وضع کنونی «اینستکس» کمکی به آمریکاست

پایگاه «المانیتور» با اشاره به اینکه ساز و کار مالی اروپا در حال حاضر صرفا اقلام انسانی را پوشش می‌دهد، نوشته است این ساز و کار با وضعیت کنونی کمکی به دولت ترامپ است تا از اتهام مختل کردن صادرات دارو و مواد غذایی به ایران رهایی یابد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ پایگاه خبری-تحلیلی «المانیتور» در گزارشی با موضوع ساز و کار تازه رونمایی شده اروپا برای تجارت با ایران، نوشته است که اگر گستره پوشش این ساز و کار از اقلام انسانی فراتر نرود، صرفا کمکی به روایتی خواهد بود که دولت آمریکا سعی در ارائه آن دارد.

سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه روز پنج‌شنبه پس از ماه‌ها وعده در مورد راه‌اندازی یک کانال ویژه مالی برای مقابله با تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران، از ساز و کاری موسوم به «اینستکس» (INSTEX) رونمایی کردند که به گفته آن‌ها دستکم فعلا فقط کالاهای انسانی از جمله دارو و مواد غذایی را پوشش می‌دهد.

المانیتور در این مورد نوشته است: «اروپایی‌ها اشاره کرده‌اند که ممکن است نهایتا این ساز و کار را گسترش دهند تا دیگر موارد تجارت با ایران را نیز پوشش دهد. اما این ساز و کار جدید، فعلا کاملا همسو با آن چیزی است که "مایک پامپئو" وزیر خارجه ایالات متحده پیش از این اعلام کرده که از دید آمریکا قابل قبول است.»

پامپئو روز ۱۲ دسامبر (۲۱ آذر) در یک نشست خبری در مقر سازمان ملل متحد گفته بود: «در تحریم‌ها، برای مواد غذایی و اقلام دارویی استثناهای انسانی در نظر گرفته شده است. اگر فعالیتی که انجام می‌شود [با این استثناها] همسو باشد، روشن است که ما تحریمی [علیه این فعالیت‌ها] اعمال نمی‌کنیم.»

المانیتور با اشاره به این اظهارات پامپئو، اشاره کرده است که «کانال تجاری اروپا حتی ممکن است لطفی به دولت [دونالد] ترامپ [رئیس‌جمهور آمریکا] باشد که با این اتهام روبرو بود که استیلای تحریم‌های ایالات متحده بر نظام مالی بین‌المللی حتی مبادلات انسانی با ایران را نیز تقریبا غیرممکن کرده است. این مسئله روایت اعلامی واشنگتن را که می‌گوید به دنبال تحریم رژیم تهران و نه مردم ایران است را خدشه‌دار کرده بود.»

این پایگاه در پایان نوشته است: «اکنون اروپایی‌ها باید تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند این ابزار تجاری خود را توسعه دهند و با ریسک تقابل با ایالات متحده مواجه شوند یا نه. در مقابل، ایران هم باید دریابد که آیا این [ساز و کار] امری واقعی است یا صرفا روشی برای حفظ وجهه اروپایی‌هاست.»

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 995211

وب گردی

وب گردی