دستاوردهای علوم نظامی ایران، بعد از انقلاب اسلامی

ایران قبل از انقلاب، مصرف کننده تجهیزات نظامی غرب و آمریکا بود؛ طی 40 سال بعد از انقلاب اسلامی با وجود تحریم‌ها با تکیه بر باور ما می توانیم نه تنها در صنعت نظامی به خودکفایی رسیدیم، بلکه امروز تبدیل به قدرت اول منطقه شدیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ایران قبل از انقلاب به لحاظ قدرت نظامی وابسته به غرب و آمریکا بود. در واقع ما مصرف کننده دستاوردها و تجهیزات نظامی دیگر کشورها محسوب می‌شدیم و ایران، بازار مصرف تجهیزات نظامی آمریکا بود. بسیاری از متخصصان نظامی در نیروی هوایی ارتش، در آمریکا دوره می‌دیدند؛ اما در ایران بعد از انقلاب شاهد تحولات چشمگیری در علوم مختلف از جمله بحث دفاعی و نظامی بودیم و دو ارگان نظامی سپاه و ارتش دانشگاه‌هایی مختص به خود دارند که نیروهای متخصص در سه گروه هوایی، دریایی و زمینی پرورش می‌دهند.

پنج قدرت برتر دنیا در صنعت پهپاد

حدود ۴۰ سالی می‌شود که از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد. انقلابی که در زمره ۳ انقلاب بزرگ جهان قرار می‌گیرد و سبب شد تا نام ایران در عرصه جهانی زبانزد شود. کشوری که از حضور استعمارگران غربی می‌نالید، به تنهایی و با اتکا به دو عنصر مهم وحدت ملی و رهنمودهای امام راحل توانست خود را از یوغ استعمارگران نجات دهد و تحولی عظیم در تاریخ خود به وجود آورد.

بعد از انقلاب، ایران در یک محاصره سیاسی و اقتصادی در سطح جهان قرار گرفت و دشمنان قسم خورده شرق و غرب به دنبال فروپاشی انقلاب ایران، فشارهای بسیاری را به این سرزمین وارد کردند و در جریان جنگ تحمیلی یکه و تنها در مقابل عراقی ایستادیم که توسط ابرقدرت‌های جهان حمایت می‌شد. همان سال‌های جنگ و تحریم ناجوانمردانه ایران بود که جرقه‌های خودکفایی در صنعت نظامی کشور رقم خورد و ایران در مسیر خودباوری ملی دستاوردهای بسیاری در امور نظامی کسب کرد به طوری که امروز برترین قدرت نظامی منطقه به حساب می‌آید. گزارش پیش رو به بررسی بیشتر دستاورهای نظامی ایران بعد از انقلاب پرداخته که مشروح آن در زیر آمده است:

از جمله دستاوردهای مهم سپاه و ارتش در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی می‌توان به ساخت تانک‌های تیام، سفیر، باهر، صمصام، شاهر و کرار اشاره کرد. همچنین، در سال ۷۵ از یک مدل تانک ذوالفقار رونمایی شد که سلاح اصلی آن توپ‌های ۱۲۵ میلیمتری بوده و از دو قبضه مسلسل ۱۲.۷ میلیمتری سری دشکا استفاده می‌کند.

پروژه حیدر ۴۱ یا شهید جودی اولین پروژه‌ای که به خشاب الکترونیک مجهز شده بود. قابلیت تیراندازی از از راه دور با بیسیم و بدون بیسیم و کاهش تعداد خدمه آن از جمله ویژگی‌های این پروژه محسوب می‌شود که توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران رونمایی شده است.

پروژه شهید مرادی یا حیدر ۴۴ یکی دیگر از پروژه‌های ارتش بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بوده که از یک سامانه راکت انداز ۱۲۲ میلیمتری برخوردار است. وجود برجک جدید و توپ ۲۳ میلیمتری از ویژگی‌های آن است.

ناوشکن جماران یکی از شاهکارهای کشور در حوزه نیروی دریایی است. این دستاورد انقلاب با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی رونمایی شده بود. طول آن حدود ۹۴ متر و وزن این ناوشکن هزار و ۵۰۰ تن است. جماران از یک رادار پیشرفته برخوردار بوده که حدود ۱۴۰ خدمه می‌توانند در آن فعالیت کنند.

