استفاده از نانوذرات دارای پوشش پروتئینی برای رهایش دارو

یک تیم تحقیقاتی از کره‌جنوبی با پوشش‌دهی نانوحامل توسط پروتئین‌های نوترکیبی‌شده، موفق شدند کارایی رهایش دارو را برای مقابله با سرطان افزایش دهند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محققان با پوشش‌دهی سطح نانوذرات با استفاده از نوعی پروتئین، سامانه‌ رهاسازی هوشمند را برای مقابله با سرطان ساختند. این گروه تحقیقاتی از کره‌جنوبی، روی سطح نانوذرات حاوی دارو را با پوششی از جنس پروتئین پوشش ‌دادند، پروتئینی که سلول‌های ایمنی بدن را جذب کرده و موجب تسریع درمان سرطان می‌شود.

نتایج یافته‌های آنها در نشریه Nature Communications به چاپ رسیده است. این سیستم رهایش دارو می‌تواند دارو را به بافت‌های ویژه‌ای در بدن برساند.

هر چند تاکنون حامل‌های مختلفی ساخته شده‌است اما پروتئین‌های مختلفی به این حامل‌ها می‌چسبند و زمانی که حامل‌ها به محل تومور می‌رسند به دلیل وجود این پروتئین‌ها، کارایی رهایش دارو کم می‌شود.

برای حل این مشکل، محققان مؤسسه ملی اولسان در کره‌جنوبی اقدام به استفاده از پوششی محافظ برای نانوحامل کردند. ری جاهیونگ از محققان این پروژه می‌گوید: « ما نشان دادیم که می‌توانیم اثرات منفی پروتئین‌ها را روی سامانه رهایش دارو به حداقل برسانیم. برای این کار از پروتئین‌های ویژه‌ای استفاده کردیم که پایدار بوده و با دیگر پروتئین‌ها برهم‌کنش نمی‌دهند.»

این گروه با استفاده از فناوری نوترکیبی DNA، پروتئین‌هایی ساختند که از نظر فیزیکی پایدار بوده و به‌صورت انتخابی سلول‌های تومور سرطانی را هدف قرار می‌دهند. آنها دارو را درون نانوذرات قرار داده و سطح آن را با این پروتئین‌ها پوشش‌ دادند. یافته‌های محققان نشان داد که این نانوذرات می‌توانند سلول‌های سرطانی را هدف‌ قرار دهند بدون این که در دام سیستم ایمنی بدن بیفتند.

این نانوذرات روی مدل‌های موش آزمایشگاهی مبتلا به سرطان مورد استفاده قرار گرفت و نتایج نشان داد که این سامانه سمیت کمتری نسبت به روش‌های درمانی رایج دارند. پژوهشگران معتقدند که این روش را می‌توان روی شناسایی و درمان بیماری‌های مختلف استفاده کرد و تنها محدود به سرطان نیست.

وی می‌گوید: «ما قصد داریم پلتفورمی چندکاره ارائه کنیم که در آن از پروتئین‌های نوترکیبی طراحی‌شده مختلف استفاده شده‌است.»

انتهای پیام/

کد خبر: 995234

وب گردی

وب گردی