میاندشت


 بجنورد-ایسکانیوز: تصویر جدیدی از دوربین تله‌ای کار گذاشته شده در منطقه حفاظت شده میاندشت زیستگاه یوزپلنگ آسیایی در استان خراسان شمالی ثبت شد.


این توله یوزپلنگ که در تصویر دیده می‌شود یکی از سه توله یوزپلنگ شناسایی شده در این منطقه است. این توله‌ها که اثری از مادر آنها در تصاویر گوناگون دوربین‌های تله‌ای دیده نمی‌شود صحیح و سالم در این منطقه به حیات خود ادامه می‌دهند.


منطقه حفاظت شده میاندشت یکی از زیستگاه‌های مناسب برای یوزپلنگ آسیایی است. در این منطقه علاوه بر چند یوزپلنگ آزاد شناسایی شده، یوزپلنگی به نام کوشکی نیز در شرایط نیمه اسارت و در فنس زندگی می‌کند. در گذشته بنا بود این منطقه به ایستگاه پژوهشی برای یوزپلنگ آسیایی تبدیل شود ولی با وجود صرف بودجه ادامه توسعه کار در منطقه متوقف شده است.


از طرف دیگر با نظر سازمان محیط زیست که مسوولیت منطقه حفاظت شده میاندشت را هم برعهده دارد، بناست کوشکی به یوزپلنگ ماده‌ای به نام دلبر در پارک پردیسان تهران بپیوندد تا شاید در آنجا جفت‌گیری کنند.


به باور بسیاری از کارشناسان حیات وحش و یوزپلنگ، جفت‌گیری این دو یوزپلنگ نیمه اسیر در منطقه حفاظت شده میاندشت، به شرط تامین امکانات سخت افزاری و پژوهشی مورد نیاز، می‌تواند فعالیت موفق‌تری باشد.

کد خبر: 99520

وب گردی

وب گردی