سرعت جماران قابل مقایسه با ناوشکن‌های دیگر نیست. این ناوشکن از قدرت مانور و ماندگاری بالایی برخوردار است و همین قابلیت آن سبب می‌شود تا به خوبی خود را با شرایط نامناسب دریاها سازگار کند. آنچه که بیش از هر مسئله دیگری مورد توجه است، ساخت این ناوشکن بدون حضور حتی یک متخصص خارجی است. در واقع انقلاب اسلامی این امکان را فراهم آورد تا متخصصان داخلی مورد توجه قرار گرفته و از توانمندی‌های خود نهایت استفاده را کنند چرا که پیش از انقلاب اسلامی ناوهای موشک انداز توسط کشورهای غربی، خریداری می‌شدند.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اولین زیر دریایی ساخت داخلی توسط متخصصان داخلی رونمایی شدند. زیردریایی غدیر توانایی رهگیری شناورهای سطحی و زیر سطحی، حمل نیروهای ویژه، پنهان شدن از رادار و حمل نیروهای ویژه را دارد کما اینکه از قدرت جا به جایی سریع نیروها نیز برخوردار است.

دستاوردهای متعدد، پیاپی و بومی ارتش از دهه ۷۰ به این سو، یکی از نمادهای بارز شعار «ما می‌توانیم» در حیات ۴۰ ساله جمهوری اسلامی ایران به حساب می‌آید. در شرایطی که در روزهای ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی، شعار انحلال ارتش از سوی حزب توده، منافقین، کمونیست‌ها، چریک‌های فدایی خلق سر داده می‌شد، امام خمینی (ره) به عنوان بنیان‌گذار انقلاب اسلامی ایران، با شناختی که از پتانسیل نیروهای ارزشمند ارتش داشتند، بر وجود و ادامه راه این نهاد نظامی تاکید کردند.

صرفا دو سال برای اثبات هوشمندی امام راحل جهت حفظ ارتش کافی بود؛ زمانی که ارتش تا بُن دندان مسلح بعث عراق، جنگی هشت ساله را به ما تحریم کرد و نیروهای ارتش در کنار نیروهای سپاه و بسیج، با رشادت‌های مثال‌زدنی خود نگذاشتند حتی یک وجب از خاک ایران جدا شود.

حفظ ارتش با نیروهای انقلابی و متدین آن سبب شد که پس از جنگ تحمیلی نیز، جمهوری اسلامی ایران بتواند با شتاب گسترده‌ای به سمت توسعه فناوری‌های نظامی و دفاعی خود حرکت کند. دستاوردهای متعدد، پیاپی و بومی ارتش از دهه ۷۰ به این سو، یکی از نمادهای بارز شعار «ما می‌توانیم» در حیات ۴۰ ساله جمهوری اسلامی ایران به حساب می‌آید.

نیروی هوایی

نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در طول این سال‌ها، علاوه بر آنکه جنگنده‌های «آذرخش» و «صاعقه» را ساخته و عملیاتی کرده است، به زودی جنگنده «قاهر ۳۱۳» که توانایی حمل و شلیک ۶ موشک هوا به هوا را دارد نیز به ناوگان هوایی کشور اضافه می‌شود؛ جنگنده‌ای که این روزها مشغول انجام تمرین‌های نهایی و تست‌های زمینی و هوایی است.

راه‌اندازی سیستم تصویری بومی «شبیه‌ساز فانتوم»، بازآماد یک جنگنده «سوخو ۲۴» و یک هواپیمای «ایلوشین»، تولید جک هواپیمای ایلوشین، سوخت‌گیری سوخو از سوخو در ارتفاع پست برای نخستین بار، تجهیز جنگنده‌های F-۷ به موشک و تسلیحات جدید و همچنین افتتاح چندین باند پروازی در سراسر کشور، از جمله اقدامات و دستاوردهای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی در سی و نهمین سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بوده است.

نیروی دریایی

ناوشکن‌های «جماران» و «دماوند»، مهمترین دستاوردهای دفاعی ایران اسلامی در عرصه دریایی محسوب می‌شوند؛ شناورهایی مدرن و پیشرفته که آبروی جمهوری اسلامی ایران در آب‌های منطقه‌ای و بین المللی شده‌اند و این در حالی است که ناوشکن‌های «سهند» و «سینا» که نمونه پیشرفته‌تر دو ناوشکن قبلی محسوب، به‌زودی عملیاتی خواهد شد. همه این دستاوردهای دفاع دریایی وقتی در کنار بومی کردن صنایع دفاعی غیرایرانی قرار می‌گیرد (نظیر آنچه برای ناو «خارک» و زیردریایی «طارق» رخ داد)، محاسبه قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران را برای دشمنان، دو چندان سخت‌تر خواهد کرد.

عملیاتی کردن ناو موشک‌انداز «سپر» در آب‌های شمالی کشور، نصب رادار کنترل آتش «ثامن» بر روی ناوهای موشک‌انداز، اعزام ناوگروه‌های ۴۷، ۴۸، ۴۹ و ۵۰ به آب‌های آزاد و اسکورت بیش از ۴ هزار و ۲۰۰ کشتی ایرانی و غیرایرانی، عملیاتی کردن موشک قدیر، الحاق یک فروند F-۲۷ و یک بالگرد به یگان هوادریای منطقه دوم دریایی جاسک و همچنین راه‌اندازی سامانه‌های «مرصاد»، «اتوپایلوت دیجیتال»، «سوخت بومی موتور احتراقی اژدرها»، «پروژه دماوند»، «ناو آموزشی خلیج فارس»، «پوشش‌های نانویی»، «آزمایشگر موشک رعد»، «پروژه نقش»، خودروی تاکتیکی مکران ۹۲۱، از جمله اقدامات و دستاوردهای دفاعی نیروی دریایی ارتش محسوب می‌شود.

