجا داشت که در ادامه مى خوانید.


-چندسال است که گواهینامه گرفته اید؟ رانندگی تان محتاط است یا باسرعت؟


دقیق به خاطر ندارم اما فکر می کنم نزدیک 20 سالگی بود که گواهینامه گرفتم و در مورد رانندگی باید بگویم که کلا از سرعت خیلى خوشم نمی آید و همیشه آرام و با احتیاط رانندگی می کنم.

-آیا تا امروز خلاف هم داشته اید؟ بیشتر تخلف های رانندگی تان چه چیزی بوده؟


همه ما ممکن است خلاف داشته باشیم حالا یا عمدا یا سهوا؛ اما اینکه بگویم همیشه در حال خلاف کردن هستم نه اینطور نیست شاید در همه این سال ها کم تر از انگشتان یک دست خلاف کرده باشم. تا جاى ممکن خودم را موظف مى کنم که قوانین را در همه شرایط رعایت کنم.

-رانندگی بین خطوط را هم رعایت می کنید؟


بله رعایت می کنم. چون رانندگی با آرامش و رعایت قوانین را از طرف دیگران دوست دارم، خودم هم تلاش می کنم تا این قوانین را زیرپا نگذارم. در کل احترام به قوانین را در همه کارها ضروری می دانم.

-چه انتظارى در رانندگی از مردم دارید؟


بیشتر از مردم، از مسئولین و ارگان ها انتظار دارم تا روی مسئله فرهنگ سازی برنامه ریزی کنند، برای کودکان برنامه هایى را اجرایی کنند تا حداقل نسل های بعدی جامعه با مشکلات کم تری مواجه شوند، چون اگر ما به کودکان فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه را یاد بدهیم قطعا آن ها روی بزرگترها هم تاثیر می گذارند و لااقل سال هاى بعد شهر بهتری براى زندگى خواهیم داشت. اما فقط هم درصدد این نباشیم که براى یک موضوع خاص فرهنگ سازی کنیم، بلکه این فرهنگ سازی را در همه بخش های زندگی فردی و اجتماعی به کار ببریم.

-چه خلاف هایی در رانندگی هستند که شما را کلافه یا عصبانی می کنند؟


رعایت نکردن حق تقدم، نه تنها در رانندگی بلکه در همه کارها رعایت نکردن حق تقدم از نظر من کلافه کننده ترین کار ممکن است، به نظرم افرادی که فرهنگ مثبت داشته باشند و کشوری که روی مسئله فرهنگ سازی و مقوله اخلاقیات و رفتارهاى انسانى و حقوق متقابل افراد کار کند، قطعا این مسائل و مشکلات کوچک مانند رعایت نکردن حق تقدم را نخواهد داشت.

-به نظرتان بهترین و سریع ترین راه برای حل مشکل ترافیک در کلانشهرهایی مثل تهران چیست و چه راهی برای بهبود فرهنگ رانندگی در کشور پیشنهاد می دهید؟


فرهنگ و اخلاق رانندگی از دیگر فرهنگ ها جدا نیست، یعنی اگر بخواهیم در مورد فرهنگ مثبت در رانندگی صحبت کنیم باید اول درباره اینکه کلا فرهنگ چیست حرف بزنیم و ببینیم که مسئولان کشور ما، چقدر به این موضوع اهمیت مى دهند که کشور، مروج فرهنگ مثبت باشد؟ فرهنگ رانندگی از دیگر فرهنگ ها مثل فرهنگ استفاده از انرژی، طبیعت، شهرنشینى، آپارتمان نشینی و... جدا نیست. در واقع اگر جامعه ای دارای فرهنگ مثبت باشد، در همه موارد این فرهنگ را رعایت می کند. ما نمی توانیم بگوییم اول روی فرهنگ رانندگی کار کنیم بعد برویم سراغ فرهنگ استفاده درست از انرژی! نه اینطور نیست. به نظرمباید بیشتر از تمرکز روی جزئیات به صورت کلی روی بحث فرهنگ سازی کار شود و تمام ارگان ها با هم روی این مساله کار کنند تا فرهنگ استفاده از هر چیزی در کشور جا بیفتد. باز هم تاکید دارم به نظرم یکی از مهم ترین و کم هزینه ترین کارهایی که می توان انجام داد، این است که با آموزش درست و به موقع بچه ها باعث شکل گیرى این فرهنگ از کودکی در شهروندان بشویم و از طرفى بچه ها روی رفتارهاى غلط والدین شان هم تاحدى تاثیر بگذارند.

-در بی نظمی ترافیک به نظرتان فقط مردم مقصر هستند یا مسئولین هم اشتباهاتى دارند؟


به نظر من هر دو مورد مقصرند، ما همیشه مدعی داشتن فرهنگ چندین هزار ساله هستیم ولی نحوه رانندگی مان با تمدن چند هزار ساله مان تناسب ندارد. البته نمی خواهم این را به همه افراد تعمیم بدهم، اما در اکثر موارد ما مردم، حرف هایمان با رفتارهایمان همخوانى ندارند و از آن طرف مسئولین هم یک حرکت اجرایی درست و قاطعانه انجام نمى دهند تا مشکلات مهم فرهنگى که در زندگى همه مان تاثیر دارند، به صورت ریشه اى حل شوند. این مشکلات نه تنها در رانندگی بلکه در فرهنگ استفاده از مترو، انرژی ، رعایت صف و... هم زندگى و آرامش مان را مختل مى کنند، با این حال هنوز در هیچ کدام از این موارد، ایده و برنامه و پیشنهاد درستى عملى نشده تا شهروندان به صورت ریشه اى یاد بگیرند که کدام رفتارشان در تقابل با شهروندان دیگر اشتباه و کدام درست است؟
براى همین به نظر من این ضعف شاید بیشتر از سمت مسئولان باشد تا مردم.


انتهای پیام/

کد خبر: 995179

وب گردی

وب گردی