نیروی زمینی

طراحی و ساخت تانک‌های «ذوالفقار ۱ و ۳»، «مبارز»، «سفیر»، «صمصام»، «تیام»، «کرار»، اسلحه‌های تک‌تیرانداز «شاهر»، «باهر» و «حیدر»، نصب سامانه دید در شب بر روی اغلب بالگردهای هوانیروز و همچنین به‌روزرسانی گسترده ادوات رزمی و زرهی، از جمله اقدامات و دستاوردهای ارزشمند نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به حساب می‌آید.

رونمایی از سامانه‌های حیدر ۷، حیدر ۴۴، حیدر ۴۱ و خودکفایی کامل در صنعت قطعه‌سازی نیز از جمله اقدامات و دستاوردهای نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

پیشرفت‌های محیرالعقول در عرصه‌های دفاعی و نظامی

در حوزه دفاعی و امنیتی، پیشرفت‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی به حدی شگرف بوده است که سخن گفتن پیرامون آن نه تنها در یک نوشته رسانه‌ای نمی‌گنجد بلکه شاید صدها جلد کتاب قطور و مستند تلویزیونی بلند هم برای انعکاس آن کفایت نکند.

در این رابطه فقط باید به این مهم اشاره کرد که اقتدار دفاعی و امنیتی نظام جمهوری اسلامی در طول ۴۰ سال اخیر به قدری عظیم و چشمگیر بوده است که دشمنان ملت ایران حتی فکر کوچکترین تجاوز را هم از ذهن خود دور کرده‌اند. همان دشمنانی که سه دهه پیش، پیشرفته‌ترین تسلیحات را در اختیار مزدور خون‌آشام خود یعنی صدام قرار دادند تا انقلاب شکوهمند اسلامی ما را به زیر بکشد، اما در طول سال‌های اخیر این صدام و اربابان غربی‌اش بودند که به زیر کشیده شده‌اند و کشتی پرصلابت انقلاب اسلامی کماکان به مسیر مقتدرانه خود ادامه می‌دهد.

ما امروز موشکی را پرتاب می‌کنیم که می‌تواند شناورهای متحرک را در دریا با دقت ۱۰۰، مورد اصابت قرار دهد؛ آن هم نه موشک کروز بلکه بالستیک که با ۸ برابر سرعت صوت وارد جو زمین می‌شود؛ به جرات می‌توان گفت، که این فناوری نه در اختیار آمریکاست و نه روسیه؛ البته روسیه موشک اسکندر را دارد که دقیق است، اما برای اهداف ثابت مورد استفاده قرار می‌گیرد و تمام این موفقیت‌ها در سایه انقلاب اسلامی ایران و با روحیه جهادی جوانان این مرز و بوم، با تکیه بر باور ما می‌توانیم شکل گرفته است.

اقتدار موشکی

قدرت موشکی ما که مقامات و مسئولان کشورمان به کرات اعلام کرده‌اند صرفا جنبه بازدارندگی دارد، به معنای واقعی کلمه خار چشم دشمنان شده است. اگر دور تا دور کشور را دیوار بکشند، تولید موشک متوقف نخواهد شد، چون تمام این صنعت بومی و داخلی است.

مرداد ماه سال ۸۹ بود که برای اولین بار جدیدترین موشک بالستیک میان برد ایرانی با نام «قیام» با موفقیت تست و شلیک شد.
قیام از جدیدترین موشک‌های ایرانی محسوب می‌شود که دارای ویژگی‌های فنی جدید و قدرت تاکتیکی منحصر به فردی است که باید آن را آخرین نمونه ساخته و معرفی شده از موشک‌های بالستیک سوخت مایع ایرانی دانست.

کارشناسان نظامی «قیام» را دروازه ورود ایران به عرصه جدید ساخت موشک‌های بالستیک می‌دانند و عنوان می‌کنند که تجربه ۲۵ ساله صنعت دفاعی کشور در عرصه هوافضا در این موشک خلاصه شده است. از ویژگی‌های بارز موشک قیام که احتمال ردیابی، شناسایی و مورد اصابت قرار گرفتن آن توسط سیستم‌های ضد موشک (مانند پاتریوت، ارو و ...) به علت سرعت بالا هنگام پرتاب، چرخشی‌شدن، استفاده از آلیاژ خاص و جذب امواج رادار و به احتمال زیاد استفاده از کلاهک ۳ تکه MIRV به شدت کاهش یافته است.

سیلوهای موشکی؛ مایه اقتدار و امنیت

اواسط دی ماه ۹۴ بود که از دومین شهر موشکی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با حضور رئیس مجلس رونمایی شد و بازتاب بسیار وسیعی در رسانه‌های بین‌المللی پیدا کرد. پیش‌تر در مهرماه ۹۴ نیز برای نخستین بار از یکی از شهرهای موشکی سپاه رونمایی و تصاویری از آن توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منتشر شد.

اما روند ساخت این شهرها و تونل‌های زیرزمینی موشکی که به گفته فرمانده هوافضای سپاه حتی در مقابل بمب اتم هم مقاوم است، از سال ۱۳۶۳ که اولین موشک‌ها از لیبی وارد کشور شدند، آغاز شد. در آن سال پس از آنکه ۳۰ فرند موشک و دو سکوی پرتاب وارد کشور شدند؛ حفاری اولین تونل زیرزمینی و موشکی توسط نیروهای سپاه آغاز شد.

امروز با گذشت ۳۳ سال، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اکثر نقاط کشور، شهرهای موشکی بزرگی احداث کرده که از دید و تیر دشمن در امان هستند و با قرار داشتن در اعماق ۵۰۰ متری کوه‌های بلند، برای هر متجاوزی به مثابه یک کابوس تلقی می‌شوند.

موشک شهاب ۳

موشک شهاب ۳، با برد ۱۱۵۰ کیلومتری، طول ۱۵ متر (حدود ۴ متر بیشتر از شهاب ۲)، وزن مسلح ۱۵ تنی و وزن سرجنگی ۶۷۰ کیلوگرمی و تک مرحله‌ای، جزو بهترین و البته مشهورترین موشک‌های بالستیک ایران به شمار می‌رود.

این موشک قابلیت حمل کلاهک‌های مختلف را دارد. در آخرین نمونه، موشک شهاب ۳ به کلاهک‌های بارانی مجهز شده و قادر است اهداف پهن شده در نقاط مختلف را با دقت و توان بالا هدف قرار دهد. کلاهک‌های بارانی می‌توانند حجم انبوهی از ادوات و مواضع پهن شده دشمن را با رهاسازی انبوهی از بمب‌های کوچک، منهدم کرده و آسیب جدی به آن‌ها وارد کنند.

موشک عماد

عماد نخستین موشک بالستیک دوربرد ایران که قابلیت هدایت و کنترل تا لحظه اصابت به هدف را دارد، همان نسل جدید موشک‌های ساخت متخصصان داخلی است که جهانیان را به حیرت واداشته است و هیئت حاکمه کشورهای غربی بویژه آمریکا را در اواخر سال ۹۴ به تکاپو انداخته بود که چنین القاء کنند رونمایی و آزمایش موشک عماد نقض برجام بوده است؛ ادعایی که از سوی مسئولان کشورمان با استناد به متن برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل رد شد.

موشک عماد موشکی سوخت مایع، دوربرد زمین به زمین است؛ این موشک که به دست کارشناسان داخلی طراحی و ساخته شده است، اولین موشک ایرانی است که قابلیت هدایت تا لحظه اصابت به هدف را دارد از این رو دقت این موشک بسیار بالاست و شاید ضریب خطایی زیر ۱۰ متر داشته باشد. این موشک قریب به ۱۷۰۰ کیلومتر برد و بیش از ۷۰۰ کیلوگرم سرجنگی دارد و یک موشک هدایت شونده بردبلند سطح به سطح بوده که دارای پتانسیل‌های منحصر به فردی است.

گفتنی است، قدرت عظیم موشکی ایران در کمینگاه شلیک است و بسیج مردمی و نیروی زمینی بی‌انتهای ما کاملاً صف‌آرایی شده و مصمم هستند، ملت مجهز و رهبر فرزانه انقلاب با اعتماد به‌ نفس، اطمینان به قلب، آرامش و وقار در برابر دشمنان ایستاده است. ایران بارها اعلام کرده است که برنامۀ موشکی‌اش دارای ماهیت بازدارندگی است و تنها در موارد دفاع خود از موشک استفاده خواهد کرد.

در طول عمر 40 ساله انقلاب اسلامی دستاوردهای متعددی را در حوزه دفاعی کشور شاهد بودیم. در واقع جمهوری اسلامی شرایطی را فراهم کرد تا اندیشمندان ایرانی فارغ از هرگونه تهدید دولت‌های استعمارگر و در کشور خود توانمندی‌های خود در ساخت انواع تجهیزات نظامی را به کار گیرند و در نهایت با تولید انواع موشک‌ها و ناوها این توانایی‌ها به عرصه نمایش بگذارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 995232

برچسب‌ها